kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
در میان خشم مردم

امارات و عربستان رسما کنار کودتاچیان سودان قرار گرفتند

با گذشت 5 روز از برکناری مشکوک «عمر البشیر» و تعارف قدرت بین کودتاچیان در شورای انتقالی نظامی سودان، تظاهرات و خشم مردم همچنان ادامه دارد. سران سعودی و امارات که تاکنون حمایت خود از کودتاچیان را پنهان می‌کردند، روز گذشته رسما کنار کودتاچیان ایستادند تا این تحلیل که گفته می‌شود این کودتا، «فرمایشی» است، به واقعیت نزدیک‌تر شود.



سرویس خارجی

با گذشت زمان، تحلیل تحولات سودان نیز ساده‌تر می‌شود. وقتی خبر استعفای اجباری «عمرالبشیر» رئیس‌جمهور مادام العمر این کشور فقیر آفریقایی منتشر شد، با توجه به نزدیکی او به سعودی و آمریکا، اعلام شد، احتمالا این کودتا فرمایشی است چرا که کودتاچیان به این نتیجه رسیده اند، خشم مردم به نقطه غیر قابل برگشت رسیده است.
 این تحلیل آنجا به حقیقت نزدیک‌تر شد که یک نظامی از بدنه همان قدرت جانشین موقت «البشیر» شد و بلافاصله او هم با اعتراض مردم کنار کشید تا یک نظامی دیگر قدرت را در دست بگیرد. دست به دست شدن قدرت بین کودتاچیان و انتشار خبرهایی درباره احتمال فرار عمرالبشیر به عربستان دیگر شکی برای مردم سودان باقی نگذاشت که انقلاب آنها در حال مصادره شدن است.
حالا خبر رسیده که گروه‌های معارض، «اعلام آزادی» و «تغییر» هم با صدور بیانیه‌ای مشترک تأکید کرده‌اند که اظهارات رئیس‌جدید شورای نظامی انتقالی هیچ یک از خواسته‌های ملت را برآورده نکرده است.«البرهان» شنبه شب در سخنانی متعهد شد شورای انتقالی طی مدت دو سال آینده دولت مدنی تشکیل می‌دهد و همه مسئولان فاسد و افرادی را که در قتل بی‌گناهان دست دارند را محاکمه و مجازات خواهد کرد. در بیانیه گروه‌های معارض با اعلام اینکه «انقلاب ما تنها با جابجایی افراد پایان نمی‌یابد» آمده: «گام نخست سقوط نظام، تحویل فوری قدرت و بدون شرط به دولت انتقالی مدنی است که به مدت چهار ماه دوره انتقالی را مدیریت کند.»
گروه‌های معارض همچنین بر یک سری شروط هفت گانه تاکید کرده‌اند. این شروط عبارتند از: بازداشت و محاکمه تمامی رهبران دستگاه امنیتی و اطلاعاتی که مرتکب جنایت علیه ملت شده‌اند، بازسازی دستگاه امنیت و اطلاعات، انحلال شبه‌نظامیان وابسته به نظام سابق ، بازداشت فوری رهبران فاسد دستگاه‌های دولتی و نظامی ، انحلال تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های فاسد و محاکمه عادلانه این افراد، آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی و نظامی از جمله افسرانی که از انقلاب حمایت کردند، رفع فوری تمامی قوانین و محدودیت‌های اعمال شده برای آزادی‌ها. نهاد‌های مدنی سودانی همچنین اعلام کردند که از هیچ یک از شروط خود کوتاه نخواهند آمد.
حمایت صریح سعودی و امارات از کودتاچیان
یک روز پس از تعیین «عبدالفتاح البرهان» بعنوان رئیس‌جدید شورای انتقالی نظامی سودان و در حالی که تظاهرات همچنان علیه این شورا در جریان است؛ ریاض و ابوظبی حمایت کامل خود را از عبدالفتاح البرهان و شورای نظامی اعلام کردند! در بیانیه دیوان پادشاهی سعودی با تاریخی خواندن روابط دو کشور، آمده: «ریاض تحولات سودان و بیانیه شورای انتقالی نظامی را پیگیری و حمایت خود را از اقدامات این شورا اعلام می‌کند.» وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز بلافاصله پس از سعودی وارد عمل شد و با تاریخی خواندن تحولات سودان، تعیین «عبدالفتاح البرهان» به عنوان رئیس‌شورای انتقالی نظامی را تبریک گفت و تأکید کرد که به قدرت مردم و ارتش سودان برای عبور از تهدیدات اعتماد کامل
دارد.
این حمایت‌ها تقریبا دیگر تردیدی باقی نگذاشته که تحولات سودان از جانب همین‌ها پی ریزی و دنبال می‌شود، البته با دستور کاخ سفید و رژیم صهیونیستی.
برخی کارشناسان معتقدند، مثلث آمریکا، سعودی و رژیم صهیونیستی خواب‌هایی برای کشورهای آفریقایی مثل لیبی و سودان و حتی الجزایر دیده‌اند.