kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
واشنگتن پست خبر داد

حذف «کشور فلسطین» از طرح معامله قرن آمریکا!

واشنگتن پست اعلام کرده در طرح «معامله قرن» آمریکا در مورد فلسطین که قرار است اواخر بهار یا اوایل تابستان رونمایی شود چیزی به نام «کشور مستقل فلسطین» دیده نمی‌شود.

طرح معامله قرن که دونالد ترامپ قرار است به اسم «حل مسئله فلسطین» و کاملا در راستای منافع اسرائیل ارائه کند یکی از مهم‌ترین اتفاقات منطقه به شمار می‌رود. پیش از این قرار بود اردیبهشت ماه این طرح رونمایی شود اما ظاهرا انتشار رسمی این طرح به اواخر بهار موکول شده است. در این ارتباط منابع مطلع به روزنامه واشنگتن پست گفته‌اند پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای «معامله قرن» با هدف حل و فصل اختلافات عرب-اسرائیل وعده بهبود عملی در زندگی فلسطینیان را می‌دهد، اما در سرحد تضمین یک کشور جداگانه و کاملاً مستقل فلسطینی متوقف می‌شود.
به گزارش ایسنا در این روزنامه همچنین آمده: «انتظار می‌رود کاخ سفید پس از گذشت بیش از دو سال تلاش جرد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ، بسته صلح خود را که مدت‌هاست در شرف آماده شدن است، اواخر بهار یا اوایل تابستان رونمایی کند. مقام‌ها جزئیات این طرح را محرمانه نگاه داشته‌اند اما اظهارات کوشنر و سایر مقام‌های آمریکایی نشان می‌دهد این طرح با تشکیل کشور فلسطین که فرضیه مقدم تلاش‌های صلح بوده فاصله دارد.»
ترامپ به دوستانش گفته می‌خواهد پیش‌فرض‌های سنتی درباره چگونگی حل و فصل این اختلاف را ارتقا دهد، اما برخلاف دیپلماسی شخصی خود با کره‌شمالی، تا حد زیادی تلاش صلح در خاورمیانه را به دامادش واگذار کرده است. بسیاری از تحلیلگران شانس موفقیت کوشنر را «اندک» ارزیابی می‌کنند چرا که چندین دهه تلاش‌های تحت حمایت آمریکا ناکام مانده است. ترامپ از زمان روی کار آمدن تا به اکنون یک سری اقدامات به نفع اسرائیل انجام داده است و همین رویکردها او را در میان اروپایی‌ها و برخی از رهبران عربی نامحبوب کرده است. کوشنر مدعی است این طرح چهار محور دارد: آزادی، احترام، امنیت و فرصت!
اما کارشناسان معتقدند با توجه به اقدامات یکجانبه ترامپ مانند انتقال سفارت آمریکا به قدس و همچنین الحاق جولان‌اشغالی سوریه به «اسرائیل»، این طرح نیز با هدف کمک به رژیم صهیونیستی آماده شده و از پیش شکست خورده است.
خبر دیگر اینکه یک نوجوان 16 ساله فلسطینی که اوایل ماه جاری میلادی در جنوب نوار غزه به شدت زخمی شده بود،‌ بر اثر شدت جراحت به شهادت رسید. «اسحاق عبدالمعطی سویلم‌اشتیوی» (۱۶ ساله) نوجوان فلسطینی که در جنوب نوار غزه به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست زخمی شده بود، یکشنبه شب بر اثر شدت جراحات به شهادت رسید.
در خواست البرادعی
«محمد البرادعی» معاون رئیس جمهوری سابق‌مصر، طی سخنانی درباره طرح صلح موسوم به «معامله‌قرن»، ضمن فراخواندن اعراب برای اتحاد در مقابل این طرح، هدف از معامله قرن آمریکا را تضییع آنچه که از حقوق ملت فلسطین باقی مانده است، دانست.
به گزارش ایسنا، وی گفت، طبق معامله قرن، کشور فلسطین تشکیل نخواهد شد. و علاوه بر آن، تضمین‌های امنیتی بسیاری برای اسرائیل به همراه دارد.
رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین، خواستار موضع قاطع اعراب در برابر معامله قرن شد.