kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲

تحلیلگر کانادایی: در اتاق جنگ سعودی علیه یمن افسران انگلیسی و آمریکایی نشسته‌اند

یک کارشناس غربی حضور افسران آمریکایی و انگلیسی در اتاق فرماندهی ائتلاف سعودی علیه یمن را تایید کرد.


سرویس خارجی-

حضور کشورهای غربی در جنگ خونین یمن یکی از جنجالی‌ترین مباحث کنونی است. در واقع آمریکا و انگلیس نه تنها به صورت تسلیحاتی از عربستان حمایت می‌کنند بلکه در عرصه میدانی نیز حضور دارند. این مسئله را یک تحلیلگر مطرح غربی نیز تایید کرده است. «کن استون» تحلیلگر کانادایی و عضو ائتلاف موسوم به «همیلتون برای توقف جنگ» در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته قدرت کنگره آمریکا بطور موثری تنزل یافته چرا که نتوانسته است وتوی قطعنامه مربوط به پایان یافتن دخالت نظامی آمریکا در تجاوز ائتلاف سعودی به یمن توسط ترامپ را رد کند... برنی سندرز سناتور آمریکایی و سایر سناتورها در تصویب قطعنامه مربوط به یمن در مجلس سنای آمریکا موفق بودند، این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب و جهت امضای نهایی برای ترامپ ارسال شد، تا به قانون تبدیل شود. ولی ترامپ از قدرت وتو استفاده کرد تا این طرح را از بین ببرد. متاسفانه در شرایط کنونی اکثریت 66 درصدی در کنگره وجود ندارد تا وتوی ترامپ را رد کند. این مسئله دو نتیجه در پی‌خواهد داشت: نخست آنکه جنگ یمن برای مدت زمان دیگری ادامه خواهد یافت و نتیجه دیگر آنکه قدرت کنگره بطور موثری در ارتباط با ترامپ کاهش داشته است.»
استون در ادامه تاکید کرد:« حمایت‌های ارتش آمریکا از ائتلاف سعودی، غیرقانونی است. در فعالیت‌های ضد جنگ ما، مشارکت آمریکا در جنگ سعودی علیه یمن، بسیار مهم است. افسران آمریکایی و انگلیسی در اتاق فرماندهی ائتلاف سعودی نشسته‌اند. آنها هواپیماهای نظامی و جنگنده و سایر تجهیزات نظامی را به ائتلاف سعودی می‌فروشند و خدمات لازم را ارائه می‌دهند. آنها بمب‌ها و اطلاعات نظامی مورد نیاز ماموریت‌های ائتلاف سعودی را تامین می‌کنند. آنها خلبان‌های جنگنده‌های ساقط شده را نجات می‌دهند. کشتی‌های آمریکایی به عربستان کمک می‌کنند تا محاصره غیرقانونی غذایی و کمک‌های انسانی علیه یمن را اجرا کند. آمریکا، کانادا و سایر کشورهای ناتو بطور بی‌شرمانه‌ای مقادیر زیادی سلاح به عربستان می‌فروشند، این سلاح‌ها مانند صدور مجوزی برای کشتار مردان، زنان و کودکان یمنی است.»
رژیم سعودی وحشی است
استون در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره علت اصلی روابط نزدیک بین دولت ترامپ و رژیم سعودی هم گفت:« امپراطوری آمریکا مانند امپراطوری بریتانیا، همواره روابط نزدیک خود با رژیم سعودی را حفظ کرده‌اند. در واقع امپراطوری بریتانیا خاندان سعودی را در ریاض به قدرت رساند تا در وهله نخست میادین نفتی را به نفع خودش مدیریت کند. واقعا بعید بود که رژیم وحشی و ضد دموکرات سعودی بتواند بدون حمایت‌های آمریکا در این مدت طولانی و مدید قدرت را در دست داشته باشد. البته رژیم سعودی نیز خدمات زیادی را در راستای منافع این قدرت‌های امپریالیستی انجام داده است. بانک‌های سعودی میلیاردها دلار در بازارهای مالی نیویورک و لندن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. عربستان تسلیحات نظامی را از آمریکا و انگلیس خریداری کرده است که قادر به استفاده از آنها نیست. ریاض به سیاستمداران غربی رشوه می‌دهد و منابع مالی مورد نیاز مزدوران تروریست را تامین می‌کند.»