kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
آسوشیتدپرس:

دولت آمریکا از نقص فنی بوئینگ با خبر بود

خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز با انتشار خبری که حکایت از اطلاع قبلی دولت آمریکا از نقص فنی بوئینگ داشت‌، نوشت: حداقل دوتن از خلبانان شرکت هواپیمایی آمریکایی بویینگ در سال 2018نقص فنی مدل‌های 737 بویینگ را گزارش داده بودند.




به گزارش این خبرگزاری ،این خلبانان درگزارش‌هایشان پائین آمدن ناگهانی دماغه هواپیما را اعلام کرده بودند. گفته می‌شود که همین عامل منجر به سقوط مرگبار دو فروند از بوئینگ‌های 737 مکس 8 شرکت‌های اتیوپیایی و اندونزیایی در کمتر از 5 ماه اخیر شده بود.
گزارش‌های ایمنی این دو خلبان سال 2018 در اختیار ناسا(سازمان فضایی آمریکا) قرار گرفت و به دلیل داوطلبانه بودن آنها، نام خلبانان، شرکت هواپیمایی مربوطه و مکان وقوع این حوادث در اختیار عموم قرار نگرفته است.
در این گزارش‌ها آمده است که بلافاصله پس از آنکه هواپیما در وضعیت پرواز خودکار (اتو پایلوت) قرار گرفت، دماغه هواپیما به سرعت پائین آمد که در هر دو مورد با قطع حالت خودکار، وضعیت هواپیما به حالت عادی بازگشت.
با وجود آنکه بیش از 40 کشور پرواز این مدل هواپیمای بوئینگ را ممنوع کرده‌اند، اداره هوانوردی فدرال آمریکا کماکان قابلیت پروازی مکس 8 را تائید کرده و هواپیمایی‌های آمریکا امریکن، ساوث وست و یونایتد کماکان به بهره‌برداری از مدل جدید مکس بوئینگ 737 ادامه می‌دهند.
هنوز معلوم نیست که گزارش‌های مذکور به اقدام خاصی از سوی اداره هوانوردی آمریکا منجر شده یا خیر.
به گزارش ایرنا، تعدادی از سناتورهای دو حزب آمریکا خواهان توقف پرواز هواپیماهای بوئینگ 737 مکس 8 شده‌اند. از سوی دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا علاوه‌بر توییتی در مورد پیچیده بودن پرواز هواپیماهای جدید با رئیس ‌شرکت بوئینگ تلفنی گفت‌و‌گو کرد.
ارزش سهام شرکت بوئینگ با اوجگیری فشارهای جهانی و ممنوعیت پروازی آن در دو روز اخیر بیش از 10 درصد کاهش داشته است.
افزایش ممنوعیت پرواز بوئینگ در کشورهای جهان
در ادامه ممنوعیت پرواز بوئینگ در کشورهای جهان دیروز اعلام شد که اتحادیه اروپا، قزاقستان، ترکیه و فیجی هم پرواز بوئینگ‌های 737 مکس را ممنوع کرده و کشورهای آمریکای لاتین هم در حال ارزیابی شرایط برای ممنوع کردن فعالیت این هواپیماها هستند.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، کمیته هوانوردی قزاقستان اعلام کرد از روز چهارشنبه فعالیت بوئینگ‌های 737 مکس را در این کشور به حالت تعلیق درمی‌آورد.
همچنین وزارت حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل دو مورد سانحه مرگبار هواپیماهای بوئینگ 737 طی 5 ماه گذشته از دیروز پرواز آنها در ترکیه ممنوع خواهد بود و این اقدام در راستای سیاست‌های پیشگیرانه اجرایی می‌شود.
شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز 12 فروند از هواپیماهای بوئینگ 737 مکس را در اختیار دارد و به گفته بلال اکسی مدیرعامل این شرکت هواپیمایی از چهارشنبه تمام پروازهای بوئینگ‌ 737 مکس متوقف خواهد بود.همچنین مقامات سازمان هوانوردی فیجی هم روز گذشته اعلام کردند فعالیت دو فروند بوئینگ‌های 737 مکس در این کشور را به صورت موقت متوقف کردند. از سوی دیگر آرژانتین و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی هم در حال بررسی طرح بستن آسمان خود به روی بوئینگ‌های 737 مکس هستند.
گفتنی است طی روزهای گذشته کشورهایی نظیر هند، استرالیا، اندونزی، سنگاپور، مکزیک، ویتنام، آفریقای جنوبی، چین، کایمن، اتیوپی، مغولستان و مغرب هم پرواز بوئینگ‌های 737 مکس را ممنوع کرده‌اند.