kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

هجوم پلیس انگلیس به سفارت اکوادور و دستگیری «آسانژ»

بازداشت «جولیان آسانژ»، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس از سوی دولت انگلیس در سفارت اکوادور اعتراضات گسترده جهانی را به دنبال داشت.



پلیس انگلیس پس از هفت سال حضور جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس را  در سفارت اکوادور در لندن بازداشت کرد. ماجرا پس از آن رخ داد که اکوادور وضعیت پناهندگی آسانژ را لغو کرد و به این ترتیب پلیس انگلیس وی را در سفارت دستگیر کرد. پلیس لندن گفته: «آسانژ تا تحویل به دادگاه در اسرع وقت در بازداشتگاه پلیس در مرکز لندن می‌ماند.»  «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس هم از «لنین مورنو»، رئیس‌جمهوری اکوادور به دلیل «همکاری با انگلیس» تشکر کرده است. «هانت» در توئیت خود نوشته: «آسانژ قهرمان نیست و هیچ کس بالاتر از قانون نیست. او سال‌ها از حقیقت گریخت. متشکر اکوادور و رئیس‌جمهوری لنین مورنو برای همکاری با تضمین اینکه آسانژ با عدالت روبه‌رو شود.»
سایت ویکی‌لیکس نیز در این زمینه نوشته: «اکوادور به طور غیرقانونی پناهندگی آسانژ را در اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی لغو کرد. او توسط پلیس انگلیس در داخل سفارت اکوادور دستگیر شده است. سفیر اکوادور پلیس را به داخل سفارت هدایت کرده است و...» به گزارش ایسنا، بازداشت «آسانژ» یک روز پس از آن رخ داد که دبیر ویکی‌لیکس از  «عملیات جاسوسی گسترده دولت اکوادور علیه جولیان آسانژ با هدف استرداد او» خبر داده بود. روابط آسانژ با مقام‌های اکوادور از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهوری کنونی در سال ۲۰۱۷ به شدت تیره شده بود. ارتباط اینترنتی او سال گذشته قطع شد و مقام‌های اکوادور تاکید داشتند هدف از این اقدام جلوگیری از مداخله آسانژ در امور دیگر کشورهای مستقل است!
واکنش‌ها
اما این بازداشت واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت. گروهی از هواداران او در مقابل دادگاهی در مرکز لندن تجمع کردند.  فعالان سیاسی و مدنی آمریکا  نیز در اعتراض به بازداشت او تجمع اعتراضی برپا کردند. در پی درخواست گروه ضد جنگ «کد پینک» برای برپایی تظاهرات، ده‌ها آمریکایی روبروی سفارت انگلیس علیه دستگیری آسانژ دست به اعتراض زدند. گروهی از حامیان آسانژ، در کیتو، پایتخت اکوادور نیز  تظاهرات کردند و خواستار آزادی او شدند.کرملین نیز در واکنش به بازداشت آسانژ ابراز امیدواری کرد حقوق وی حفظ شود.  سخنگوی کمیسیون اروپایی هم اعلام کرد پرونده آسانژ به دقت از نزدیک دنبال می‌شود. رافائل کوره‌آ، رئیس‌جمهوری پیشین اکوادور که در زمامداری او به آسانژ پناهندگی اعطا شده بود، بازداشت این افشاگر را محکوم و رئیس‌جمهوری کنونی اکوادور را به خیانت متهم کرده است. گزارشگران بدون مرز و‌ سازمان مدافع آزادی مطبوعات هم، هشدار داده که دولت انگلیس  باید در مقابل استرداد جولیان آسانژ به آمریکا مقاومت کند چرا که چنین کاری می‌تواند در آینده برای همه خبرنگاران،‌ افشاکنندگان و سایر منابع خبری «سنت خطرناکی» باشد.ماریسا پایینه،‌ وزیر خارجه استرالیا هم گفته استرالیا «حمایت معمول کنسولی» را از جولیان آسانژ ادامه خواهد داد و مسئولان کنسولگری استرالیا سعی خواهند کرد با او ملاقات کنند. جولیان آسانژ شهروند استرالیا است و ژانویه گذشته،‌ استرالیا پاسپورت آسانژ را تمدید کرده بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره بازداشت جولیان آسانژ گفته: «من چیز زیادی درباره سایت ویکی‌لیکس نمی‌دانم. این مسئله دغدغه من نیست.»