kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
مصباحی مقدم:

دو سوم اعضای مجمع تشخیص مخالف پیوستن به FATF است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دو سوم اعضای مجمع مخالف پیوستن به FATF است.





حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما اولا دو قانون تصویب کرده‌ایم یکی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم که تصویب این قانون نشان می‌دهد ما در این موضوع جدی هستیم تا جلوی هرگونه تامین مالی تروریسم را بگیریم. قانون دومی که ایران تصویب کرده مبارزه با پولشویی است. این دو قانون داخلی شفافیت را در مبادلات داخلى فراهم کرده و جلوی تامین مالی تروریسم را از نظر ایران گرفته  نهاد اف‌اى‌تى‌اف هم همین‌ها را مبنا قرار دهد.
مصباحی مقدم افزود: چرا ما باید به کنوانسیون‌ها بپیوندیم؟ مگر کنوانسیون‌ها چیزی علاوه ‌بر این دارد؟ با این دو قانونی که ما تصویب کردیم باید بخش مهمی از دغدغه‌هاى اف‌اى‌تى‌اف  برطرف شده باشد، اما آنها دست بردار نیستند و می‌گویند این‌هایی را که تصویب کرده‌اید تغییراتی در آن اعمال کنید.  یکی از آنچه که ما در پولشویی تصویب کردیم بر اساس قانون اساسی استثنا کردیم و آن هم حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و آن‌هایی است که از موجودیت کشور خود دفاع می‌کنند که این را استثنا کرده‌ایم. می‌گویند این را بردارید و باز هم موارد دیگری است که جزو مطالباتشان هست که ما برداریم تا آنها قبول کنند.
وی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که ما الان در شرایط تحریمی هستیم. تحریم‌های آمریکا تحریم‌هایی است که اروپا نتوانست مقابل آن بایستد، به همین دلیل هم اروپایی‌ها از ایجاد ارتباط تجاری و مالی عدول کردند و به اینستکس رسیدند، یعنی اگر کل اروپا می‌خواهد با ایران تجارت کند باید از این کانال تجارت کند که مبادلات زیر نظراف‌اى‌تى‌اف  صورت بگیرد، این یعنی اینکه ما الان که داریم با اروپا تجارت می‌کنیم همین را هم ببندیم و محدود کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این هنر اروپایی‌ها است که به اسم خدمت به ایران و ملت ایران، روابط بین ایران و اروپا را به نحوی تنظیم کنند تا برای اینکه ایران در برجام پایبند بماند کانالی را ایجاد کنند که به تعبیر من کوه موش زاییده‌ است.
مصباحی مقدم اظهار داشت: ایران در شرایط تحریمی است. آمریکا تحریم‌های اولیه و ثانویه را وضع کرده و در تحریم‌های ثانویه همه کشورهای مهم جهان را تهدید کرده که یا با ما یا با ایران. معلوم است آنها با شرکت‌های آمریکایی کار خواهند کرد نه با ایران. آیا ما در مقابل چنین تحریمی بیاییم کانال‌های مالی و داد و ستد و تجارت خود را که به صورت دور زدن تحریم‌ها انجام می‌دهیم را افشا کنیم؟ این کار صددرصد کار احمقانه‌ای است. خصوصا که رئیس ‌دوره‌اى آن شخصی است که مسئول میز تحریم ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا است و طمع کرده که ایران به سى‌اف‌تى و پالرمو بپیوندد تا بتواند کانال‌های مالی ایران را بر اساس تعهد ایران شناسایی و مسدود کند.
وی در ادامه گفت: کنگره آمریکا از همین آقا دعوت می‌کند و به او می‌گویند ایران که دارد تحریم‌ها را دور می‌زند و کجاست آن تحریم‌هایی که می‌خواست ایران را فلج کند و ایران را پای میز مذاکره بکشاند؟ او هم می‌گوید صبر کنید ایران به طور کامل به آن بپیوندد آنوقت کانال‌های مالی آنان را شناسایی خواهیم کرد و جلوی دور زدن تحریم‌‌های آنان را خواهیم گرفت، آیا بهتر از این حجت می‌خواهیم که در این شرایط به تصویب این کنوانسیون‌ها بگوییم خیر؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که آیا اکثر اعضای مجمع هم به همین نتیجه رسیده‌اند؟، گفت: اکثر اعضای مجمع به این نتیجه رسیده‌اند هرچند کسانی هم هستند که موافق پیوستن ایران به این لوایح هستند، اما تقریبا یک سوم نظرشان موافق پیوستن است و دو سوم نظرشان مخالف پیوستن است.
به گزارش ایلنا، مصباحی مقدم در پاسخ به این سؤال که پس چرا نظر مجمع به صورت نهایی اعلام نمی‌شود؟، گفت: ما عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم همین تصمیم را هم باید بر اساس مصلحت بگیریم. مصلحت اقتضا می‌کند که با تاخیر تصمیم بگیریم آنها هم چهارماه دیگر فرصت داده‌اند و در این چهارماه هیچگونه تغییری در مناسبات بین‌المللی ما از نظر تجارت و صادرات و واردات و کانال‌های مالی موجود رخ نخواهد داد. حتی بنا به تقاضای نماینده دولت این تاخیر انجام شد. گفته شد که ما می‌توانیم الان رای‌گیری کنیم اما وزیر اقتصاد گفتند رای‌گیری‌تان را بگذارید برای بعد از عید. خود دولت می‌گوید الان تصمیم نگیرید. برخی از موافقان این لوایح متاسفانه مردم را شرطی کرده‌اند و این شرطی کردن آثاری دارد که آن آثار این است که موافقت و مخالفت مجمع با این لوایح دو بازتاب متفاوت دارد.