kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱
سناتور آمریکایی:

ترامپ از ایران تهدید می‌سازد تا به ریاض اسلحه بفروشد

سناتور دموکرات آمریکایی اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد از تنش‌های اخیر در منطقه به‌عنوان بهانه‌ای برای فروش سلاح به عربستان سعودی بدون مجوز کنگره سوءاستفاده کند.




«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» آمریکا اعلام کرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است به بهانه تنش‌های اخیر با ایران در منطقه بدون مجوز کنگره به عربستان سعودی بمب و سلاح بفروشد.
به گزارش رویترز، این سناتور دموکرات در یک پیام توییتری هشدار داد: شنیده‌ام که ترامپ احتمالاً از ابهامات قانون کنترل تسلیحات بهره می‌گیرد و  فروش بزرگ و جدیدی از بمب‌ها به عربستان سعودی را به شیوه‌ای انجام خواهد داد که کنگره نتواند با آن مخالفت کند. (بمب‌هایی که آنها در یمن پرتاب می‌کنند). این اقدام احتمالاً این هفته به وقوع پیوندد.
دو هدف ناکام آمریکا
«ریچارد هاس» مشاور رئیس‌جمهور اسبق آمریکا- جورج دبیلو بوش- در امور خاورمیانه و آفریقای شمالی گفته دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دو هدف علیه ایران دارد که هیچکدام محقق نمی‌شوند.
هاس در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: دولت فعلی آمریکا به دنبال آن است از طریق تحت فشار قرار دادن ایران یا نظام این کشور را تغییر دهد و یا در سیاست‌های تهران تغییرات بنیادین ایجاد کند.
این مقام دولت «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا تصریح کرد: هر دوی این اهدف مشابه هستند و محقق نخواهند شد.
عقب‌نشینی مجدد ترامپ
مقامات دولت آمریکا پس از لاف‌زنی علیه ایران، برای چندمین بار از گنده‌گویی‌های خود عقب‌نشینی کردند.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) در یک سخنرانی در کاخ سفید گفت فکر می‌کند نیازی به اعزام نیرو به خاورمیانه (غرب آسیا) برای مقابله با ایران نیست.
«سی‌ان‌ان»، «آسوشیتدپرس»، «وال‌استریت ژورنال» و برخی از دیگر رسانه‌های آمریکا پنجشنبه هفته گذشته گزارش دادند مقام‌های پنتاگون قرار است طرحی درخصوص اعزام چندین هزار نظامی به خاورمیانه را تقدیم مقامات دولت کنند.
ترامپ در پاسخ به سؤالی درخصوص این گزارش‌ها گفت: «فکر نمی‌کنم نیازی به آنها (این نیروها) داشته باشیم، واقعا فکر نمی‌کنم، ولی قرار است ظرف یک ساعت آینده جلسه‌ای در همین خصوص داشته باشم. اگر نیاز به اعزام نیرو باشد حتما می‌فرستم. رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری گستاخانه بار دیگر از لفظ توهین‌آمیز «ملت تروریست» برای ایران استفاده کرد؛ او گفت: آنها ملت تروریست هستند و ما با این کنار نمی‌آییم.
لازم به ذکر است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا- دی ماه ۹۳- در مصاحبه با شبکه رادیویی ان. پی.آر (رادیوی ملی آمریکا) در اظهارنظری گستاخانه، ملت ایران را «یاغی»! خطاب کرد.
«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند هفته پیش اعلام کرد ارتش آمریکا برای «مقابله با تهدید ایران» ناو «یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن» را به منطقه خلیج‌فارس اعزام کرده است.
با این حال، اندکی بعد معلوم شد که این ناو طبق برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده روانه منطقه شده است.
