kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
بلومبرگ :

دولت انگلیس «آسانژ» را به گوانتاناموی بریتانیا منتقل کرد

دولت لندن بنیانگذار بازداشت شده پایگاه اینترنتی «ویکی لیکس» را به زندان بدنام موسوم به «گوانتاناموی انگلیس»، منتقل کرد.




دولت انگلیس« جولیان آسانژ» را به زندان بدنام «بلمارش» منتقل کرد. به گفته یکی از نزدیکترین دوستان آسانژ،  وی پنجشنبه گذشته بعد از دستگیر شدن در سفارت اکوادور، در دادگاهی در شهر لندن حضور یافت.
بنیانگذار ویکی لیکس که دست به انتشار میلیون‌ها سند درباره سیاست‌های نادرست کشورهای غربی زده بود، مورد خشم مقامات این کشورها قرار گرفت و به همین خاطر، هفت سال قبل (مرداد 1391‌) به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. اما اخیرا  «لنین مورنو»  رئیس‌جمهوری اکوادور، مدعی شد که نگهداری آسانژ هزینه‌های گزافی را به این کشور تحمیل می‌کند و به همین خاطر، پناهندگی آسانژ لغو شد و دولت اکوادور به نیروهای امنیتی انگلیسی اجازه داد وارد سفارت شوند و او را دستگیر کنند.
این اقدام غربی‌ها، یکبار دیگر ثابت کرد که دفاع از آزادی بیان، برای آنها، تنها یک شعار و نمایش سیاسی است و جایی که منافع نامشروع این قدرت‌ها به خطر بیفتد، آنها برای ارزش‌های انسانی، پشیزی ارزش قائل نیستند.
منتقل کردن آسانژ 47 ساله  به زندان بلمارش، نشان می‌دهد که مقامات انگلیس رویکردی سختگیرانه‌ای را برای او در نظر گرفته‌اند.   البته، فضای زندان چندان برای آسانژ ناشناخته نیست؛ او در سال ۲۰۱۰ در ارتباط با پرونده استرداد شدنش به سوئد به منظور رسیدگی به شکایت از وی به اتهام آزار و اذیت جنسی، ۹ روز را در یک زندان دیگر شهر لندن به نام «واندزورث»، گذرانده است. آسانژ اتهامات جنسی علیه خود را رد کرده و ریشه آنها را سیاسی می‌داند. دولت جدید اکوادور مدعی شد که سالانه یک میلیون دلار بابت میزبانی از موسس سایت افشاگر ویکی ‌لیکس در سفارتخانه این کشور در لندن هزینه می‌کرده است. در همین حال، روزنامه «دیلی‌میل » طی گزارشی، این سوال را مطرح کرد که آیا اخراج آسانژ در سفارت اکوادور، ارتباطی به انتشار تصویر یک خرچنگ داشته است یا خیر؟ براساس این گزارش، تصاویری از رئیس‌جمهوری اکوادور در حال خوردن شاه‌میگو در تختخواب هتلی، آن هم در شرایطی که شهروندان کشورش از ریاضت اقتصادی رنج می‌کشند، منتشر شده است.
رئیس‌جمهوری اکوادور آسانژ را مسبب این رسوایی دانست، اما ویکی‌لیکس آن را تکذیب کرده است.
نگرانی از  احتمال استرداد به آمریکا
«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس، شنبه گذشته گفت، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس نباید به آمریکا تحویل داده شود و اگر متهم به اذیت و آزار جنسی است، باید در دادگاه‌های سوئد محاکمه شود.
کوربین به خاطر افشای جنایات آمریکا در عراق و افغانستان از آسانژ تقدیر کرد. آسانژ در سال 2010 میلادی ده‌ها هزار سند محرمانه در خصوص شقاوت‌های آمریکا در عراق و افغانستان منتشر کرده بود.
70 نماینده دیگر پارلمان انگلیس نیز در این خصوص، موافق نظر کوربین هستند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، قانونگذاران انگلیسی روز جمعه نیز نامه‌ای را در حمایت از آسانژ امضا کرده و به وزیر کشور انگلیس تحویل داده‌اند. آنها در این نامه از وزیر خواستند، هر کاری می‌تواند انجام دهد و اطمینان حاصل کند که آسانژ در صورت درخواست سوئد، به این کشور استرداد شود.