kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

کردهای سوریه 500 داعشی را دست‌بسته تحویل ارتش عراق دادند

شبه‌نظامیان کرد تحت حمایت آمریکا، 500 تکفیری عضو داعش که در استان شرقی «دیرالزور» سوریه تسلیم شده بودند، را به نیروهای ارتش عراق تحویل دادند.

از شهرک «الباغوز» در استان دیرالزور خبر رسید که بسیاری از تکفیری‌های داعش مستقر در این شهرک ، خود را به شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه » ، تسلیم کردند. شبه‌نظامیان کرد هم که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، حدود 500 اسیر داعشی را به نیروهای ارتش عراق در آن سوی مرزها، تحویل دادند.
در واقع ، بسیاری از این تروریست‌ها در عراق دست به جنایت زده‌اند و یا تابعیت عراقی دارند. شمار زیادی از آنها نیز تابعیت کشورهای دیگر را دارند.
همزمان، برخی منابع اعلام کردند که نظامیان آمریکایی شمار زیادی از عناصر داعش و اعضای خانواده آنها را به پایگاه‌های خود برده‌اند.
هشدار در‌باره توطئه آمریکا
«محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «البناء» ، نسبت به توطئه جدید آمریکا و احیای مجدد داعش هشدار داد.
البلداوی دیروز به پایگاه خبری «المعلومه» گفت : نیروهای آمریکایی همه عناصر تروریستی و خانواده‌هایشان که طی روزهای گذشته در مرزهای سوریه تسلیم شده‌اند، را به پایگاه‌های آمریکا انتقال داده‌اند.
البداوی در ادامه تأکید کرد : اقدام عناصر داعش برای تحویل دادن خود و خانواده‌های‌شان به آمریکایی‌ها به جای دولت سوریه، بیانگر حجم همکاری بین دو طرف است.
وی با اشاره به اینکه بار دیگر عناصر داعش سازماندهی خواهند شد تا علیه امنیت عراق دست به توطئه جدید بزنند، از دولت خواست که نام‌های دریافتی این عناصر و جزئیات آن را بررسی کند.
البلداوی درباره احتمال تکرار تجربه حمله به زندان «ابوغریب» و به تبع آن، سقوط چهار استان عراق به دست تروریست‌ها هشدار داد.
روزنامه «الاخبار» لبنان نیز از تلاش واشنگتن برای حفظ شماری از تندروترین اعضای داعش خبر داد.یک منبع دولتی بلندپایه عراقی به الاخبار گفت ، احتمال دارد افراد بیرون رانده شده از سوریه، هسته‌هایی باشند که در زندان، «طرح داعش-2» را کلید بزنند.داعش سال 2006در زندان آمریکایی «بوکا» و به سرکردگی «ابوبکر بغدادی» تشکیل شده بود.
این منبع در پایان، احتمال داد که آمریکایی‌ها شماری از عناصر داعش را مخفی کرده و فقط آمار تعداد اندکی از این گروه را در اختیار دولت عراق قرار داده باشند.