kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲

اقدام انقلابی یا ژست انقلابی!(نگاه)



* محمدحسین محترم

گرچه انتظار مردم خروج کامل دولت از برجام و رهایی ایران از محدودیت‌های هسته‌ای و آغاز مجدد پیشرفت‌های علمی در این زمینه است، ولی برداشتن هر گامی هرچند دیرهنگام و نمادین می‌تواند نویدبخش تحقق خواسته انقلابی ملت ایران در آینده باشد. اما چند نکته مهم در‌باره ژست انقلابی دولت در این اقدام‌:
 ۱- یک سؤال: چرا برای اعلام سیاست جدید هسته‌ای دولت، به‌جای وزارت امورخارجه شورای‌عالی امنیت ملی بیانیه داد؟ هرچند بیانیه شورا‌ی‌عالی امنیت ملی اقدامی به‌جا بود و ملت ایران منتظر آن بودند اما سخن این است مگر دولت تدبیر و امید با ادعای اینکه می‌خواهند پرونده هسته‌ای را غیرامنیتی و از شورای امنیت سازمان ملل خارج کنند‌، این پرونده را از شورای‌عالی امنیت ملی کشور خارج نکردند و به وزارت امور خارجه نسپردند و علی‌رغم تذکرات رهبری، در مذاکرات نیز با عبور از خطوط قرمز نظام آنچه خود خواستند عمل نکردند؟طبیعی است اکنون نیز وزارت امورخارجه خود باید به‌عنوان متولی برجام مسئولیت شکست برجام را بپذیرد و هزینه تفکر غرب‌گرای حاکم بر دولت را ملت و نظام نباید بپردازند. لذا اکنون با توجه به نتایج اسفبار برجام و درحالی که آقای روحانی نگران رفتن پرونده هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل است، متوسل شدن متولیان برجام به شورای‌عالی امنیت ملی کشور نشان داد خارج کردن پرونده هسته‌ای از شورای‌عالی امنیت ملی و سپردن آن به وزارت امورخارجه اقدامی ‌اشتباه وخلاف منافع و امنیت ملی کشور بود و باید مجددا به این شورا برگردد.
۲-آقای روحانی در جلسه هیئت دولت ادعا کرد«برجام نه تصمیم فردی بود نه جناحی و نه دولتی، برجام تصمیم ملی و کل نظام بود»!. اولا اگر برجام تصمیم فردی نبود چرا به نقدهای کارشناسی کارشناسان دلسوز و باتجربه و متخصص کشور گوش ندادید و آنها را ترسو و بزدل نامیدید و به جهنم حواله دادید؟ ثانیا اگر تصمیم جناحی نبود و تصمیم نظام بود چرا به هشدارها و شروط نه‌گانه رهبری و مصوبه مجلس شورای اسلامی و شرط‌های شورای‌عالی امنیت ملی عمل نکردید؟ لذا در اینکه برجام یک تصمیم جناحی دولت آقای روحانی با فضاسازی‌های سیاسی بود، شکی نیست. اما اینکه چرا ملت بزرگوارانه صبوری و نظام عالمانه و مدبرانه حمایت کرد به این دلیل بود تا اولا اگر اندک صداقتی در شعارها و فضاسازی‌های سیاسی–رسانه‌ای دولت وجود دارد، به‌کار بگیرد تا مشکلات اقتصادی مردم برطرف شود که نشد. ثانیا مثل امروز ادعا نکنند که ما می‌خواستیم اما نظام نگذاشت وضع اقتصادی مردم را خوب کنیم!. ثالثا صبوری مردم و حمایت نظام نه به‌خاطر این بود که اعتقاد داشتند برجام شق‌القمر می‌کند بلکه برای این بود که مردم ایران و دنیا یک‌بار دیگر تجربه کنند که نگاه غربگرایانه و اعتماد به آمریکا هیچگاه حلال مشکلات یک کشور نیست،کما اینکه علاوه‌ بر افزایش فهم و درک ملت ایران درخصوص ماهیت خبیث آمریکا‌، اکنون کره شمالی نیز با همین تجربه ایران در مقابل فشارهای آمریکا مسیر معقول و منطقی را تاکنون در پیش گرفته و روسیه نیز به این نتیجه رسیده که در مقابل آمریکا جز ایستادگی مسیر دیگری جواب نمی‌دهد و ملت ونزوئلا در حیاط خلوت آمریکا مقابل زیاده‌خواهی‌های کاخ سفید مقاومت می‌کند و عراق و سوریه و لبنان و یمن و دیگر کشورها در کنار محور مقاومت قرار گرفته‌اند.
