kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
پس از گذشت 10 ماه از خروج آمریکا از برجام

مدیر اینستکس به تهران آمد استمرار وقت‌کشی اروپا و امتناع از اجرای تعهدات برجامی!

سفارت فرانسه در تهران دوشنبه شب از سفر «پر فیشر» مدیر ساز و کار موسوم به «اینستکس» (ساحات) به ایران خبر داد و نوشت وی با روسای نمایندگی‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران دیدار کرده است.
سرویس سیاسی-

سفارت فرانسه با انتشار تصویری از این دیدار، در توییتر نوشته است: «رؤسای نمایندگی‌های سه کشور اروپایی از پر فیشر رئیس‌اینستکس در تهران استقبال کردند. گامی مهم برای بحث با همتایان ایرانی در مورد چگونگی عملیاتی کردن ساز و کار تجاری اتحادیه اروپا و ایران».
روایتی از یک مهمانی
مجید قدیری، رئیس ‌انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان و یکی از بازرگانان حاضر در مهمانی سفیر آلمان در تهران که به مناسبت ورود فیشر رئیس ‌اینستکس برگزار شده بود، گفت: آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه و چهار الی پنج نفر از بازرگانان بخش خصوصی هم در این ضیافت شام حاضر بودند. در این جلسه درباره شروع کار اینستکس صحبت شد. سفیر آلمان و عراقچی و فیشر هم در این جلسه صحبت کردند.
وی افزود: کانال مالی زمانی به معنای واقعی و کاربردی راه‌اندازی می‌شود که پول به آن وارد شود و عملا این اتفاق نمی‌افتد؛ در واقع ما باید نفت به اتحادیه اروپا بفروشیم و به جای پول از آنها کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی تولید خوراک دام، دارو و مواد غذایی که شامل تحریم‌های آمریکا نمی‌شود دریافت کنیم که همین محدودیت باعث می‌شود که اروپایی‌ها به سمت کالاهای سرمایه‌ای و تجهیزات نفتی و امثال آن حرکت نکنند.
به گزارش فارس، رئیس ‌انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان اعلام کرد: اینستکس شرکتی است که فعلا مشخص نیست همتای آن در ایران کیست؟ ضمن اینکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که شرکت‌ها و بانک‌های مطرح اروپایی تمایلی برای همکاری با این کانال مالی ندارند.
وی اظهار داشت: زمان اجرای این کانال خیلی طولانی شده است، مثلا پس از ۱۰ ماه از طرح این مسئله، آقای فیشر مدیرعامل اینستکس تازه به ایران آمده است.
قدیری افزود:‌ عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم به خاطر کند بودن اجرای اینستکس رضایتی نداشت.
وقت کشی اروپا
در روزهای گذشته اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای صرفا ابراز تأسف کرده و با لحنی طلبکارانه و گستاخانه مدعی شده بود که ایران باید بدون چشم داشت و به صورت یک‌طرفه همچنان اجرای تعهدات خود را ادامه دهد.
همزمان با انتشار این بیانیه، برخی دیپلمات‌های اروپایی مستقر در بروکسل از تصمیم‌گیری جدید در تمدید تحریم‌ها علیه برخی مسئولان ایرانی به دلایل واهی حقوق بشری خبر دادند.
این اقدام اتحادیه اروپا در حالی صورت گرفت که اعضای اصلی آن چون آلمان، فرانسه و انگلیس از جمله کشورهای حاضر در برجام مدعی تلاش برای حفظ آن با ایجاد سازوکار مالی ویژه هستند که البته تاکنون هیچ اقدامی از سوی این کشورها در راستای تعهداتشان مشاهده نشده است.
کانال تحقیرآمیز!
اکنون حدود ۳۸ ماه از آغاز اجرای برجام و همچنین حدود ۱۰ ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است. در ۱۸ اردیبهشت سال جاری و پس از خروج آمریکا از برجام، مقامات ارشد دولت تاکید کردند که به اروپا فرصتی چند هفته‌ای داده شده تا برای اجرای تعهدات برجامی خود تضمین بدهد.
قرار بر این بود که اروپایی‌ها حداکثر تا ۱۰ خردادماه بسته پیشنهادی خود مبنی بر تضمین اجرای تعهدات برجامی را ارائه دهند. روزها سپری شد و طرف اروپایی در نیمه تیرماه، به جای ارائه تضمین برجامی، یک بیانیه ۱۰ بندی صادر کرد! بیانیه‌ای شعاری و فرمالیته و فاقد ضمانت اجرایی!روحانی در واکنش، بیانیه مذکور را مأیوس‌کننده خواند.
با اینکه بی‌عملی و وقت کشی طرف اروپایی مسجّل شده بود، اما متاسفانه دولت و به خصوص وزارت خارجه در رویکردی انفعالی، تاکید کردند که همچنان امیدواریم و صبر می‌کنیم! عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه صراحتاً اعلام کرد که اروپا نهایتاً تا ۱۳ آبان فرصت دارد و از این تاریخ به بعد، هر اقدامی از سوی طرف اروپایی انجام شود برای ایران فایده‌ای نخواهد داشت. ۱۳ آبان هم سپری شد و اروپا هیچ کاری نکرد.
پس از آن مقامات دولتی و حامیان برجام در یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کردند که اروپا قول داده است که حداکثر تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، کانال مالی موسوم به SPV (مبادله نفت در مقابل کالا) را راه‌اندازی کند. این در حالی است که این موضوع حتی یک دهم تعهدات برجامی اروپا هم نبود و به هیچ عنوان کاربردی برای مقابله با تحریم‌های آمریکایی نداشت. این کانال پیش از این نیز به نوعی دیگر انجام می‌شد و نیازی به رونمایی و جازدن آن به عنوان یک امتیاز به ایران، نداشت!
سال ۲۰۱۸ نیز پایان یافت و وارد سال ۲۰۱۹ میلادی شدیم. در نهایت پس از یکماه از آغاز سال ۲۰۱۹ اروپا با سرپیچی از اجرای تعهدات برجامی، اعلام کرد که کانالی موسوم به «INSTEX» (ابزار پشتیبان مبادلات مالی)- مبادله پول نفت دیگر کشورها با غذا و دارو- را راه‌اندازی کرده است. این کانال از SPV هم ضعیف‌تر بود.
نکته قابل توجه اینجاست که این کانال، به هیچ عنوان اقلام تحریمی آمریکا را پوشش نمی‌داد. به همین خاطر بود که وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای صراحتاً اعلام کرد که انتظار نداریم کانال‌هایی از این دست به هیچ نحو بر کارزار فشار حداکثری ما علیه ایران اثرگذار باشند.
اما نکته تأسف برانگیز اینجاست که اروپا همین کانال تحقیرآمیز تحت عنوان اینستکس را هم صرفاً تا مرحله رونمایی پیش برد و دیگر هیچ خبری مبنی بر زمان اجرا و جزییات اجرای آن منتشر نشد!حالا مدیر اینستکس در اقدامی نمادین به تهران آمده است.
اروپا همچنان مشغول وقت کشی است و از اجرای تعهدات برجامی خود شانه خالی می‌کند. متاسفانه دولت در مقابل این رویکرد خصمانه، کاملا منفعلانه واکنش نشان داده و این انفعال، طرف اروپایی را در اجرای اقدامات ضدایرانی خود گستاخ‌تر کرده است.