kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

جوابیة آموزش و پرورش به یک گزارش و پاسخ کیهان

پس از انتشار مطلبی در کیهان با عنوان «سند 2030؛ از ادعای توقف کامل، تا باید متوقف شود»، وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابیه‌ای توضیحاتی درباره این گزارش ارائه کرده است.



در جوابیه آموزش و پرورش آمده است: «1.وزارت آموزش و پرورش از ابتدای دولت تدبیر و امید تمام اقداماتش را بر مبنای سند تحول بنیادین تنظیم و اجرایی کرده است و تاکنون نیز هیچ سند دیگری را مبنای عمل خود قرار نداده و این موضوع بارها از زبان مقامات عالی کشور و نیز شخص وزیر محترم بیان شده است.
2. بعضاً گزارش هایی از سوی برخی مراکز کشور در خصوص اجرای سند 2030 در برخی مدارس در رسانه ها منتشر می شود، وزارت آموزش و پرورش با درک حساسیت این موضوع هیئت 3 نفره ای را در ستاد وزارتخانه مأمور بررسی و احصای گزارش های دریافتی و پیگیری آن تعیین کرده است؛ که در نتیجه بررسی و تأیید برخی ادعاها، با افراد مسئول برخورد شده است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که حساسیت بر روی سند 2030 تنها به دلیل محتوای آن نیست زیرا در برخی موارد تشابه محتوایی آن با سند تحول بنیادین، حمل بر اجرای سند 2030 را به اذهان متبادر می‌سازد، ولی هدف اصلی علت مخالفت با آن که در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان کشور (اردیبهشت ماه 98) هم به آن اشاره شده؛ «تغییر هویت اسلامی» و «تغییر سبک زندگی دانش آموزان» می‌باشد و به همین دلیل است که وزارت آموزش و پرورش اجازه اجرای سند 2030 را به هیچ بخش یا نهاد زیر مجموعه آموزش و پرورش نداده و نمی‌دهد.
3. در خصوص برگزاری دوره‌های مهارت زندگی باید گفت که روح سند تحول بنیادین بر دو گزاره «برقراری عدالت آموزشی در بین همه دانش آموزان» و «مهارت آموزی» که هر دو مطابق با ارزش های تعلیم و تربیت اسلامی استوار می باشد، متأسفانه برخی به اشتباه اجرای این دو گزاره مهم در سند تحول بنیادین را مصداق اجرای سند 2030 می دانند. به همین علت، آموزش و پرورش نباید اقدامات اساسی خود را که برگرفته شده از ارزش ها و تعالیم دینی خود است؛ متوقف یا تعطیل کند و با انگ اجرای سند 2030، اقدامات خود را در حوزه تعلیم و تربیت به انزوا بکشاند.»
کیهان: مطلب مذکور در کیهان در پی اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه « سند 2030 در آموزش و پرورش کاملا باید متوقف شود چه به نام سند باشد و چه بخواهد منویات آن را بدون نام بردن از سند اجرا کند» به این موضوع پرداخته بود که مگر جناب وزیر و سایر مسئولان مربوطه بارها اعلام نکرده بودند که اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش به طور کامل متوقف شده است پس چرا دوباره اعلام می‌دارند « سند 2030 کاملا باید متوقف شود»؟ در واقع معنی دیگر این گفته آقای بطحائی این است که ممکن است منویات سند 2030 بدون تابلو و هیاهو در مدارس به اجرا درآمده باشد یا در حال اجرا باشد.
