kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
دادستان تهران:

صادرات دام به رغم مشکلات در توزیع گوشت تا آذرماه ادامه داشته است

دادستان تهران گفت: علی‌رغم وجود مشکلات در توزیع گوشت و افزایش قیمت آن در داخل، تا آذرماه سال جاری صادرات دام از کشور ادامه داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در چهارمین نشست کمیته مقابله با گران‌فروشی در دادستانی تهران، که با حضور برخی معاونان دادستان، نمایندگان وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان سایر دستگاه‌های متولی برگزار شد، در واکنش به خبر صادرات دام گفت: در سومین جلسه کمیته مقابله با گران فروشی اعلام شد که صادرات گوشت قرمز و مرغ ادامه دارد و مطابق پیگیری‌های صورت گرفته و استعلام انجام شده از سازمان گمرک کشور، تایید شد که تا آذرماه سال جاری صادرات دام از کشور ادامه داشته است که این امر علیرغم تاکید در جلسه قبلی، وجود مشکلات در توزیع گوشت و افزایش قیمت آن در داخل، حتی با وجود توجیه اقتصادی نوعی بی‌توجهی محسوب می‌شود.
جعفری دولت‌آبادی با ذکر اینکه این وضعیت در رابطه با سایر اقلام نیزصدق می‌کند و با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز، این گونه امور باید مدیریت شود،افزود: مردم نمی‌پذیرند که دام داخلی را صادر و از خارج گوشت وارد شود و انتشار اینگونه اخبار موجب کاهش اعتماد مردم به مسئولان خواهد شد.
ضرورت استفاده از ظرفیت اصناف
در توزیع اقلام اساسی
وی با اشاره به توقف توزيع گوشت منجمد و پيگيري دادستاني در اين رابطه، گفت: وزير كشاورزي اعلام كرد كه قرار است اين گوشت‌ها به جامعه هدف برسد كه ما نيز استقبال مي‌كنيم به شرطي كه اجرايي شود.
دادستان تهران با تاكيد مجدد بر ضرورت استفاده از ظرفيت اصناف در توزيع اقلام اساسي، صرف توزيع اقلام اساسي در مراكز و فروشگاه‌های بزرگ را کافی ندانست و افزود: لازم است با مديريت اصناف مورد وثوق، بخشي از كارها به عهده اصناف قرار گیرد و پيشنهاد می‌شود دستگاه‌های اجرایی صنف‌هاي مرتبط با مواد پروتئینی را بيشتر درگير توزيع اقلام اساسي کنند.
احتکار گوشت موجب تعقیب کیفری است
جعفري دولت‌آبادي تاکید كرد: انبار کردن عمدی گوشت احتكار تلقي می‌شود و مستوجب تعقيب كيفري است.
وي تنوع قيمت هاي گوشت‌های توزیع شده، انحصار در توزیع، عادلانه نبودن سهميه‌ها نسبت به جمعيت مناطق، نگهداری گوشت‌ها در مبادی اصلی و دلالي در بازار گوشت را از جمله مشكلات موجود دانست.
دادستان تهران با اشاره به اظهارات برخي دادستان‌هاي شهرستان‌هاي تابعه مبني بر اين كه توزيع گوشت بدون اطلاع فرماندار و مسئولان شهرستان‌ها صورت مي‌گيرد، از نمایندگان دستگاه‌ها خواست كه در اين زمينه نظارت لازم را اعمال نموده و براي مسئولان محلي نقش قائل شوند.
جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد: ورود کامیون‌های حمل گوشت بدون پلمب به محل عرضه، امکان سوءاستفاده و خروج گوشت از آنها را در سایر مسیرها افزایش می‌دهد.وی با تاکید بر اینکه باید به مردم اعتماد کرد، اظهار داشت: نباید برای توزیع گوشت صف‌های طولانی ایجاد شود.
ورود 137 هزار تن گوشت به کشور
طی سال جاری
در ادامه جلسه رئیس‌گمرکات کشور با ارائه گزارشی درباره نحوه عملکرد این دستگاه، بیان کرد: در سال جاری ۱۳۷ هزار تن گوشت گرم و سرد وارد کشور شده است و به صورت میانگین ماهی5/12 تن گوشت وارد کشور می‌شود، و لذا خبر منتشر شده طی روز‌های گذشته مبنی بر وجود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کانتینر گوشت در گمرک غیر عادی نیست بلکه همواره همین مقدار گوشت در گمرک وجود دارد که به تدریج ترخیص خواهد شد.
میراشرفی افزود: از تاریخ ۷/۳/۹۷ صادرات دام از کشور ممنوع شده است و اگر دامی در حال حاضر از کشور خارج می‌شود، گوشتی نیست بلکه شیری است و یا برای تکثیر نژاد می‌باشد.
بازداشت 4 نفر در رابطه با گوشت قرمز
در ادامه دادستان تهران با استناد به اظهارات برخي نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي مبني بر كمبود 40 تا 50 درصدي گوشت در بازار، تاكيد كرد كه دولت در اين شرايط به سمت توزيع هدفمند گوشت قرمز برود.
جعفري دولت‌آبادي از تشكيل اولين پرونده در رابطه با گوشت قرمز در شعب ويژه خبر داد و گفت: در اين رابطه دو نفر از ستاد تنظيم بازار استان تهران و دو نفر از سایر دستگاه‌های مرتبط با تأمین و توزیع گوشت بازداشت شده و پرونده آنان در حال تكميل تحقيقات است.
وی در واكنش به اظهارات رييس گمركات كشور مبني بر ممنوعیت صادرات دام از خرداد ماه سال جاری، گفت: اگر از خرداد ممنوع شده؛ چرا تا آذر ماه صادرات دام ادامه داشته است؟