kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۰۳۸
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱

پرسش‌های صریح برنامه گفت ‌وگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» و پاسخ‌‌های مدیر مسئول کیهان-قسمت دوم

بخش اول گفت و گوی برنامه ۱۰:۱۰ دقیقه باشکاه خبرنگاران جوان با مدیر مسئول کیهان را در شماره پیشین خواندید و ادامه آن را با تلخیص در ادامه ملاحظه می‌کنید. با این توضیح که متن کامل تصویری و صوتی آن در سایت باشگاه قابل دسترسی است و کیهان به بخش‌هایی از مصاحبه یاد شده پرداخته است.



پذیرش CFT
 برای کشور فاجعه است
شریعتمداری در پاسخ به این سؤال مجری که؛ آیا پذیرش CFT را به زیان کشور می‌دانید؟ گفت: برای کشور فاجعه است نه اینکه فقط به ضررمان باشد. CFT کنوانسیونِ مقابله با تامینِ مالی تروریسم است، ما قبول می‌کنیم؛ چرا که ما اصلی‌ترین تقابل را با تروریست‌ها داشتیم، ولی بحث بر سرِ تعریفِ تروریسم است. ما می‌گوییم تروریسم را خودمان تعریف می‌کنیم اما باید ببینیم که آنها از تروریسم چه تعریفی دارند؟ مطابق تعریف آنها  اگرچه القاعده و داعش صرف نظر از اینکه به آنان در پشت پرده کمک مالی می‌کنند، تروریست هستند ولی  اگر به سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا مراجعه کنید، می‌بینید که سپاه پاسداران، سپاه قدس، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات و حتی وزارت ارشاد هم از منظر آنان تروریست هستند. با اینها می‌خواهید چه کنید؟ گفتند حق شرط می‌گذاریم، FATF یک بیانیۀ ۹ ماده‌ای صادر کرد و رسماً گفت که ما حق شرط را نمی‌پذیریم، قوانین بین‌المللی هم حق را به آنها می‌دهد‌!  برای اینکه مطابق ماده ۱۹ کنوانسیونِ وین که به قانون اساسی قراردادها معروف است،  حق شرط یا به اصطلاح حق تحفظ فقط هنگامی قابل قبول است که با متن و روحِ معاهده مغایرت نداشته باشد، FATF می‌گوید چون موضوع CFT تروریسم است،  حق شرط شما با روح معاهده در تناقض است و قابل قبول نیست  و این را رسماً هم در بیانیه ۹ ماده‌ای خود اعلام کرده‌اند.
آمریکا و اروپا  رسما سپاه قدس را تروریست می‌دانند
شریعتمداری گفت‌: آمریکا و اروپا  رسماً می‌گویند سپاه قدس تروریست است و یا،  منافقین که مطابق اسناد ما  ۱۷هزار نفر  و به تعبیر خودشان ۱۴ هزار ایرانی را ترور کرده‌اند  اکنون در فرانسه دفتر و دَستک دارند و آقای جان بولتون مشاور امنیتی ترامپ در جلسات آنان شرکت می‌کند و یا، هلند رسماً به تروریست‌های موسوم به «الاهوازیه» ستاد عملیاتی می‌دهد و از منافقین میزبانی می‌کند، هلند برای کُلاهی، منافق عامل انفجار حزب جمهوری نام مستعار گذاشته بود یعنی می‌دانست او چه کسی است!  و ده‌ها نمونه دیگر از همین موارد را می‌توان فهرست کرد. با این حال چگونه انتظار دارند با پذیرش CFT به دست خودمان امنیت خود و مردم مظلوم را به تاراج نگذاشته باشیم؟!
مدیر مسئول کیهان گفت: اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور جدی بحث وجود دارد و همه موافق نیستند، مخصوصاً که موضوع بازتر شده است، اکنون مثلاً اینستکس آمده است خودش باز می‌کند که FATF چیست و این داستانی است که باید از انتها خوانده شود. این یک حساب دو دوتا ۴ تاست یعنی شما اگر CFT را بپذیرید بایستی بودجه سپاه قدس، بودجه سپاه پاسداران، وزارت دفاع و وزارت اطلاعات و وزارت ارشاد و همه را قطع کنید، این دو دوتا ۴ تاست و صریح است.
با تصویب  FATF و CFT باید ایران و مردم ایران را دست بسته تحویل تروریست‌ها بدهیم!
مدیر مسئول کیهان در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: ببینید آقای ظریف وقتی که قرار بود CFT در مجلس تصویب شود، در آن روز با صراحت گفتند و پخش هم شده است که نه من به عنوان وزیر خارجه و نه آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور هیچ یک نمی‌توانیم تضمین کنیم که تصویبِ این لایحه مشکلی را حل کند، فقط می‌توانیم بگوییم احتمالاً یکی از بهانه‌های آمریکا را کم می‌کند، بهانۀ آمریکا از ما چیست؟
شریعتمداری گفت: بهانۀ آمریکا از ما خود موجودیتِ ماست، این را با صراحت می‌گویند این را پشت پرده نمی‌گویند، مگر بهانه‌های آمریکا تمام شدنی است؟ رسما اعلام کرده‌اند که براندازیِ جمهوری اسلامی را به عنوان یک خط استراتژیک دنبال می‌کنیم و تغییر دولت‌ها باعث تغییر این خط استراتژیک و یا حذف آن از مبانی راهبردی آمریکا نخواهد شد و همۀ درگیری‌هایشان هم برای این است.
