kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

سوءاستفاده زمین‌خواران و کلاهبرداران از نقایص قانونی

مدیرعامل تعاونی مسکن مرکز بهداشت شمال تهران اعلام کرد: کلاهبرداری و زمین‌خواری باندها معمولا از خلأ قانونی و اطلاع‌رسانی رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد امینی با تأکید بر اینکه تعاونی‌های مسکن که با هدف تهیه مسکن برای اعضای خود تشکیل شده بودند از جمله تعاونی‌های ناموفق بودند، اظهار داشت: زمینی که از سوی تعاونی مسکن کارکنان مرکز بهداشت شمال تهران توسط صد نفر از کارمندان خریداری شد، با مشکلاتی تا سال 1390 همراه بود.
وی افزود: باند زمین‌خواری با جعل استعلام ثبتی زمین متعلق به این تعاونی را در اختیار گرفته و در آن پروژه ساخته و پیش‌فروش‌هایی هم انجام شده که تقاضای اعضای تعاونی از مسئولان این است که از ادامه ساخت پروژه در این زمین‌ها جلوگیری کند.
مدیرعامل تعاونی مسکن مرکز بهداشت شمال تهران ادامه داد: این باند زمین‌خوار در اسفند 1390 با همکاری یکی از دفترخانه‌ها با استعلام جعلی زمین را می‌فروشد و با پیگیری اعضا پرونده‌ای تشکیل می‌شود و در نتیجه کیفرخواستی با اتهام فروش مال غیر‌صادر می‌شود، اما دادگاه تجدیدنظر عاملان جعل را عامل به جعل نمی‌دانند.
امینی اضافه کرد: ارائه اعتراض تعاونی به ریاست قوه قضائیه موجب شد تا سه گروه از قضات مجرب پرونده را رسیدگی و به اتفاق اعلام کنند که احکام صادر شده قبلی خلاف قانون است و جعل و کلاهبرداری اثبات شده است، اما پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد که در نهایت پس از سه سال و ارائه مدارک و شواهد معتبر و اثبات جعل مجدداً رأی به نفع اعضای این تعاونی صادر نشد.
وی با بیان اینکه مساحت این زمین 130 هزار مترمربع و  ارزش مالی آن 13 هزار میلیارد تومان است، گفت: سه‌دانگ از این زمین را دادستانی در سال 75 به تعاونی واگذار کرد و سه دانگ دیگر مالکیت شخصی داشت که سهم آنها نیز توسط اعضای تعاونی
 خریداری شد.
به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی کارکنان مرکز بهداشت شمال تهران، کلاهبرداری و زمین‌خواری باندها معمولا از خلأ قانونی و اطلاع‌رسانی رخ داده و با پیش‌فروش و فروش مکمل به سایر افراد رسیدگی به پرونده شکایت را پیچیده‌تر می‌کند.
گفتنی است، مبارزه با زمین‌خواری در برخی از نقاط شمالی تهران مانند لواسانات و شمیرانات انجام شده و در همین زمینه حجت‌الاسلام سید سعید لواسانی، امام جمعه لوسانات با بیان اینکه خبرهای خوبی در زمینه مقابله با زمین‌خواری در راه است، اعلام کرد: «برخورد با فساد در لواسانات و شمیرانات به مرحله عمل وارد شد و لباس و جایگاه هم نمی‌شناسد. درود بر سربازان گمنام امام زمان که پای انقلاب اسلامی ایستاده‌اند. خبرهای خوبی در راه است.»