در جوابیه ارسالی به این نکته اشاره شده است که «هیئت 3 نفره‌ای در آموزش و پرورش مأمور رسیدگی و بررسی شکایات ارسالی درباره موارد اجرای سند 2030 در مدارس شده‌اند و حتی تاکنون با تأیید برخی موارد ادعایی ارجاع شده با افراد مسئول برخورد شده است»، در این‌باره باید گفت که اولاً  دوستان، خود تأیید می کنند که مواردی از این نگرانی‌ها درست بوده است، ثانیاً نظارت بر هزاران مدرسه کشور با سه نفر و  نشستن به انتظار اینکه آیا شکایتی ارجاع می‌شود یا خیر، نمی‌تواند حق وظیفه نظارتی بر  مدارس به عنوان پرورش دهنده مهمترین و ارزشمندترین سرمایه های این کشور و امانت گران بهای خانواده‌ها را ادا کند.
ضعف نظارتی بر مدارس در موارد دیگر نیز مشهود بوده است از جمله پرونده سال گذشته مورد ضد اخلاقی در مدرسه غرب تهران که حتی با دستور رسیدگی از سوی رهبر انقلاب نیز همراه شد و موارد دیگر که نشان می دهد این روش نظارت راه به جایی نمی‌برد و  باید نظارت، قبل از وقوع مشکل و پیشگیرانه باشد.
گفته شده است که برخی از اعتراضات به علت تشابه موارد سند 2030 و سند تحول به ویژه در مواردی همچون مهارت‌آموزی است. درباره این ادعا نیز باید گفت چرا درباره عناوین مهارت‌آموزی که مورد اعتراض قرار می‌گیرد شفاف‌سازی نمی‌شود تا خانواده‌های نگران از ارائه برخی آموزش‌ها و برنامه‌ها بتوانند هم در جریان موارد مشابه قرار بگیرند و هم بدانند برنامه رسمی آموزش و پرورش برای تربیت فرزندان آنها از جنبه‌های مختلف چیست. ضمن اینکه در سایه ابهام و عدم شفافیت این احتمال وجود دارد برخی از موارد سند 2030 به اسم تشابه با سند تحول وارد مدارس شود. همان‌طور که وزیر محترم بیان کردند «سند 2030 در آموزش و پرورش کاملا باید متوقف شود چه به نام سند باشد و چه بخواهد منویات آن را بدون نام بردن از سند اجرا کند» این نگرانی وجود دارد برخی منویات سند 2030 بدون تابلو و به نام چیزهای دیگر و شاید موجه به خورد فرزندان این سرزمین داده شود.
با وجود اینکه وزیر محترم از یک سو همچنان کلیپ‌های منتشر شده درباره رقص و آواز در مدارس را ساختگی و مشکوک می‌داند و از سوی دیگر خبر از لغو ابلاغ برخی از مسئولان مربوطه در این زمینه می‌دهد، این سوال باید پاسخ داده شود که آیا برگزاری رقص و همخوانی ترانه‌های زشت و مستهجن هم جزء موارد مشابه مهارت‌آموزی سند تحول و سند 2030 است، یا پخش انیمیشن نامناسب پیشگیری از تعرض جنسی برای دانش آموزان در شیراز و دخالت افراد غیر مسئول و خارج از مدرسه در امور مهم و کلیدی تربیتی مدارس از جمله فعالیت گسترده گروه‌هایی خاص و مسئله‌دار تحت پوشش برخی سازمان‌های مردم‌نهاد در مدارس برخی شهرها که دوستان، خود بهتر می دانند هم جزء سند تحول است یا سند 2030؟
تأکید مسئولان آموزش و پرورش بر برائت از سند 2030 قابل تقدیراست اما تذکرات مکرر رهبر انقلاب به مسئولان آموزش و پرورش و موضع‌گیری ایشان درباره سند 2030 و انتقاد از کندی اجرای سند تحول، گویای این است که مسئولان محترم وزارتخانه آموزش و پرورش باید بیش از گذشته متوجه مسئولیت خطیر خود باشند.
همان‌طور که وزیر محترم آموزش و پرورش در روزهای اخیر به‌درستی اعلام کردند دشمن به دنبال تغییر هویت ایرانی‌ـ اسلامی ما است، پس ایشان پاسخ دهند که آیا جایی مناسب‌تر و طمع انگیزتر از مدارس برای دشمن می‌تواند باشد؟