kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۲۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
نمایش قدرت نیروی دریایی ارتش

از تنگه هرمز تا اقیانوس هند، زیر چتر رزمایش ولایت 97 با قدرت‌نمایی زیردریایی فاتح و ناوشکن سهند

رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از صبح دیروز با رژه دریایی انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی و یگان‌های پروازی این نیرو آغاز شد، تاخت تکاوران دریایی به ساحل مکران بخشی از رزمایش دیروز بود.

مرحله نمایش قدرت رزمایش بزرگ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی با عنوان ولایت ۹۷، با رمز مقدس یا زهرا(س) به مدت ۳ روز از صبح دیروز با انجام رژه دریایی انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی و یگان‌های پروازی این نیرو در دریای عمان آغاز شد.
در این مراسم، بیش از یکصد فروند از یگان‌های نیروی دریایی اعم از ناوشکن‌های رزمی، ناوهای موشک‌انداز، ناوهای پشتیبانی، زیردریایی‌های سنگین و سبک، هواناوها، هواپیماهای بال ثابت و بالگردهای نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرفرماندهی ناوبالگرد بر خارک حضور دارند.
اولین حضور غرورآفرین «فاتح» و «سهند»
نکته مهم در این رزمایش حضور اولین بار زیردریایی تمام ایرانی «فاتح» و ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران به نام «سهند» بود. زیردریایی فاتح اولین زیردریایی ساخت ایران در کلاس متوسط است که روز یکشنبه با حضور رئیس‌جمهور به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. ناوشکن بومی و تمام ایرانی سهند نیز سومین ناوشکن از کلاس موج است که در کارخانجات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.
رزمایش بزرگ ولایت ۹۷ در گستره‌ای به وسعت بیش از دو میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰درجه) اجرا شده و طی آن ضمن اجرای سناریوهای تاکتیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی و به اهتزاز در آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران، برخی از مهمترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز دریایی، اژدر و سامانه‌های راکت‌انداز از روی شناورهای سطحی، زیر سطحی و یگان‌های پروازی مورد تست و آزمایش قرار می‌گیرد.
ناوگروه شصتم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوهای پشتیبانی بوشهر و لاوان و ناوشکن بایندر نیز که هم اکنون در ماموریت برون‌مرزی خود به سر می‌برند، بخشی از سناریوی رزمایش ولایت ۹۷ را اجرا خواهند کرد.
به گزارش مهر، یگان‌های حاضر در این ناوگروه که هم‌اکنون در اقیانوس هند حضور دارند، ضمن اشراف اطلاعاتی و رصد شناورهای بیگانه و دشمن در هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های سرزمینی ایران، اطلاعات لازم را جهت انجام عملیات‌های مقابله در اختیار دیگر یگان‌های حاضر در رزمایش قرار می‌دهند.
اشراف کامل بر منطقه داریم
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش در حاشیه رزمایش ولایت ٩٧، گفت: تهدیدات علیه کشورما همیشه بوده و مهم توانمندی نیروهای مسلح برای مقابله و بازدارندگی است.
وی با بیان اینکه یگان‌های عملیاتی ما مستمرا درحال تقویت توان خود هستند، افزود: امسال چند رزمایش برگزار شد که همه آنها با هم، نشان‌دهنده توان و قدرت دفاعی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند. ما شناسایی و اشراف کاملی بر تهدیدات در منطقه داریم و خودمان را منطبق با تهدیدات آماده می‌کنیم.
دریادار سیاری با بیان اینکه نیروهای مسلح ما توان مقابله با هر تهدیدی را دارند، گفت: در این خصوص، نیروی انسانی یک رکن مهم است و نیروهای ما امروز از نظر آموزش و مهارت در سطح بسیار بالایی هستند. همه این نیروها متناسب با شرایط روز آموزش‌دیده و در آمادگی کامل بسر می‌برند.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به بومی بودن تمامی تجهیزات و سامانه‌های حاضر در رزمایش خاطرنشان کرد: تجهیزات نیروهای مسلح ما دیگر عاریه‌ای نیست چراکه معتقدیم سلاح عاریه‌ای، امنیت عاریه‌ای به دنبال دارد و فروشندگان این تسلیحات می‌توانند در بزنگاه، گلوگاه‌ها را بگیرند. هم تجهیزات و هم تاکتیک‌های ما داخلی و بومی هستند.
عملیات تاخت آبی خاکی
در اولین روز از مرحله نمایش قدرت رزمایش بزرگ «ولایت ۹۷»، یگان‌های تکاوری و تفنگداران دریایی نیروی دریایی، با بکارگیری انواع تجهیزات و سلاح‌های خود ازجمله قایق‌های تندرو، شناورهای هجومی و ناوچه‌های راکت‌انداز به سمت اهداف از پیش تعیین شده در سواحل جنوبی کشور یورش برده است.
این تکاوران در مقابله با عملیات تهاجمی سنگین دشمن، با تسلط بر راهبردهای رزمی و رصد اطلاعاتی و عملیاتی یگان‌های نفوذکننده مانع هرگونه فعالیت عملیاتی و تجسس اطلاعاتی دشمن شده و با پشتیبانی یگان‌های پدافند ساحلی  نسبت به اجرای آتش سبک و سنگین توپخانه‌ای بر روی اهداف از پیش تعیین شده اقدام کردند و در مدت زمان بسیار کم توانستند مانع از پیشروی یگان‌های مهاجم شوند.
 انهدام واحدهای شناور دشمن توسط شناورهای تندروی آذرخش، شهاب و رعد مجهز به راکت انداز، عملیات مین ریزی، دفاع ساحلی توسط توپخانه ساحلی، اجرای تازش موتوری در سواحل و هلی برن تفنگداران به وسیله بالگردهای یگان هوادریا از جمله دیگر عملیات‌های صورت گرفته در این مرحه از رزمایش بود.
هواناوهای یگان هوادریا نیز بخش مهمی از اجرای این مرحله از رزمایش را برعهده داشتند و به حمل و نقل سریع نیروها در مناطق مختلف عملیاتی پرداختند.
تفنگداران دریایی
دریادار حمزه علی کاویانی سخنگوی رزمایش ولایت٩٧، در همین خصوص، گفت: تفنگداران دریایی آخرین لایه دفاعی برای حفاظت از سواحل و جلوگیری از نفوذ دشمن هستند. تفنگداران و تکاوران دریایی با استفاده از شناورهای تندرو و آتش پرحجم این یگان‌ها ماموریت عملیات آبی ضد آبی خاکی در مقابل دشمن را نیز برعهده دارند.
سخنگوی رزمایش با اشاره به هماهنگی میان نیروها و صنعت دفاعی، گفت: تجهیزات و تسلیحات این تفنگداران کاملا بومی بوده و با توجه به نیازهای عملیاتی و متناسب با تهدیدات ساخته شده‌اند. در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه تولید مهمات شده که برخی هوشمند هستند و در رزمایش نیز از آنها استفاده می‌کنیم.
مرحله نمایش قدرت رزمایش بزرگ ولایت ۹۷، درمحدوده شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار۱۰ درجه به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت.