kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸
رئیس اتحادیه نان‌های صنعتی تهران:

مشکل آرد واحدهای صنفی نانوایی رفع شد

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تهران، گفت: با دستور وزیر جهاد کشاورزی قرار شد به حد کافی آرد در اختیار نانوایان سنتی و صنعتی قرار گیرد و از روز پنج‌شنبه مشکل نانوایان برطرف شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد کرمی درباره وضعیت آرد و نان کشور اظهار داشت: تا پنج‌شنبه گذشته نانوایان مشکل دریافت سهمیه آرد داشتند اما پس از آنکه هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی دستور داد آرد به حد کافی در اختیار نانوایان داده شود این مشکل برطرف شده است.
وی افزود: امروز هم سهمیه نانوایان صنعتی و سنتی را رصد کردم و آنها هیچ مشکلی در تأمین آرد نداشتند. مشکل از آنجا آغاز شده بود که شرکت بازرگانی دولتی گندم را به صورت قطره‌چکانی در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌داد و به تبع آن کارخانه‌ها هم به صورت قطره‌چکانی آرد در اختیار واحدهای صنفی می‌گذاشتند و به مشکلی برای تأمین نیاز آنها بدل شده بود. رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تهران توضیح داد که پس از آنکه حجتی وزیر جهاد کشاورزی دستور داد همه نانوایان با حضور رؤسای اتحادیه‌شان سهمیه‌بندی شدند و هر نانوایی مشخص است که در طول ماه چه میزان سهمیه آرد دریافت کند و همه اینها از طریق سامانه دریافت می‌شود. در حال حاضر حدود 70 درصد شفافیت در اختصاص سهمیه آرد ایجاد شده و نقائص کار روز به روز برطرف خواهد شد.
کرمی تصریح کرد: سال 89 بهترین دوران شکوفایی در نانوایی‌های کشور بود چرا که با اختصاص یارانه به مصرف‌کننده، رقابت جدی بین نانوایان ایجاد شد اما متأسفانه از سال 92 این یارانه‌ها به نانوایی‌ها برگشت و باعث شد که دوباره مشکلاتی در نانوایی‌ها ایجاد شود.
 وی با بیان اینکه وجود چند نرخ در گندم و آرد باعث ایجاد رانت شده است، گفت: راه خروج از این رانت‌خواری یکسان‌سازی قیمت گندم و آرد است. دولت در سال‌ آینده قیمت گندم و آرد را یکسان کند و به جای آن یارانه را به مصرف‌کننده بدهد که در این صورت جلوی بسیاری از رانت‌ها گرفته خواهد شد.
گفتنی است، طی یکی، دو هفته گذشته گزارش‌هایی از نانوایان کشور به ویژه سنتی‌پزها وجود داشت که در دریافت سهمیه آرد با مشکل مواجه هستند و به حد کافی سهمیه به آنها داده نمی‌‌شود. به همین دلیل، موضوع تأمین قطره‌چکانی آرد مطرح شده بود و پاسخ داد که برای تأمین نیاز کشور در شرایط خاص باید ملاحظات کامل انجام شود.