kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

آفت چهره‌سازی در صداوسیما



درشت‌نمایی افراد و ثبت چهره‌ها در مدت زمان طولانی در قاب تلویزیون کاری ناپسند و بسیار سنتی است که امروزه در بیشتر تلویزیون‌های دنیا منسوخ شده است. تلویزیون رسانه‌ای است که همچنان بیشترین تاثیرگذاری را در مردم و جامعه دارد. دراین مسیر استفاده از مجریان، گوینده‌ها و گزارشگران می‌بایست در مدت زمان‌های مناسب و محدود انجام شود؛ از یک مجری تلویزیونی در یک برنامه خاص نمی‌بایست چندین سال استفاده شود و آنها را به سلبریتی تبدیل کرد. درواقع بزرگ‌نمایی و چهره شده آن فرد در یک برنامه تلویزیونی، در طولانی مدت آسیب‌های جدی در پی خواهد داشت.‌  
بزرگ کردن افراد در رسانه ملی، نامعقول و کاری تخریبی است که درنهایت دودش به چشم همه خواهد رفت. چهره ساختن افرادی که ناخواسته و یا خواسته پا به تلویزیون و برنامه‌های مختلف تلویزیونی می‌گذارند و در زمان‌های بسیار طولانی و دادن میدان به آنها و درحقیقت بزرگ کردن آنها وضعیت و موقعیت را به مرحله‌ای خواهد رساند که دیگر مشکل بتوان تغییرات لازم را به وجود آورد. از سویی با آمدن مدیران جدید و ایجاد فضای تازه و لزوم تغییر دربرنامه‌ها، افرادی که مدت‌های طولانی با یک برنامه خاص در جامعه شهرت یافته‌اند، کار را برای تغییر وتحول سخت کرده به گونه‌ای که معمولا در برابر این تغییر حتی مفید برای رسانه ملی هم مقاومت می‌کنند و تن به جابجایی و تغییر نمی‌دهند. فضای کاری صداوسیما نمی‌بایست ملک شخصی فرد یا افرادی باشد که به خیال خود فکر می‌کنند که با یک برنامه تا همیشه می‌بایست در صداوسیما عرض اندام کنند و از تغییر و تحول بترسند. به نظر می‌رسد که در ساختار تولید و پخش برنامه‌ها بایستی تجدید نظر شود و بدون جهت، فرد یا افرادی را به اندازه‌ای بزرگ نکنیم که بعد در تغییرات دچار مشکل و دردسر شویم.
اگر به کارنامه افراد و همین چهره‌های به اصطلاح سلبریتی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این چهره‌ها خودشان از قبل به عنوان یک چهره در جامعه مطرح نبودند و درحقیقت این قاب جادویی تلویزیون است که در طول سال‌ها از آنها چهره‌ای مطرح در بین مردم و جامعه‌ می‌سازد؛ اما امروز متاسفانه برخی از همین چهره‌های ساخته شده به دلایل مختلف و نداشتن ظرفیت‌های لازم شخصیتی، چالش برانگیز می‌شوند.
 آنچه باید درآینده رسانه ملی به آن توجه خاص شود و درواقع عبرت گرفته شود، ساخت و تولید برنامه‌های مردم محور بدون تکیه به چهره‌سازی است تا مردم پایبند به برنامه‌ها باشند نه به شخصی خاص. باید برای برنامه سازی به سمتی حرکت کنیم که افرادی مثل مجری‌ها، گوینده‌ها، گزارشگران فکر نکنند که برای همیشه در قالب همان برنامه می‌بایست قرار بگیرند و حتی اگر یک برنامه را هم اجرا نکنند آن برنامه با مشکل و چالش روبرو خواهد شد.
 فضای صداوسیما باید متعلق به همه باشد؛ به هرحال بایستی فضای کاری در رسانه ملی به گونه‌ای مهیا شود تا یک برنامه خاص تلویزیونی با چندین مجری پخش شود و چهره‌سازی و بزرگنمایی یک شخص خاص در تلویزیون کم‌رنگ و یا اصولا بی‌رنگ شود.
 بنابراین، مسئولان سازمان صداوسیما درحال حاضر حرکت خوبی را در رسانه ملی آغاز کرده‌اند؛ این حرکت گرچه خیلی دیر آغاز شده اما این نوید را می‌دهد که در آینده شاهد چهره‌پروری در سازمان صداوسیما نباشیم و شاهد خارج شدن تلویزیون از حالت مجری محور بودن باشیم و بیشتر به سمت مردم گرایش پیدا کند؛ خوشبختانه امروز شاهد یک تحول اساسی در صداوسیما هستیم و آرام آرام رسانه ملی به سمتی می‌رود که بزرگنمایی آدم‌ها به یک چهره خاص و به قول معروف سلبریتی از میان خواهد رفت.
رسول شمالی ورزنده