kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

مقاوم سازی اقتصاد در پنج سال گذشته ناموفق بوده است

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه طی پنج سال گذشته در مقاوم‌سازی اقتصاد مقاومتی موفق عمل نکردیم، گفت: گرچه در زمینه اقتصاد مقاومتی وضعیت بدتر نشده، اما بهتر هم نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احسان خاندوزی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در حد انتظار مقاوم نبوده است، اظهار داشت: اگر در حال حاضر صرفا نظام اقتصادی و سیاسی و بسیاری از اهداف را پیگیری می‌کنیم نشان‌دهنده این نیست که نظام اقتصادی مقاومت لازم را از خود داشته است.
وی افزود: ممکن است یک اقتصاد مقاوم نباشد با در نقاط خطرناک ایستاده باشد یا حتی اقتصاد نزدیک به لبه پرتگاهی باشد، اما باید دید که این اقتصاد تا چه اندازه قدرت واکنش و آمادگی تطبیق را به دنبال داشته است. در دسته اول به نظرم بعد از پنج سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گرچه وضعیت بدتر نشده، اما بهتر هم نشده است متاسفانه در این فرصت پنج سال، تدابیری اتخاذ نشده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در حوزه کشاوزی نسبت به سال ۹۲ وضعیت مساعدتری داریم اما همچنان در مقاوم سازی اقتصاد مقاومتی موفق عمل نکردیم.به گفته خاندوزی، مجموع واردات ایران از آمریکا درخصوص بسیاری از اقلام اساسی بیش از دو برابر سال گذشته بوده که نشان می‌دهد ما راهبرد تجاری خودمان را با شرایط تحریمی اصلا تطبیق نمی‌دهیم و در مقابل دشمن، وابسته‌تر از سال ۹۶ عمل می‌کنیم و حتی در یارگیری اقتصاد مقاومتی در سطح بین‌المللی هوشمندی مناسبی نداریم.
وی اضافه کرد: زمانی که تلاطم‌های اقتصادی از اردیبهشت ماه سال جاری شدت پیدا کرد تاکنون چند مصوبه در حوزه اقتصاد مقاومتی از مجلس شورای اسلامی را می‌توان دید؟
این کارشناس اقتصادی افزود: اگر در ارز تعیین نهادی برای مسئولیت‌ها کرده بودیم اوضاع به‌گونه دیگری بود، دولت در ۲۰ فروردین ۹۷ تصمیم ارزی اول خود را گرفت تا چندین هفته به دنبال آن بودیم که به کدام مرجع از بابت سیاست‌های غلط شکایت کنیم، سیاست‌های غلط پر از فساد و سایر موارد است.
وی افزود: ما در حوزه بخش بانکداری، نیازمند بانکداری مقاوم هستیم که هم خود مقاوم باشد و هم بتواند تاب آوری را در سیستم خود تزریق کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: اگر دوستان می‌گویند کسری بودجه نداریم باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا هر سال بدهی دولت افزایش می‌یابد؟
عملکرد جزیره‌ای در اجرای اقتصاد مقاومتی
در همین زمینه، آرمان خالقی، کارشناس صنعت در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه نتوانستیم اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور را در مسیر خود اجرا کنیم و به پیشرفت‌های مدنظر رهبری در سند چشم‌انداز برسیم، اظهار داشت: برای تحقق این هدف نیز باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد، تا مشخص باشد که در افق 20 ساله به کجا خواهیم رسید.
وی افزود: باید برنامه‌ریزی جدی در این زمینه انجام شود تا حداقل سال‌های پایانی سند چشم‌انداز را با موفقیت بگذرانیم.
این کارشناس بخش صنعت با اشاره به توجه رهبری به موضوع دانش‌بنیان‌ها و تکیه بر تولید داخل و اقتصاد مقاومتی گفت: همه افراد دم از اقتصاد مقاومتی می‌زنند، ولی اینکه به چه سمتی حرکت کنیم که این هدف محقق شود، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
خالقی با اشاره به عملکرد جزیره‌ای بخش‌های مختلف در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: بخش‌های مختلف در این زمینه هم‌پوشانی درستی نداشته‌اند، در صورتی که اگر همکاری مناسبی صورت می‌گرفت، دانش تولیدی در کشور مورد مصرف قرار می‌گرفت و اثر بخش بود.