۳- آقای روحانی ادعا کرد «تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه و همه آنهایی که ضدبرجام بودند، ضدایران هستند». اولا از همان ابتدای مذاکرات هسته‌ای تاکنون معلوم بود که آمریکا و صهیونیسم و عربستان که از اول انقلاب ضد‌ایران و اسلام و انقلاب بودند، هیچ‌گاه ضد‌برجام نبودند و در یک سناریوی برنامه‌ریزی شده ژست ضد‌برجام می‌گرفتند تا بتوانند از دولت ایران مطالبات زیاده‌خواهانه بیشتر و باج‌خواهی کنند. آمریکایی‌ها چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی بارها بر باز شدن مسیر برای تحت فشار قرار دادن و محدود کردن قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه از طریق برجام تاکید کردند. از جمله عوزی آراد از جاسوسان و مشاوران ارشد امنیت ملی نتانیاهو که در قضیه مک فارلین نیز عضو تیم وی بود در مهر 96 به کنگره آمریکا رفت تا برای حفظ برجام با نمایندگان جمهوری‌خواه لابی کند. وی بعد از این لابیگری در مصاحبه با نیویورکر تاکید کرد «هیچ کدام از مقامات اسرائیل و شخص نتانیاهو با برجام مخالف نبودند و آن را فاجعه نمی‌دانند و از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند از توافق هسته‌ای خارج نشود اما فشارها را بر ایران تشدید کند». لذا آمریکا و اذنابش هرچند ضد ایران هستند اما به هزاران دلیل که بارها بیان شده از جمله به‌دلیل همین ضدایرانی بودنشان، هیچ‌گاه ضد برجام نبودند، و ادعای اینکه به‌خاطر برجام ضد ایران هستند، تصوری بسیار ناآگاهانه است. علت اصلی ضدایرانی بودن آنها سیاست‌های خبیثانه و مخربشان در منطقه است که جمهوری اسلامی مانعی سخت در برابر تحقق اهداف شوم آنهاست. خلق داعش ازسوی آنها و شکست و نابودی تروریست‌ها توسط ایران نمونه عینی جلو چشم ماست. ثالثا اما شاید منظور آقای روحانی در لفافه از این سخن که «و همه آنهایی که ضد برجام بودند»، منتقدان دلسوز داخلی باشد که باید گفت«آنچه عیان شده،چه حاجت به بیان است»!. اکنون «خسارت محض» و «دستاورد هیچ» برجام همان نتیجه‌ای است که دلسوزان نسبت به آن هشدار می‌دادند. رهبرمعظم انقلاب همیشه و به‌ویژه از ابتدای مذاکرات هسته‌ای بارها به دولت تذکر و هشدار دادند که «آمریکا و اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند و به‌دنبال اهداف خبیثانه خود هستند و هر زمان که فرصت کنند خنجر را با دست چدنی چه با دستکش مخملی و چه به‌طور عریان از پشت فرو خواهند کرد و فریب لبخندهای ظاهری آنها را نخورید». لذا منتقدان دلسوز کشور براساس این رهنمودهای رهبری با ارائه ادله و مستندات غیرقابل انکار تاریخی و حقوقی و سیاسی نگران تهدیدات برجام بودند که مثل امروزی کشور و ملت و نظام را هدف قرار می‌دهد و آنچه که دولت در آینه نمی‌دید، در خشت خام می‌دیدند! منتقدان برجام از درون اندیشکده‌های سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا مثل ویلسون و...خبر داشتند که آمریکایی‌ها با هماهنگی اروپایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای و با امضای برجام چه آشی برای ملت ایران پخته‌اند و می‌دانستند هدفشان نفوذ برای براندازی است که امروز آشکارا و عریان در حال بیان کردن آن هستند.
