kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

ورود جنگنده‌های فرانسوی به جنگ طرابلس /بحران لیبی عمیق‌تر شد

در حالی که نیروهای وابسته به «خلیفه حفتر» هنوز نتوانسته‌اند کودتا علیه دولت قانونی لیبی را به سرانجام برسانند و بر پایتخت مسلط شوند، دولت فرانسه آشکارا جانب حفتر را گرفت و برای حمایت از وی، به لیبی جنگنده فرستاد.



به گزارش خبرگزاری فارس، منابع نظامی و سیاسی لیبیایی اعلام کردند، هواپیماهای فرانسوی در حمایت از خلیفه حفتر، وارد آسمان طرابلس شده‌اند و قصد دارند به نیروهای این ژنرال کمک کنند تا بر  طرابلس مسلط شود.
این منابع آغاز کمک‌های فرانسه به نیروهای حفتر را تایید و اعلام کردند: این کمک‌ها بر روند نبردهای جاری در جنوب طرابلس، تاثیرگذار خواهد بود.
به گفته منابع مذکور، یک هواپیمای جاسوسی فرانسه دو روز است که در آسمان طرابلس در پرواز است. اخیرا در جنوب لیبی نیز این هواپیما‌ها به کمک نبردهای حفتر آمده بودند. علاوه‌بر آن، کارشناسان نظامی فرانسوی هم به زودی برای کمک میدانی به نیروهای حفتر، وارد لیبی خواهند شد. افشای این اطلاعات، به وضوح آشکار می‌کند که حمله حفتر به طرابلس، یک طرح اروپایی و غربی است و این ژنرال ، خواسته‌های آنها را در لیبی اجرا می‌کند. به گفته برخی منابع و کارشناسان، خلیفه حفتر به سازمان سیا وابسته است.
پیش از این، فرانسه از جمله صادرکنندگان بیانیه‌ در محکومیت عملیات حفتر بوده است!
یک سیاستمدار نزدیک به دولت وفاق ملی(دولت فائزالسراج در طرابلس) با ‌اشاره به نارضایتی دولت السراج از موضع فرانسه گفت: حامیان حفتر در پاریس، ریاض و ابوظبی به تلاش‌های بین‌المللی برای ناکام گذاشتن هرگونه تصمیمی مبنی بر توقف عملیات پیوسته‌اند. این منبع افزود: حمله آتی حفتر ، شدیدتر خواهد بود و نیروهایش را از چند سو گسیل خواهد کرد تا یکپارچگی صفوف نیروهای دولت وفاق ملی را برهم بزنند و فرانسه هم طبق نقشه‌های پیشین خود برای ارائه تجربیات و حمایت‌های لجستیک از حفتر پیش خواهد رفت، بدون اینکه در میدان نبرد حضور داشته باشد.
«محیی‌الدین زکری»، کارشناس امنیتی لیبیایی، هم معتقد است شکست حمله حفتر، می‌تواند وی را به تکرار سناریوی مخرب «بنغازی» و «درنه» وادار کند.وی با پیش‌بینی طولانی شدن جنگ در طرابلس گفت:ابوظبی، پاریس و قاهره از حفتر پشتیبانی هوایی، لجستیک و مستشاری می‌کنند.
تلفات طرف‌های درگیری
 بر اساس گزارش‌های رسیده، در نبرد سه‌شنبه هفته گذشته، ۳۰ نفر از نیروهای حفتر کشته شده و ۳۵ تن دیگر نیز زخمی شدند. نیمی از این افراد از اهالی شهر بنغازی هستند. علاوه‌بر آن، 9 نفر از نیروهای دولت وفاق ملی در این درگیری کشته و ۲۵ تن دیگر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، از آغاز پیشروی‌ نیروهای حفتر به سمت طرابلس، ده‌ها نفر از نیروهای دو طرف کشته شده‌اند و تعداد کشته‌ها و اسرای «ارتش ملی لیبی» (نیروهای حفتر) بسیار بیشتر است.
ارجاع متهمان جنگی به دادگاه لاهه
به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی طی تماس تلفنی با «فاتو بنسودا» دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه) متعهد شد که پرونده‌ جنایات‌ جنگی متهمان را به دادگاه لاهه ارجاع دهد.
براساس بیانیه دفتر رسانه‌ای السراج، وی در این گفت‌وگو تاکید کرد: طرابلس در معرض تجاوز ظالمانه قرار دارد و قانون این حق را به ما داده که از خودمان دفاع کنیم.
بنسودا هم نسبت به حمله ارتش ملی لیبی به طرابلس، ابراز تاسف و هدف قرار گرفتن تاسیسات مدنی و به خطر افتادن جان غیرنظامیان را محکوم کرد.
وی ادامه داد، دادگاه کیفری بین‌المللی هرگز کوتاهی نکرده و درباره محاکمه متهمان جنایات‌ جنگی و ضد بشری و قتل عام، براساس قوانین بین‌المللی تردید نخواهد
کرد.
ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر 15 فروردین حمله نظامی خود را به بهانه «پاکسازی طرابلس از تروریست‌ها» آغاز کرد. السراج نیز با نظامیان تحت فرمان خود، مقابل نیروهای حفتر ایستاد.