kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲

خشم سودانی‌ها از جابجایی قدرت بین کودتاچیان

مردم سودان در واکنش به انتقال قدرت از «عوض بن عوف » به یک سرهنگ کودتاچی دیگر، اعلام کردند که تا تحقق خواسته‌های خود، به اعتراضات ادامه خواهند داد. گزارش‌ها از سودان همچنین حاکی است، 16 معترض خیابانی به دست نظامیان کشته شدند.

جمعه گذشته پس از کناره‌گیری عمرالبشیر و یک روز بعد از تشکیل شورای نظامی انتقالی در سودان، ژنرال «محمد عوض بن عوف» رئیس‌این شورا، از سمت خود کناره ‌گیری و سرهنگ «عبدالفتاح برهان عبدالرحمن» بازرس کل ارتش سودان را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. عبدالرحمن پیش از این، فرمانده نیروهای سودانی در جنگ علیه یمن بوده است!
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عبدالرحمن که به گفته برخی منابع، شخصا دستور بازداشت «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان را صادر کرده است، به عنوان رئیس‌جدید شورای انتقالي نظامی سودان سوگند یاد کرده است. اگرچه هستند تحلیلگرانی که معتقدند این کودتا نمایشی است!
ژنرال بن عوف علاوه‌بر معرفی عبدالرحمن به عنوان رئیس‌شورای نظامی انتقالی، ژنرال «کمال عبدالمعروف» را نیز از سمت معاونت رئیس‌شورای انتقالي نظامی سودان برکنار کرده است. جابجایی قدرت بین کودتاچیان اما، چیزی نیست که مردم سودان بخواهند.
واکنش مردم و گروه‌های سیاسی
پس از اعلام کناره‌گیری بن عوف از ریاست شورای نظامی انتقالي، گروهی از مردم این کشور در خرطوم و سایر شهرها به خیابان‌ها ریختند و شادمانی کردند.
همزمان، پلیس سودان اعلام کرد که طی درگیری‌های دو روز گذشته در خرطوم پایتخت این کشور، 16 نفر کشته شده‌اند. گروهی از مردم هم معتقدند انقلاب آنها مصادره شده است.
در همین حال، گروه موسوم به «ائتلاف برای آزادی و تغییر سودان» از ریاست جدید شورای نظامی انتقالی خواست، قدرت را به یک دولت انتقالی غیرنظامی منتقل کند.
این ائتلاف، که متشکل از انجمن‌های حرفه‌ای سودان، ائتلاف نیروهای ملی اجماع، نیروهای دعوت سودان و اتحادیه‌های مخالفان است، همچنین از ریاست جدید ارتش خواست تصمیمات شورای نظامی پیشین را در ارتباط با تعلیق قانون اساسی و اعلام وضع فوق‌العاده و اعمال مقررات منع آمد و شد لغو کند.
علاوه‌بر آن، این ائتلاف از مردم خواست به تظاهرات و تجمعات در برابر مقر ارتش ادامه دهند. ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر همچنین، خواستار بازداشت همه افرادی در حکومت سابق شد که در جنایت علیه مردم دست داشته‌اند.
«مجمع اتحادیه‌های صنفی» سودان نیز از کناره‌گیری بن عوف از ریاست شورای نظامی انتقالی استقبال کرد و آن را پیروزی اراده مردم دانست و از آنان خواست در خیابان‌ها بمانند و صحنه را ترک نکنند.
شروط مخالفان برای پایان دادن به تحصن
خبر دیگر اینکه مخالفان سودانی برای پایان دادن به تحصن نامحدود در مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور، سه شرط تعیین کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تضمین روند انتقال فوری قدرت به یک دولت مدنی انتقالی، لغو تصمیمات خودسرانه رهبرانی که نماینده ملت نیستند و لغو مصونیت مقامات فاسد نظام سابق و محاکمه آنها به صورت عادلانه، سه شرط برای پایان دادن به تحصن مذکور عنوان شده است.
گفتنی است هر چند در مورد تاثیر اعتراضات مردمی بر سقوط عمر البشیر از قدرت، نمی‌توان تردید کرد، ولی برخی کارشناسان می‌گویند، عربستان در پشت ماجرای برکناری البشیر و جابه جایی قدرت در سودان نقش بازی می‌کند. علت این مداخله نیز می‌تواند هراس آل‌سعود از گسترش اعتراضات مردمی به کل منطقه، از جمله عربستان باشد. به همین خاطر، از هم اکنون افزایش مداخلات پشت پرده سعودی‌ها در روند تحولات سیاسی سودان و ناکام گذاشتن سودانی‌ها در تشکیل یک دولت مردمی را می‌توان پیش‌بینی کرد.