 ۴-ادعای اینکه «برجام به ضرر دشمنان ایران بود و ویرانی برجام برای منطقه و جهان خسارت بار است» نیز حرفی به گزاف و عوام فریبانه برای القاء مجدد سایه جنگ است. هرچند قبلا ادعا کرده بودند که با برجام سایه جنگ را از سر ملت ایران برداشتند اما در تناقضی آشکار با سخن دیروزشان تلاش دارند با این دوگانه‌سازی نخ‌نما مجددا از پاسخگویی درخصوص عملکرد سراسر خسارت بار خود که از طریق برجام و ناکارآمدی و ضعف مدیریتی بر کشور تحمیل کرده‌اند، فرار کنند. یک‌روز القاء جدا بودن حساب آمریکا از صهیونیست‌ها، یک‌روز القاء جدا بودن حساب آمریکا از ترامپ، یکروز القاء جدا بودن حساب دموکرات‌ها از جمهوری‌خواهان، یک‌روز القاء جدا بودن حساب اروپا از آمریکا و امروز القاء جدا بودن حساب ترامپ از «تیم تندرو ب» که می‌خواهند ترامپ را وارد جنگ با ایران کنند!.اگر برجام برای آمریکا ضرر داشت چرا هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها ترامپ را به‌خاطر خروج از برجام مورد حمله قرار داده اند؟ اگر برجام برای آمریکا ضرر داشت چرا ترامپ می‌خواهد با افزودن چند بند دیگر به آن برجام بهتری با دامنه گسترده‌تری از محدودیت‌ها علیه ایران امضاء کند؟. اگر برجام برای آمریکا ضرر دارد پس چرا نگران خروج ایران از برجام هستند و ایران را تهدید می‌کنند تا از برجام خارج نشود؟.
۵- این اقدام دولت می‌تواند و باید آغازی برای برداشتن تمام محدودیت‌های اعمال شده بر صنعت هسته‌ای و خروج کامل ایران از برجام در دولت خود آقای روحانی باشد. با توجه به اینکه اروپایی‌ها حدود چهار سال فریبکارانه اراده‌ای برای اجرای تعهداتشان در برجام نشان ندادند، در این فرصت60 روزه هم هیچ آبی از تنور آنها گرم نخواهد شد. لذا اینکه گفته شود اروپا بدلیل تحریمهای آمریکا توان اجرای تعهدات خود در برجام را ندارد حرفی بسیار انحرافی است، چرا که اولا مدعیان غربگرای داخلی باید پاسخ دهند پس چرا به تعهداتی که توان اجرای آن را ندارند، متعهد شدند و چرا شما این تعهد را پذیرفتید؟. ثانیا اروپایی‌ها حتی تا زمانی که آمریکا هم از برجام خارج نشده بود، به هیچ تعهدی از تعهدات شان در برجام عمل نکردند. لذا آشکار است که اروپایی‌ها نیز مثل آمریکا از همان ابتدا خبیثانه و فریبکارانه برای عمل نکردن به برجام، پای برجام را امضا کردند.
۶-رهبر معظم انقلاب فرمودند«در مقابل آرایش جنگی دشمن، مسئولان کشور نیز باید آرایش جنگی بگیرد». براساس منطق و مدیریت انقلابی آرایش جنگی واقعی و بازدارنده این است که در مقابل هر اقدام دشمن دست به اقدام متقابل و بهنگام زد. در شرایط کنونی اولین اقدام دولت باید خروج کامل از برجام در مقابل خروج آمریکا از برجام و وقت‌کشی و عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهداتشان باشد نه فرصت دادن به آنها!. دومین اقدام دولت در مقابل تلاش دشمن برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران باید تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت عربستان و واردات نفت آمریکا از طریق کنترل شدیدتر تنگه هرمز و در صورت لزوم بستن این تنگه حیاتی برای اقتصاد دنیا باشد، نه اینکه گرا بدهند«ما تنگه هرمز را نمی‌بندیم»! لذا هرگونه اقدام نمادین دیگری با ژست انقلابی خواسته و یا ناخواسته بازی در زمین آمریکاست!