kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
دبیرکل کانون صرافان خبر داد

شفافیت معاملات ارزی با راه‌اندازی بازار متشکل

دبیرکل کانون صرافان از ایجاد شفافیت در قیمت گذاری بازار ارز با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از ایده‌هایی که آرامش بازار ارز را اندکی پایدارتر می‌کند، راه‌اندازی عملیاتی و مبتنی بر ساز و کارهای اقتصادی بازار متشکل ارزی است، بازاری که چندین بار وعده راه‌اندازی و مصوبات مرتبط با بازار متشکل ارزی، از سوی دولت داده شده بود؛ اما دستکم دو بار از سوی شخص رئیس‌کل بانک مرکزی، اعلام شده است.
همتی اعلام کرده بود که «بازار متشکل ارزی تقریباً آماده است و تمام کارهای زیرساختی آن انجام شده است. می‌توانیم در این دو هفته باقی مانده از سال ۹۷ آن را اجرایی کنیم و مصوبات را از شورای پول و اعتبار گرفته‌ایم؛ ولی صلاح است از نیمه دوم فروردین کلید اجرای رسمی را بزنیم.»
بازار متشکل ارزی، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، تشکیل خواهد شد تا ارزها در آن به صورت نقد در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند. مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه‌اندازی و سایر روش‌های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می‌یابد.
در همین زمینه، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران فرا بورسی سازمان بورس، اعلام کرد که هیچ‌گونه معامله‌ای از بازار متشکل ارزی، در بازار سرمایه انجام نخواهد شد و فرابورس تنها سهامدار است.
همچنین، رضا ترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان با‌ اشاره به برنامه بانک مرکزی درخصوص راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اظهار داشت: بسیاری از صرافان کشور درخواست تشکیل بازار یا اتاقی شفاف برای معاملات نقدی را داشتند که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، این درخواست در حال عملیاتی شدن است.
وی افزود: بر اساس بازار متشکل ارزی، درخواست تمامی فرآیندهای خرید و فروش ارز در بازار از خریدار تا بانک عامل، حساب بانکی و فروشنده به صورت شفاف مشخص خواهد شد.
ترکاشوند با بیان اینکه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، مرجعیت تعیین روزانه نرخ ارز را به عهده خواهد گرفت، اضافه کرد: با تشکیل بازار متشکل معاملات ارزی، قیمت‌گذاری و فعالیت شفاف و واقعی مشابه بازار سرمایه خواهد شد.