kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
همزمان با کودتای آمریکا علیه «مادورو»

پمپئو: ایران در امور داخلی ونزوئلا دخالت می‌کند!

«مایک پمپئو»، در حالی که دولت آمریکا پروژه کودتا را علیه دولت مادورو علنا و رسما پی‌گیری می‌کند ایران را به دخالت در امور داخلی ونزوئلا متهم کرد!




آمریکا طی دو سال اخیر و به خصوص طی چند ماه گذشته از هیچ دخالت سیاسی، نظامی، اقتصادی و اطلاعاتی در امور داخلی ونزوئلا و برای سرنگونی دولت مادورو کوتاهی نکرده است. این کشور همه را به صف کرده تا هر طور شده دولت قانونی ونزوئلا را سرنگون و دولت دست‌نشانده خود را به ریاست خوان گوایدو مستقر کند. با وجود همه این مداخلات علنی و گسترده و رجز خوانی روزانه مقامات ارشد آمریکا مبنی بر احتمال حمله نظامی به ونزوئلا «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور در مصاحبه با صدای آمریکا مدعی شده که ایران در امور آمریکای جنوبی و ونزوئلا مداخله می‌کند!
وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ با بخش انگلیسی VOA و در پاسخ به این سؤال که «آیا ایران در آمریکای لاتین حضور دارد؟» مدعی شد: «بله. شکی وجود ندارد که پول ایران در آمریکای جنوبی برای اهداف مخرب، حمایت از حزب‌الله، حمایت از سازمان‌های تبهکار فراملی و حمایت از تروریسم در سراسر منطقه صرف می‌شود.»
 وی در ادامه با‌اشاره به گزارش‌های منتشرشده در مورد برقراری پرواز مستقیم میان پایتخت ایران و ونزوئلا گفت: «آن روز دیدید که پرواز مستقیمی از تهران به کاراکاس انجام شد. این، دخالت در آمریکای جنوبی است. این مسئله در راستای منافع بهینه مردم آمریکای جنوبی نیست و ایالات متحده، آماده است.» ادعای دخالت ایران در امور آمریکای جنوبی در حالی است که «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل اخیراً و صراحتا از طرح همکاری با آمریکا برای ایجاد شکاف در ارتش ونزوئلا با هدف برکنار کردن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا پرده‌برداری کرده بود. و جان بولتون هم صراحتا گفته بود آمریکای جنوبی حیاط خلوت آمریکاست و...!
ارتش دست نخورده ونزوئلا
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» هم در گزارشی در همین ارتباط تحت عنوان «ارتش ونزوئلا علیرغم انتظارات، به مادورو حمله نکرد»، نوشته: «زمانیکه دولت ترامپ برای اولین بار در ماه ژانویه سال جاری میلادی خواستار استعفای دولت ونزوئلا شد و از رئیس‌جمهور این کشور خواست تا به «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا اجازه رسیدن به قدرت بدهد، انتظار می‌رفت که ارتش ونزوئلا خیلی به سرعت تغییر رویه دهد و شرایط را برای محقق شدن این امر فراهم آورد.» طبق این گزارش، نیروهای مسلح ونزوئلا در واقع عنصر کلیدی این راهبرد دولت آمریکا به حساب می‌آمدند به طوریکه برخی مقامات آمریکایی پیش‌بینی کرده بودند که ارتش ونزوئلا ظرف چند روز خیلی سریع تغییر رویه دهد. با این‌حال، حدود سه ماه از آن زمان می‌گذرد و بنا به گزارش واشنگتن‌پست، ارتش قدرتمند ونزوئلا همچنان تحت ریاست‌جمهوری مادورو به صورت دست نخورده باقی مانده است.یکی از مقامات ارشد سابق آمریکا که در زمینه سیاست ونزوئلا با دونالد ترامپ همکاری داشته است، معتقد است که دولت ترامپ و مخالفان ونزوئلا، بیش از اندازه‌ به شورش ارتش ونزوئلا علیه دولت مادورو امید بسته بودند. دولت ترامپ به طور مداوم از احتمال اقدام نظامی علیه دولت ونزوئلا خبر داده بود. بنا به گفته روزنامه واشنگتن پست، همین لفاظی‌های محکم دولت آمریکا درباره اقدام نظامی موجب شده بود که انتظارات مخالفان دولت مادورو از واشنگتن در این خصوص بیش از حد افزایش یابد.