kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

ضربه مصر به راهبرد ضدایرانی ترامپ با خروج از «ناتوی عربی»

برخی رسانه‌ها از کناره‌گیری مصر برای مشارکت در طرح ضدایرانی آمریکا موسوم به ناتوی عربی خبر داده‌اند. اقدامی که به نوشته رویترز «ضربه‌ای است برای راهبرد ضدایرانی ترامپ».



دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از سال 2017 تلاش داشته تا طرحی ضدایرانی با نام ناتوی عربی را اجرا کند. عربستان، امارات عربی متحده، کویت، بحرین، قطر، عمان، مصر و اردن اعضای این ائتلاف معرفی شده‌اند. کشورهایی که ترامپ سعی دارد، با استفاده از آنها (نه کشور فوق) به مقابله با ایران بپردازد. اما اکنون برخی خبرها از کناره‌گیری مصر ازا ین ائتلاف خبر داده‌اند.
خبرگزاری «رویترز» به نقل از «منابع آگاه» از کناره‌گیری مصر از مشارکت در طرح موسوم به «ناتوی عربی» خبر داد. رویترز که این تصمیم مصر را «ضربه‌ای به راهبرد دولت دونالد ترامپ برای مهار قدرت ایران» توصیف کرده، به نقل از یک منبع آگاه نوشته: «مصر رسما تصمیم خود به انصراف از مشارکت در این ائتلاف را به آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف اعلام کرده است.»
 به گزارش باشگاه خبرنگاران، براساس این گزارش، مصر به نشست روز یکشنبه اعضای این ائتلاف هم که در شهر ریاض عربستان برگزار شد، هیئتی اعزام نکرده است.رویترز با‌اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد جبهه‌ای متشکل از متحدان عرب‌اش برای مقابله امنیتی، سیاسی و اقتصادی با ایران، به نقل از منابع آگاه، نوشت: «مصر به این دلیل انصراف داد که در جدی بودن این ابتکار تردید داشت و هنوز سندی رسمی که این طرح را تشریح کند، دریافت نکرده بود. علاوه‌بر این، این طرح خطر بروز مناقشه با ایران را افزایش می‌داد.»
یک منبع عربی دیگر هم به رویترز گفته عدم اطمینان به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا و احتمال اینکه جانشین ترامپ طرح ناتوی عربی را کنار بگذارد هم از جمله عوامل اثرگذار بر تصمیم قاهره بوده است. خبر خروج مصر از این ائتلاف در حالی اعلام می‌شود که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر که به واشنگتن سفر کرده، با همتای آمریکایی‌اش دیدار کرد.
«ترامپ»، پیش از این نشست بدون‌اشاره به ائتلاف عربی گفته بود قصد دارد با السیسی در مورد موضوعات امنیتی نیز گفت وگو کند. دو منبع مطلع به رویترز گفته‌اند دیگر کشورهای عربی حاضر در ائتلاف تلاش می‌کنند ضمن پیشبرد این طرح، مصر را هم برای بازگشت به ائتلاف تحت فشار دیپلماتیک قرار دهند.
البته یکی از دلایل مهم کناره‌گیری مصر می‌تواند این باشد که عربستان به ظاهر رهبری ناتوی عربی را بر عهده خواهد گرفت و این برای مصر که خود را رهبر واقعی جهان عرب می‌داند بسیار سنگین است. برخی کارشناسان نیز معتقدند که چه بسا السیسی با این بازی سعی دارد کمک‌های بیشتری از ترامپ دریافت کند.
 یک منبع عربی در این رابطه گفته تصمیم مصر نهایی نیست، اما بعید است که بتوان قاهره را به بازگشت به این ائتلاف متقاعد کرد.رویترز خروج مصر، به عنوان دارنده بزرگترین ارتش جهان عرب را، جدیدترین لطمه به ابتکار موسوم به «ائتلاف امنیت خاورمیانه» (مسا) توصیف کرده است. این موضوعات موجب شده تا جلسه رسمی امضای اسناد مربوط به این ائتلاف که قرار است در واشنگتن برگزار شود، بارها به تعویق بیافتد. رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ مدافع اصلی این طرح در دولت آمریکا و معمار سیاست واشنگتن برای مقابله با ایران است.