kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

رونق کار سمساری‌ها در کسادی بازار



  افزایش تورم در ماه‌های گذشته عرصه را برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه برای خرید کالاها و لوازم خانگی تنگ کرده و بسیاری از افراد برای تامین نیازهای خود به خرید در سمساری‌ها و دست دوم فروشی‌ها روی آوردند.
گذشتگان همیشه به ما می‌گفتند که برای پیدا کردن کالاهای تجملی که مربوط به دوران قدیم است به سمساری‌ها سر بزنید به طوری که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در این مغازه‌های بی‌رنگ و لعاب پیدا کرد.
این روزها مردم با رویکرد دیگری به سمساری‌های شهرشان در رفت و آمد هستند چرا که قیمت چند برابری کالاهای تجملی و حتی اساسی قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط جامعه را کاهش داده و به نوعی، بسیاری از مردم در خرید جنس نو ناتوان هستند.
بسیاری از مغازه‌ها به دلیل تورم، عرضه کالاهای نو قابل توجهی ندارند و رفت و آمد مردم در فروشگاه‌ها به نسبت سال‌های گذشته چشمگیر نیست.
روز گذشته زمانی که برای خرید میوه وارد بلوار استقلال سمنان شدم شلوغی یک مغازه نظرم را جلب کرد و از اینکه می‌دیدم یکی از مغازه‌های مرکز استان شلوغ است و گرانی تاثیر چندانی در خرید مردم ندارد خوشحال شدم، اما وقتی که نزدیک‌تر رفتم مغازه سمساری را مشاهده کردم که مردم برای خرید و فروش کالاهای دست دوم با صاحب مغازه درحال چانه‌زنی هستند.
در این وادی پیرزنی که برای خرید بخاری دست دوم در کنار این مغازه سمساری ایستاده بود، نظرم را جلب کرد با او هم کلام شدم...
این خانم خوش‌بیان که خود را معصومه آل‌هاشم معرفی کرد از افزایش قیمت کالا در بازار می‌نالید و می‌گفت: یک بخاری کوچک در زمستان سال قبل کمتر از سه میلیون ریال بود اما اکنون قیمت این کالا به سه برابر افزایش یافته است.
وی گفت: اگر این سمساری‌ها نباشند چگونه با این شرایط سخت اقتصادی مردم یخچال و بخاری‌های کهنه خود را تعویض کنند و عرضه محصولات دست دوم این روزها کمک حال مشکلات معیشتی مردم است.
وی که خود را مادر شهید معرفی کرد گفت: دشمنان دست از سر ملت ما برنمی‌دارند و مردم با وجود مشکلات اقتصادی این مشکلات را پشت سر می‌گذارند و به یاری خدواند این شرایط سخت به پایان می‌رسد.
بیش از هرچیزی نظرمان به این جلب شد که مردم دست خالی از این مغازه سمساری بیرون نمی‌آمدند، یعنی برای تامین خرید کالاهای اساسی فروشگاه‌های دست دوم فروشی را بهترین گزینه می‌دانند.
یکی از فروشندگان کالاهای دست دوم در سمنان می‌گوید: تحریم‌های اقتصادی خرید و فروش کالاهای اساسی و تجملی را در فروشگاه‌ها کاهش داد و مردم این روزها برای رفع مشکلاتشان به مغازه‌های دست دوم فروشی روی آوردند.
عباس دربندی افزود: دور نریختن کالاهایی که استفاده شده از فرهنگ اصیل مردم سمنان است و به دلیل اعتقاد مردم، اسراف در این خطه معنای چندانی ندارد.
وی اضافه کرد: تحریم‌ها به بازار فروشندگان کالاهای دست دوم رونق بخشید، چرا که در این شرایط سخت اقتصادی، اقشار کم درآمد قدرت خریدشان کاهش یافته است.
این فروشنده کالاهای دست دوم تصریح کرد: قیمت یک یخچال معمولی در بازار سمنان دست کم 50 میلیون ریال است و کارگری که ماهانه کمتر از 15 میلیون ریال حقوق می‌گیرد چطور می‌تواند برای خرید کالاهای از این دست اقدام کند؟
رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرستان سمنان گفت: قدرت خرید مردم مرکز استان برای خرید لوازم خانگی از ابتدای فروردین امسال تاکنون به نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از 90 درصد کاهش یافته است.
علی‌اکبر صیادجو افزود: مردم قدرت خرید لوازم خانگی به دلیل نوسان‌های قیمت ارز در ماه‌های گذشته در بازار سمنان را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون میزان فروش لوازم خانگی در بازار سمنان در حد صفر است و فروشندگان رغبتی برای عرضه محصولات به بازار را ندارند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرستان سمنان ادامه داد: در سه ماه گذشته قیمت برخی اقلام لوازم خانگی در فروشگاه‌های استان ثابت بوده است اما اکنون بازار در رکود کامل به سر می‌برد.
صیادجو تصریح کرد: فروشگاه‌های عرضه لوازم خانگی اکنون به نمایشگاه تبدیل شده است و مردم تنها برای مشاهده کالاهایی که وارد بازار می‌شود، در بازار رفت و آمد می‌کنند.