kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

افزایش 33 درصدی عرضه میوه برای تنظیم بازار شب عید

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش 33 درصدی عرضه میوه نسبت به سال گذشته برای تنظیم بازار شب عید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین شیرزاد با بیان اینکه سهمیه امسال عرضه میوه شب عید درمقایسه با سال قبل برای هر استان 33/6 درصد افزایش یافته، اظهار داشت: 22/6 درصد نیز تعداد مکان‌های توزیع میوه تنظیم بازار افزایش یافته است.
وی افزود: امسال اختیار عرضه میوه را به کمیته‌های استانی واگذار کرده‌ایم و قیمت پرتقال تا 20 درصد و قیمت سیب 10 تا 20 درصد زیرقیمت خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود، برای نخستین بار در استان یزد مردم با استفاده از اپلیکیشن می‌توانند میوه تنظیم بازار سفارش دهند و در منزل تحویل بگیرند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به اینکه سرانه مصرف سیب کشور 24 کیلوگرم است و امسال سه میلیون و 770 هزار تن سیب در کشور تولید شد کمبود سیب وجود ندارد و نیازی به واردات نیست، 30 هزار تن سیب و 40 هزار تن پرتقال از کشاورزان خریداری شده است.
شیرزاد گفت: در دو روز گذشته قیمت میانگین تنظیم بازار سیب هفت هزار و 375 تومان، پرتقال شمال سه هزار و 600 تومان و پرتقال والنسیا جنوب چهار هزار و 785 تومان توزیع شده است؛ هزار و 500 مرکز عرضه میوه شب عید در سراسر کشور آماده شده که از این تعداد 43 درصد را صنوف و 57 درصد غرفه‌ها را میادین تره بار آماده کرده‌اند.
به گفته وی، سامانه‌ای نیز امسال برای نظارت کامل بر توزیع میوه شب عید ایجاد شده که مشخصات مراحل و ‌اشخاص توزیع‌کننده میوه در آن وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، صدرالدین نیاورانی، نایب‌ رئیس ‌اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در همین زمینه گفت: سال گذشته به دلیل سرمازدگی و تگرگ کمبود میوه در کشور به وجود آمد البته برخی میوه‌ها مانند گیلاس تاثیری در این بازار نداشت اما به دلیل کمبود میوه، بعد از عید با مشکل روبرو هستیم.
همچنین، سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد: 5500 پرونده در سال 97 مربوط به میوه در این سازمان تشکیل شده که 840 پرونده مربوط به قاچاق است.
وی افزود: در کشور ما که رتبه هشتم تولید میوه و پنجم تولید سبزی و صیفی را در دنیا دارد وضع توزیع میوه نامطلوب است. واسطه‌ها بدون عوارض و مالیات بیشترین سود را در چرخه تولید و توزیع میوه به خود اختصاص می‌دهند در حالی که اتحادیه‌ها و صنوف این بخش مرجع نظارت بر توزیع میوه هستند.
افزایش ذخایر شکر به ۵۰۰ هزار تن
با تصمیم کارگروه تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت شکر در ایام پایانی سال، ذخایر استراتژیک این محصول به ۵۰۰ هزار تن افزایش یافت.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارگروه تنظیم بازار در گزارشی درباره اقدامات این کارگروه برای تامین شکر مورد نیاز بازار نوشت: مصرف سالانه شکر اعم از مصارف خانگی، صنوف و صنایع مرتبط بالغ بر 2/5 میلیون تن در سال است که امسال به دلایلی مانند خشکسالی و محدودیت تخصیص آب برای مزارع چغندر و نیشکر و مشکلات خاص ایجاد شده برای کارخانجات نیشکری، تولید این محصول نسبت به سال ۹۶ با کاهش مواجه بود.
برای بازگرداندن آرامش به بازار شکر و کاهش نرخ آن، موضوع بلافاصله در دستور کار کارگروه تنظیم بازار قرار گرفت و مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی نسبت به افزایش ذخایر استراتژیک به میزان ۵۰۰ هزار تن اقدام کند. براساس تصمیم اتخاذ شده افزایش بخشی از ذخایر از طریق تامین شکر خام از محل واردات بوده است.