به گزارش فارس، «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت آمریکا شایعات مطرح‌شده در برخی رسانه‌های آمریکایی درباره طرح پنتاگون برای اعزام هزاران نیرو به منطقه غرب آسیا برای مقابله با ایران را تکذیب کرد. برخی از تحلیلگران معتقدند هدف دولت دونالد ترامپ از تحرکات نظامی اخیر علیه ایران، تکرار الگوی کره شمالی و کشاندن ایران به میز مذاکره است. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند از جنگ روانی آمریکایی‌ها هراسی ندارند و تسلیم زورگویی آنها نخواهند شد.
«الیزابت وارن» نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری سال 2020 آمریکا چهارشنبه هفته گذشته از اقدام‌های نابخردانه‌ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در قبال ایران انتقاد کرد.
«وارن» با انتقاد از اقدام‌های خصمانه «ترامپ علیه ایران» گفت این اقدامات آمریکا را از متحدانش جدا کرده است.
روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در مطلبی با تاکید بر باخت آمریکا و متحدانش برای تسلیم کردن ایران، نوشت: به رغم تحریم‌های آمریکا نفت کش‌های ایرانی از وسط کشتی‌های جنگی و بمب‌افکن‌های آمریکایی عبور می‌کنند.
معافیت عراق
شبکه المیادین لبنان به نقل از «جوی هود»، کاردار سفارت آمریکا در بغداد گزارش داد که واشنگتن عراق را از برخی تحریم‌های ضدایرانی معاف کرده و بغداد می‌تواند از ایران انرژی خریداری کند.
مقامات عراقی بارها گفته‌اند که با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نخواهند کرد. نخست‌وزیر عراق دسامبر گذشته تصریح کرده بود: «ما بارها و بارها موضع خود را در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران تکرار کردیم، عراق بخشی از آنها نخواهد بود».کاردار سفارت ایالات متحده آمریکا همچنین در مورد حمله راکتی اخیر به نزدیکی سفارت آمریکا در عراق نیز گفت که واشنگتن هنوز مسئول این حمله را اعلام نکرده است.
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: اقدام اخیر ایران مبنی بر کاهش تعهداتش ذیل برجام اقدامی توجیه‌پذیر بوده و ایرادی به آن وارد نیست.
«فواد اُکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با روزنامه «دیلی صاباح» گفت: ایران همسایه ترکیه است، نه یک کشوری در فاصله 10 هزار کیلومتری. فقط به دلیل اینکه برخی کشورها می‌خواهند همسایه ما را تحریم کنند، ما نمی‌توانیم روابط تجاری و اقتصادی خودمان را قطع کنیم.
ادعای مقام آمریکایی
«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز مدعی شد که «ایران در تدارک برنامه‌ریزی برای حمله به منافع آمریکا بود؛ این چیزی است که منابع اطلاعاتی ما به خوبی نشان می‌دهد».هوک با ‌اشاره به این ادعا تاکید کرد که «اگر ایران اول حمله کند آمریکا در دفاع از خود با نیروی نظامی پاسخ خواهد داد و  در این راستا در حالت دفاعی و آمادگی برای مقابله با این تهدیدات قرار دارد».
بسیاری از تحلیلگران و قانونگذاران آمریکا معتقدند که مقامات کاخ سفید در این زمینه اغراق می‌کنند و هیچ تهدید مستقیمی از سوی ایران علیه آمریکا در منطقه وجود ندارد. مقامات ایرانی نیز این ادعاها را در راستای تلاش آمریکا برای تنش سازی در خلیج‌فارس خوانده‌اند.
دوگانه کاذب جنگ و مذاکره
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران هیچگاه بر سر دوراهی جنگ یا مذاکره و یا هر دوراهی دیگری قرار نمی‌گیرد، گفت: ایرانیان در طول تاریخ نشان داده‌اند اهل جنگاوری و دلاوری هستند و در جای خود اهل تعامل و گفت‌وگو. موسوی ادامه داد: مدتی است یک سناریوی روانی‌- تبلیغی در کنار عملیات تروریسم اقتصادی علیه ملت ما جریان پیدا کرده و ما این حرف‌ها و سناریو را نیز در قالب همان پکیج می‌بینیم و خودشان هم می‌دانند این سناریو از پیش شکست خورده است و قطعا راه به جایی نخواهد برد.