kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵

تهدید به کودتا در نیکاراگوئه بولتون: حکومت این کشور باید تغییر کند!

در حالی که آمریکا تمام توان خود را بسیج کرده تا دولت ونزوئلا را به کمک کودتاچیان سرنگون کند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ در سلسله توئیت هایی از حمایت آمریکا از تغییر حکومت در نیکاراگوئه نیز خبرداد!


  سرویس خارجی-

هر صدای مخالف دولت آمریکا دنیا باید خفه شود! آمریکا تصمیم خود را گرفته تا به هر طریقی که شده دولت های مستقل را که سازشان با آمریکا کوک نیست سرنگون کند. یک ماه است که گوایدو عامل اطلاعاتی سیا اعلام کرده رئیس جمهور ونزوئلا است و دولت آمریکا و  دولت های اروپائی هم تمام قد پشت وی ایستاده اند. همزمان خبر رسیده که آمریکا برای نیکاراگوئه نیز خواب‌هایی دیده است!
«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، در دو توئیت جداگانه ابتدا ارتش ونزوئلا را به پشت کردن به مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا دعوت کرده و در توئیت سوم به دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه تاخته و دولت وی را به قتل ۳۰۰ فعال در اعتراضات خیابانی در سال ۲۰۱۸ متهم کرده است. بولتون  همچنین از دولت «اورتگا»  به دلیل محکوم کردن رهبران اعتراضات به حبس ابد انتقاد کرده و نوشته:  «همانطور که رئیس‌جمهور گفته است روزهای اورتگا نیز به شماره افتاده و مردم نیکاراگوئه بزودی آزاد خواهند شد». دولت اورتگا می‌گوید مخالفان در تظاهرات‌ سال گذشته چهار نیروی پلیس و یک معلم را به قتل رسانده‌اند و به همین دلیل حکم حبس دریافت کردند.
 آمریکا بارها از شورش‌ها علیه دولت‌های چپگرای نیکاراگوئه حمایت کرده و نوامبر(آبان) گذشته بولتون در یک سخنرانی از سه گانه استبداد- ونزوئلا، نیکاراگوئه، و کوبا به شدت انتقاد کرده و گفته بود که «این دولت‌ها نشانگر کمونیسم لرزان و فاسد نیمکره غربی هستند. در دسامبر (آذر) گذشته نیز  ترامپ تحریم‌های سختی علیه نیکاراگوئه اعمال کرد و دسترسی این کشور به منابع مالی سازمان‌های بین‌المللی را به شدت محدود کرد.
مرز برزیل مسدود می‌شود
در جدیدترین تحولات ونزوئلا مادورو رئیس جمهور این کشور  در اظهاراتی از تصمیمش برای بستن مرز این کشور با برزیل خبر داد و اقدام خوان گوایدو، رهبر مخالفان برای وارد کردن آنچه «کاروان کمک‌های انسان دوستانه به داخل ونزوئلا» نامیده را «تحریک آمیز» خواند.مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که بستن کامل مرز ونزوئلا با کلمبیا را هم در نظر دارد. مادورو چندی پیش به ارتش ونزوئلا دستور داده یک پل مرزی مهم با کلمبیا را به منظور جلوگیری از ورود کامیون‌های خارجی از شهر کوکوتا کلمبیا تحت کنترل درآورد.
این شهر جایی است که محموله‌های کمک‌های خارجی و اکثرا از جانب آمریکا در آن جا انبار شده‌اند.مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی این کمک‌های خارجی را یک اقدام «تحریک آمیز» و یک «بازی بچگانه» خواند و گفت: «ارسال این کمک‌ها پیش زمینه‌ای برای مداخله‌ای نظامی آمریکا در ونزوئلا است.» مادورو این را هم گفته که آمریکا از یک طرف 30 میلیارد دلار از اموال ونزوئلا را می‌دزدد و از طرف دیگری ادعای کمک‌رسانی به ونزوئلا را مطرح
 می‌کند.