kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
یک دلیل علمی دیگر بر دروغ‌پردازی دلالان واردات بنزین

مرکز پژوهش‌ها : بنزین پتروشیمی سالم‌تر از بنزین پالایشگاه‌ها است

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با موضوع ضرورت تسریع در بهره‌برداری از پالایشگاه‌های کشور، تأکید کرد که بنزین موسوم به پتروشیمی به مراتب بهتر از بنزین اکثر پالایشگاه‌ها است.
سرویس اجتماعی- علمی
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با موضوع ضرورت تسریع در بهره‌برداری از پالایشگاه‌های کشور، تأکید کرد که بنزین موسوم به پتروشیمی به مراتب بهتر از بنزین اکثر پالایشگاه‌ها است.
در بخشی از این گزارش ضمن تأکید بر این که پاسخ‌های مسئولین وزارت نفت درخصوص آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها جامع نبوده و به نگرانی‌های مردم دامن می‌زند، آمده است: «بنزین ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها، دارای عدد اکتان بین 95 تا 100 است و جایگزین مناسبی برای بنزین سوپر وارداتی به عنوان اکتان افزا است».
این گزارش همچنین تصریح می‌کند: «بدیهی است که بنزین ریفرمیت پتروشیمی‌ها به لحاظ ترکیبات بنزن، از وضعیت «به مراتب بهتری» نسبت به شرایط فعلی اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور برخوردار است. بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به علت عدد اکتان بالای 95 به عنوان اکتان افزا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل وجود برج بنزن‌زدایی، میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی‌ها از پالایشگاه‌ها کمتر است. نتایج آزمایشگاهی مربوط به آنالیز ریفرمیت نشان می‌دهد که متوسط عدد اکتان این بنزین 97/5 و حجم بنزن آن 1/87 درصد است.»
گفتنی است، اساسا بنزین ریفرمیت هیچ‌گاه بدون اکتان‌افزایی و اضافه شدن مولفه‌های دیگر تولید بنزین، وارد مرحله توزیع نمی‌شود؛ لذا این که مسئولین سازمان محیط‌زیست مدعی شده بودند، بنزین پتروشیمی مستقیما وارد چرخه توزیع شده و برای مردم ایجاد سرطان می‌کند، صحت ندارد.
نکته دیگر درخصوص بنزین وارداتی این که در برخی موارد طی آزمایش‌هایی که صورت گرفته است، این محموله‌ها از استاندارد یورو 2 هم برخوردار نبوده‌اند. جالب آن که به دلیل مشهود بودن بی‌کیفیتی بنزین‌های وارداتی، در آزمایش‌های یورو2، حتی برخی تست‌ها نظیر تست گوگرد و فشار بخار هم انجام نشده است و محموله‌های وارداتی بنزین، پائین‌تر از استاندارد یورو2 بوده‌اند که این موضوع به تأیید وزارت نفت هم رسیده است. با این حال باز هم سازمان محیط‌زیست به دفاع تمام قد از بنزین وارداتی پرداخته و می‌پردازد.گفتنی است معصومه ابتکار چندی پیش به استناد گزارش آزمایشگاه‌های وزارت نفت، بنزین تولید داخل را سرطان‌زا دانسته بود. با مطرح شدن این موضوع، وزارت نفت خط بطلانی بر ادعاهای خانم ابتکار کشید و برخلاف تمجید ابتکار از بنزین وارداتی و با توجه به کیفیت بسیار پایین بنزین وارداتی واردات بنزین متوقف شده است!
در این بین، معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست گفته است که تمام مدارک آلوده بودن بنزین پتروشیمی به مجلس ارائه شده است. سعید متصدی همچنین مدعی شده است که قبل از ورود بنزین پتروشیمی‌ها به چرخه توزیع، 32 روز هوای پاک داشته‌ایم، و از سال 89 که بنزین پتروشیمی‌ها به چرخه توزیع  وارد شده است، تعداد روزهای هوای پاک به 14 روز کاهش یافته است. این ادعاهای متصدی در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر مجلس یک هفته به معصومه ابتکار مهلت داده بود تا مدارک سرطان‌زا بودن بنزین پتروشیمی‌ها را ارائه نماید، ولی هیچ مدرکی ارائه نشد! همچنین در اظهارنظر بعدی مسئولان مربوطه مشخص شده است که اساساً بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نشده است!
اکنون که پس از وزارت نفت و مجلس،‌گزارش علمی مرکز پژوهش‌های مجلس هم ادعاهای خانم ابتکار را از اساس رد کرده‌اند، معلوم نیست ورود و اصرار معصومه ابتکار به این بحث فنی و علمی به چه دلیل بوده است؟! در حالی که سازمان محیط زیست از تجهیزات و آزمایشگاه‌های حتی ابتدایی هم برای تست سالم یا ناسالم بودن بنزین برخوردار نیست! به نظر می‌رسد در این جدال سیاسی و غیرکارشناسی لازم است رد دلالان واردات بنزین و سودهای هنگفت ناشی از آن توسط دستگاه‌های نظارتی پیگیری شود.