kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۹۸۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
با حضور رئیس‌جمهور انجام شد

آغاز عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کرم‌آباد پلدشت

عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی و شبکه آبیاری و زهکشی کرم‌آباد در شهرستان پلدشت آذربایجان غربی به عنوان یکی از طرح‌های عظیم توسعه منابع آب و خاک وزارت نیرو در شمال غرب کشور با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور که روز سه‌شنبه به منظور افتتاح طرح‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان غربی به این استان سفر کرده بود، همزمان با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) با حضور در محل احداث سد مخزنی کرم‌آباد، ضمن بهره‌برداری از این پروژه، با توضیح مسئولان و مهندسان اجرای این طرح در جریان روند احداث طرح سد و شبکه زهکشی و آبیاری کرم‌آباد و چگونگی مهار آب‌های مرزی شمال غرب کشور توسط این سد قرار گرفت.
طرح جامع ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی کرم‌آباد با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۴۰۰میلیارد تومان از سال ۹۴ آغاز شده که مشتمل بر سد، شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد خطوط لوله و تلمبه‌خانه‌های اصلی انتقال آب و پست‌های فوق توزیع و خطوط انتقال برق است.
 سد مخزنی کرم‌آباد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر ۴۳ متر و از پی سنگی ۵۵ متر حجم عملیات خاک‌ریزی حدود ۵ میلیون ۶۵۰ هزار متر مکعب است؛ ظرفیت تنظیمی این سد حدود
۵۷ میلیون متر مکعب است.
با بهره‌برداری از طرح کرم‌آباد علاوه‌بر اینکه ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید کشور اضافه می‌شود برای ۱۵ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه ‌اشتغال فراهم خواهد شد.
سد کرم‌آباد از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.
استفاده از حق‌آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد ‌اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره‌برداران از مهم‌ترین نتایج اجرای کامل این طرح محسوب می‌‌شود.
همچنین امکان ذخیره و تنظیم آب، امکان برداشت آب با سناریوهای مختلف از لحاظ نوع مصرف به ویژه در حوزه صنعت و توزیع ماهیانه برداشت با تمهیدات لازم از جمله اهداف احداث این سد در شمال آذربایجان غربی به شمار می‌رود.
پاسخ به کسانی که خیال می‌کنند
 ملت ایران با فشار، سر خم می‌کند
رئیس‌جمهور در آئین رسمی آبگیری سد مخزنی کرم‌آباد، به طور همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس طرح‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی این استان را افتتاح کرد.
سد انحرافی و شبکه آبیاری و زهکشی بویلاپوش شهرستان خوی، کانال انتقال آب و شبکه آبیاری جلدیان(سد سیلوه) پیرانشهر، ساختمان سد سردشت و تصفیه‌خانه آب سردشت چهار طرح مهم توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان غربی است، که با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
روحانی هنگام دستور بهره‌برداری از این طر‌ح‌ها با تقدیر از تلاش‌های مدیران، مهندسان و کارگران تلاشگر در اجرای این پروژه‌ها، اظهار داشت: مطمئناً افتتاح این پروژه‌ها موجب آبادانی بیشتر استان آذربایجان غربی و توسعه کشور خواهد شد.
روحانی همچنین طی سخنانی در این مراسم گفت: فشار ممکن است شرایط سخت ایجاد کند، اما ملت ایران در برابر قلدرها تعظیم نمی‌کند. از ابتدای دولت یازدهم ۴۰ سد ملی و ۱۰ سد استانی افتتاح کرده‌ایم. برنامه این دولت، افتتاح ۶۲ سد ملی و استانی است. در این دولت؛ هر هفته ۳۰ روستا به شبکه آبرسانی سالم، ۸ روستا به برق و روزی ۱۰ روستا به گاز متصل شدند.
روحانی گفت: آذربایجان غربی یادآور روزهای فداکاری و دفاع است. از روزهای تثبیت امنیت، به روزهای توسعه و افتتاح پروژه‌های بزرگ آذربایجان غربی رسیده‌ایم. بلافاصله بعد از تهدید، مجبورند اعلام کنند که به دنبال جنگ با ایران نیستند.