kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴

نوبخت: باید اعتراف کنیم منافع ارز 4200 تومانی به مردم نرسید(خبر ویژه)

یکی از مقصران واگذاری 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی می‌گوید باید اعتراف کنیم منافع ارز 4200 تومانی به دست مردم نرسید.



به گزارش رجانیوز، طعم دلار جهانگیری را رانت‌خواران چشیدند و در مقابل سفره‌های مردم با همان ارز بازار آزاد فاکتور شده است. تنها دلالان و وارداتچی‌ها که پول‌های بادآورده را به جیب ‌زدند. دولت که حضورش مدتی است در زندگی اقتصادی مردم احساس نمی‌شود در حال ادامه دادن سیاست غلط اقتصادی خود است و ارز یارانه‌ای را با پر کردن جیب دلالان و وارداتچی‌ها حیف و میل می‌کند.
حالا سخنگوی دولت که اتفاقا یکی از تاثیرگذارترین افراد در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور هست اعتراف تلخی کرده است. اعتراف در خصوص حیف و میل شدن پولی در مقیاس حدود یک پنجم بودجه کشور آن هم توسط اقدام پوپولیستی و غیرکارشناسی دلار جهانگیری!
 محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از دو برنامه «اصلاح ساختار بودجه» و «توسعه، تولید و اشتغال» در محل سازمان برنامه و بودجه، گفت: سال گذشته 25 کالای اساسی ارز 4200 تومانی دریافت کردند.
 وی ادامه داد: هم اکنون برای واردات 25 قلم کالای اساسی ارز 4200 تومانی پرداخت می‌شود و بر این اساس پارسال 13 هزار و 500 میلیارد یارانه برای کالای اساسی پرداخت شد و پیش‌بینی کردیم که امسال نیز 14 هزار میلیارد یارانه پرداخت شود.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه با طرح این سوال که با اختصاص این اعتبار آیا به هدف خود رسیده‌ایم؟ اعتراف کرد: برای نمونه گوشت قرمز از جمله اقلامی که برای واردات ارز 4200 تومانی پرداخت می‌شد اما شاهد بودیم که قیمت گوشت به دلیل خروج دام و نبود نظارت کافی کاهش نیافت و مردم از پرداخت یارانه بهره‌ای نبردند.
  رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی‌رسد. معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نباید جو جامعه را متشنج کنیم، ادامه داد: بحث حذف ارز 4200 تومانی از کالاهای اساسی هنوز نهایی نشده است.
 همانگونه که نوبخت گفته است حدود 13میلیارد و پانصد میلیون دلار صرف خرید کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی شده است. با احتساب این رقم به تومان با نرخ دلار 12هزار تومانی (که البته اکنون دلار در بازار آزاد نزدیک به 14هزار تومان است) یارانه‌ای که در اختیار وارداتچی‌ها قرار گرفته است 105 هزار میلیارد تومان است.
برای فهم این مقدار قابل توجه باید دانست که رقم بودجه 98 کشور 487هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر بیش از یک پنجم بودجه به دلیل بی‌تدبیری تبدیل به یارانه‌ای شده که فقط جیب رانت‌خواران را پر کرده و مردم آن را در زندگی خود لمس نمی‌کنند. به گفته کارشناسان از این یارانه هنگفت تنها 20 تا 30 درصد به دست مردم رسیده و مابقی آن توسط رانت‌خواران استفاده شده است.
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین خصوص با اشاره به مابه‌التفاوت کالا‌های اساسی، بیان کرده است: «حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت به کالا‌های اساسی پرداخت می‌شود، از این میزان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به دست مردم می‌رسد و ۷۰ درصد رانت است.»
یادآور می‌شود این روزها سالگرد تصمیم دولت برای واگذاری 18 میلیارد دلار ارز به قیمت 4200 هم هست که رانتی بالغ بر 130 هزار میلیارد تومان تولید کرد.