kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۳۰۱
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
پس از جان بولتون

پمپئو هم مردم نیکاراگوئه و کوبا را به کودتا علیه دولت قانونی کشورشان فراخواند

بعد از جان بولتون نوبت به «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا رسید که طی اظهاراتی غیرمتعارف از مردم نیکاراگوئه و کوبا بطور علنی بخواهد کودتا کنند: «آمریکا آماده است تا نه فقط از ونزوئلایی‌ها بلکه از شهروندان کوبا و نیکاراگوئه نیز در جنبشی به سمت دستیابی به یک وضعیت سیاسی بهتر حمایت کند.»

دعوت به آشوب و کودتا و حمایت از کودتاچیان همیشه و در همه دولت‌های آمریکایی وجود داشته اما اینکه رهبران این کشور علنا و نه در پوشش کلمات و اصطلاحات زیبا، مردم یک کشور را به کودتا فرا بخوانند، امری است نادر که در دولت ترامپ شیوع دارد.
زوج جان بولتون و مایک پمپئو در دولت ترامپ به شدت به دنبال سیاست تغییر رژیم‌های ضدآمریکایی در آمریکای لاتین هستند. رکن اصلی این سیاست که در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز اعمال می‌شود اعمال حداکثر فشار و تحریم است تا یا دولت رفتار خود را تغییر دهد(بشوند نوکر آمریکا) یا مردم علیه حکومت قیام کرده و نظام مستقر را سرنگون کرده و کشور را مثل لیبی و سوریه نابود کنند. تغییر رفتار دولت نیز در این چارچوب فرقی با تغییر رژیم نخواهد داشت چرا که درخواست‌ها و مطالبات آمریکا به قدری غیرمعقول و رسوا است که اگر دولتی رفتار خود را با این مطالبات تطبیق دهد نیز از درون تهی شده و سرنوشت بهتری نخواهد داشت.
در همین راستا «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، روز جمعه در دو توئیت جداگانه ابتدا ارتش ونزوئلا را به پشت کردن به مادورو، دعوت کرد و در توئیت سوم به دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه تاخت و دولت وی را به قتل ۳۰۰ فعال در اعتراضات خیابانی در سال ۲۰۱۸ متهم کرد:«همانطور که رئیس‌جمهور گفته است روزهای اورتگا نیز به شماره افتاده و مردم نیکاراگوئه بزودی آزاد خواهند شد».
در ادامه «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی مصاحبه‌ای با شبکه «تلموندو»  از برنامه‌های دولت ترامپ برای پشتیبانی از  شورشیان در کوبا و نیکاراگوئه‌ برای مقابله با حکومت هایشان همچون اقدامات واشنگتن در قبال معترضان ونزوئلایی‌ خبر داد و گفت: «دولت دونالد ترامپ تاکنون این حمایت را انجام داده و به این حمایت خود نه فقط برای ونزوئلا بلکه مطمئناً برای نیکاراگوئه و کوبا هم ادامه خواهد داد...دولت ترامپ با دولت‌های قبلی آمریکا مثل دولت باراک اوباما تفاوت دارد چرا که دولت ترامپ خطرات واقعی برای مردم را شناسایی می‌کند و اقداماتی را برای اتخاذ نتایج خوب نه فقط برای مردم ونزوئلا بلکه برای مردم کوبا و نیکاراگوئه اتخاذ می‌کند» وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات فریباکارانه گفت: «مردم کشورهای مذکور در آمریکای لاتین باید یک جنبش به سمت تغییرات سیاسی را خودشان رهبری کنند و واشنگتن برای حمایت از آنها آماده است.»
پمپئو افزود: «امیدوار هستیم این کشورها و شهروندان این کشورها درک کنند استبدادی که بر آنها تحمیل شده لازم نیست، فساد این حکومت‌ها لازم نیست و همچنین بدرفتاری و شرایط سخت زندگی که این مردم امروز گرفتار آن هستند لازم نیستند و آنها می‌توانند زندگی متفاوتی داشته باشند و از تلاش، حسن نیت و انسانیت خود برای دستیابی به وضعیت سیاسی بهتر هم در ونزوئلا هم در نیکاراگوئه و کوبا استفاده کنند.»
گفتنی است آمریکا در آمریکای لاتین جدای از کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا، در کشورهای پاراگوئه، گواتمالا، برزیل، آرژانتین، بولیوی، اروگوئه، شیلی، السالوادور، پاناما، پرو، هائیتی، هندوراس و دومنیکن نیز کودتا کرده یا تلاش برای کودتا انجام داده است.
بولتون به خاطر ونزوئلا به سئول نرفت!
همزمان شبکه‌ «سی‌ان‌ان» از لغو سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بولتون به کره جنوبی خبر دادند. طبق گزارش این شبکه، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت آمریکا اعلام کرده که سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به کره جنوبی به منظور «تمرکز بر تحولات ونزوئلا»، لغو شده است!
گوایدو در کلمبیا!
دومین محموله از کمک‌های آمریکا برای کودتاچیان در ونزوئلا، توسط نظامیان فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا بامداد شنبه ارسال شده و در فرودگاه کوکوتا واقع در کلمبیا فرود آمد.«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر نوشت که به درخواست «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا، این کمک‌ها را ارسال کرده‌اند و دولت این کشور نیز باید اجازه ورود کمک‌ها را صادر کند. ارزش این محموله، 100 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. از سوی دیگر به نوشته خبرگزاری«آسوشیتدپرس» گوایدو با نقض فرمان ممنوعیت خروج از ونزوئلا، به شهر کوکوتا در کلمبیا رفته و در مراسمی که برای حمایت و ارائه کمک‌های آمریکایی به مخالفان «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا برگزار شده بود،‌ شرکت کرده است.خوان گوایدو روز جمعه در حالی که در کنار روسای جمهور کلمبیا، شیلی و پاراگوئه سخن می‌گفت اظهار داشت: «سؤال اینجاست که ما چگونه به اینجا آمدیم؟ در حالی که آنها فضای هوایی را بسته‌اند، رفت و آمد دریایی را ممنوع کرده‌اند و جاده‌ها را مسدود کرده‌اند. ما دقیقا اینجا هستیم زیرا نیروهای نظامی نیز در عملیات [حضورم در اینجا] شرکت داشتند.»(!)
واکنش روسیه
 «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه همزمان روز جمعه با هشدار درباره دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ونزوئلا، گفته بود: « آمریکا قصد دارد سلاح و نیروهای ویژه به نزدیکی ونزوئلا بفرستد... ارسال کمک‌ها برای مخالفان می‌تواند زمینه‌ساز سرنگونی مادورو باشد». دولت ونزوئلا همچنین محموله‌ای از دارو و تجهیزات پزشکی را که توسط روسیه و از طریق سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان کمک‌های بشردوستانه به این کشور ارسال شده بود، پذیرفت.