kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۲۸۱
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
با حضور با‌شکوه اقشار مردم و مسئولان

پیکر آیت‌الله مؤمن تشییع و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد

مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم آیت‌الله مؤمن با حضور با‌شکوه اقشار مردم، روحانیت و شخصیت‌های برجسته حوزوی و کشوری و لشکری در قم برگزار شد.

مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم آیت‌الله مؤمن عضو فقید شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری صبح روز گذشته با حضور پرشور اقشار مردم، شخصیت‌های برجسته حوزوی، کشوری و لشکری در قم برگزار شد.
آیات عظام شبیری زنجانی، سبحانی، احمد جنتی، سید احمد خاتمی، عباس کعبی، محمود رجبی، سید محسن خرازی، جواد فاضل لنکرانی، سید محمدرضا مدرسی یزدی، محمدمهدی شب‌زنده‌دار، سید هاشم حسینی بوشهری و صادق آملی لاریجانی در این مراسم حضور داشتند.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، آیت‌الله ری‌شهری، آیت‌الله مقتدایی، حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی، حجت‌الاسلام والمسلمین شبستری و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از دیگر حاضران در این مراسم تشییع بودند.
به گزارش رسا، مردم شریف قم به همراه طلاب و حوزویان در این مراسم شرکت کرده و با قرائت فاتحه و آیاتی چند از کلام وحی برای شادی روح این عالم فقیه دعا کردند.
آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید بر پیکر مطهر مرحوم آیت‌الله مؤمن اقامه نماز کرد، پیکر پاک این عالم مجاهد سپس در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) آرام گرفت.
به پاس احترام ارتحال این فقیه پارسا، دیروز دروس حوزه علمیه قم تعطیل و در شهر مقدس قم عزای عمومی اعلام شده بود. شب گذشته نیز از سوی رهبر معظم انقلاب مجلس بزرگداشتی برای گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله مؤمن عضو فقید شورای نگهبان با حضور مراجع تقلید، علما و شخصیت‌های حوزوی، کشوری و لشکری برگزار شد.
کتاب آیت‌الله مومن درباره ولایت فقیه
متن درسی حزب‌الله لبنان
آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با رسا اظهار داشت: کتاب برجسته آیت‌الله مؤمن در عرصه ولایت فقیه، «الولایهًْ الالهیهًْ الاسلامیهًْ او الحکومهًْ الاسلامیهًْ» - در 3 جلد نگارش شده و در لبنان کتاب درسی حزب‌الله است؛ بنابراین آیت‌الله مؤمن از نظر علمی جایگاه ارزشمندی داشتند. وی با بیان اینکه انقلابی و مجاهد بودن آیت‌الله مؤمن ایشان را برازنده عنوان فقیه مجاهد می‌سازد، گفت: آیت‌الله مؤمن قبل از انقلاب در مبارزات الهی همراه امام بودند و در این مسیر به شهداد کرمان تبعید شدند و طاغوت بغض خود را نسبت به فقیه وارسته نشان داد. آیت‌الله خاتمی ابراز داشت: مسئله مهم این است که آیت‌الله مؤمن تا پایان عمر انقلابی و همراه با ولی فقیه ماند و حامی سرسخت ولایت فقیه و مصداق ولی فقیه یعنی رهبر معظم انقلاب بود، سلام و درود خداوند بر ایشان که زندگی سعادتمندانه داشت و در صراط مستقیم به دیدار خدا رفت.
آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز به رسا گفت: آیت‌الله مؤمن شخصیتی نفوذ‌ناپذیر بودند، ذره‌ای هوای نفس در ایشان احساس نمی‌شد، تمام فعالیت‌های آیت‌الله مؤمن برای اسلام، مکتب اهل بیت(ع)، شناخت فقه، عمل  به دین، دفاع از شریعت و دفاع از ولایت فقیه، نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب بود.
آیت‌الله توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری هم در گفت‌وگو با رسا یادآور شد: نظام یک سری گلوگاه‌هایی دارد که هر شخصی نمی‌تواند در آن بخش قرار گرفته و مؤثر واقع شود، در حالی که مرحوم آیت‌الله مؤمن در گلوگاه‌های مهم نظام قرار داشتند و در این گلوگاه‌ها بدون تردید بسیار خوب و انقلابی عمل کردند و در جریان انقلاب و نظام اسلامی مؤثر واقع شدند.
آیت‌الله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت‌وگو با رسا اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله مؤمن در رتبه مرجعیت قرار داشتند، تواضع ایشان اجازه نداد که خودشان را در تراز مرجعیت ببینند؛ بنده می‌دانم که ایشان علیرغم اصرارهایی که صورت می‌گرفت، حاضر نشدند خودشان را به عنوان مرجع معرفی کنند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله مؤمن در دفاع از انقلاب و نظام ذره‌ای واهمه به خود راه نمی‌داد، گفت: ایشان نسبت به اینکه «دیگران چه می‌گویند» ذره‌ای اعتنا نمی‌کردند و به عنوان وظیفه‌ای الهی در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف حضور مؤثر داشته و به انقلاب و نظام اسلامی خدمت می‌کردند. وی با‌اشاره به اینکه مرحوم آیت‌الله مؤمن طی سالیان متمادی مسئله «ولایت فقیه» را محور درس خارج خودشان قرار داده بودند، افزود: ایشان در زمینه مسئله ولایت فقیه بحث‌های بسیار بی‌نظیری دارند که باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد؛ عشقی که ایشان نسبت به امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب داشتند، زبانزد خاص و عام بود.
آیت‌الله محمود عبداللهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت وگو با رسا اظهار داشت: آیت‌الله مؤمن از شخصیت‌های مبارز، انقلابی، فقیه و از عمارهای انقلاب و رهبری بودند. وی ابراز داشت: این عالم مجاهد در برنامه‌ریزی‌های خود هرجا احساس می‌کردند که نسبت به انقلاب می‌توانند کاری کنند و قدمی بردارند، خاضعانه حضور پیدا می‌کردند و درگیر مسائل اعتباری و عناوین نبودند و تنها دغدغه انجام وظیفه داشتند. آیت‌الله عبداللهی خاطرنشان کرد: بنده از نزدیک شاهد بودم که آیت‌الله مؤمن دقت بسیاری در امور علمی و سیاسی به ویژه در امور شورای نگهبان داشتند، ایشان وقت بسیاری برای مطالعه پرونده‌ها و شکایات مردم از نهادها می‌گذاشتند و اهتمام داشتند تا آیین نامه‌ها و مصوبه‌ها خلاف شرع نباشد و حقی از کسی پایمال نشود.