وی ادامه داد: آقای جرج فریدمن با صراحت می‌گوید اصلاً مشکل ما با ایران مسئله هسته‌ای نیست، مشکلِ ما با ایران این است که ایران توانسته است نه فقط بدون رابطه با آمریکا بلکه حتی در حالِ تخاصم و دشمنی با آمریکا هم به بزرگترین قدرتِ تکنولوژی و نظامیِ منطقه تبدیل شود، مشکل آنها همین است. با این حال بدیهی است که اگر  FATF و CFT را تصویب کنیم و به آن پایبند شویم، باید تمام برنامه‌های موشکی خود را  تعطیل کنیم و ایران و مردم ایران را دست بسته به تروریست‌ها بسپاریم‌.؟!  و اگر نخواهیم پایبند باشیم همین می‌شود که الان است.
مدیر مسئول کیهان با اشاره به اظهارات روحانی که گفته بود روز اجرایی شدن برجام همه تحریم‌ها برداشته می‌شود گفت‌: روحانی وعده داده بود اولین روزِ اجرایی شدنِ برجام تمامی تحریم‌ها بالمَره لغو خواهد شد، تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌های تسلیحاتی و غیره اما دیدیم که چنین نشد‌! حتی گفتند در اولین روزِ اجرای  برجام ۱۰۰۰ ال‌سی باز شد که ما همان زمان نوشتیم جناب روحانی!  روزِ اول که روزِ یکشنبه و تعطیل بود، کجا هزار‌ ال‌سی باز شده است، آن وقت جواب ندادند ولی چند هفته بعد  گفتند منظورم این بود که باز خواهد شد، ولی الان چه شد؟ موضوع برجام این بود که تحریم‌ها برداشته شود، ولی هیچ کدام برداشته نشد و تحریم‌های دیگر هم اضافه شد!
مشکلات اقتصادی کشور حاصل نسخه‌های غربی و غیرانقلابی است
شریعتمداری درباره مشکلات اقتصادی و دلیل آن نیز گفت‌: مردم به وضوح می‌دانند که مشکلاتِ اقتصادی عمدتاً ناشی از دو عامل است؛ اول  برخی از تحریم‌ها. چون نمی‌توان گفت تحریم‌ها بی‌اثر بوده است. دوم به نسخه غیرانقلابی در اقتصاد برمی‌گردد، آنچه که این روزها در سیستم اقتصادی  و عرصه اقتصادی ما می‌گذرد نسخۀ انقلاب نیست.
وی ادامه داد : چرا بایستی به تعبیر آقای نعمت‌زاده حتی یک ریال از نقدینگی به سمت تولید نرفته باشد؟ چرا شما باید دسته بیل وارد کنید؟ چه کسی گفته است مسئولیت‌ها را به کلان‌سرمایه‌داران بسپاریم‌؟! من سؤالم این است که آقایان مسئولین اقتصادی آیا فقط یک نیم‌نگاه  به کتاب اخیراً منتشر شدۀ آقای ریچارد نفیو انداخته‌اید‌؟! او ۱۰ تا ۱۱ سال مسئول تحریم‌های ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده است و  کتابی با نام «هنر تحریم» منتشر کرده است‌.
مدیر مسئول کیهان گفت: من فقط به یک نکتۀ آن اشاره می‌کنم و شما تعجب نمی‌کنید چرا مسئولین اقتصادی ما نباید به این مسئله توجه کنند، از ریچارد نفیو می‌پرسند، که چرا  لوازم لوکس را تحریم نکردید؟ جوابش این است که به دو علت  اول این که ورودِ لوازمِ لوکس و لاکچری از بنز آنچنانی گرفته تا پورشه و فِراری باعث می‌شود که ته ماندۀ ارزِ ایران  نیز از این کشور  خارج شود.  دوم آن که وقتی لوازم لوکس در اختیارِ یک عده صاحب پول و مِکنت قرار می‌گیرد، مردم احساس فاصله و شکاف عمیق طبقاتی می‌کنند و ناراضی می‌شوند، ببینید ماجرای آقای ریچارد نفیو خیلی گویاست و چیزی نیست که پنهان باشد.
وی ادامه داد : نگرانی دیگر آن  است که ما آنقدر وا داده‌ایم و منفعل بوده‌ایم که دشمن با صراحت نظرش را می‌گوید و در حالی که قاعدتا باید اینها را پنهان بکنند، با صراحت اعلام می‌کنند و حتی به صورت کتاب منتشر نیز می سازند‌!
حقوق‌های نجومی
دهن‌کجی به مردم است
شریعتمداری در بخش دیگری از این گفت و گو به حقوق‌های نجومی نیز اشاره‌ای کرده و گفت‌: مثلاً حقوق‌های نجومی دهن‌کَجی به مردم است، آقایان وقتی مسئله حقوق‌های نجومی مطرح شد، ابتدا آمدند و گفتند این کارِ خطا و غلطی است، حتی آقای رئیس‌جمهور به آقای جهانگیری نامه نوشتند و تاکید کردند که باید پیگیری شود و آقای نوبخت هم  از مردم عذرخواهی کردند بعد از یک مدت آقای نوبخت چند نفر از این کسانی که حقوق‌های نجومی گرفتند را ذخیره‌های نظام نامیدند، این تناقضات کجا می‌خواهد حل شود؟
مدیر مسئول کیهان در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با انتقاد از  واردات۶۰۰ دستگاه سیتروئن، بنز و پورشه با کارت بازرگانی یک زن روستایی اظهار داشت‌: چند وقت پیش۶۰۰ دستگاه خودروی لوکس که تعدادی  بنز و پورشه هم بین آنها بود با کارت بازرگانی یک خانم روستایی وارد شد، چرا باید این اتفاق بیفتد؟ پورشه ماشینی نیست که شما هر وقت دلتان خواست بروید در کارخانه آن را بخرید، ماشین بسیار گران قیمتی است و فقط باید آن را سفارش بدهید تا بسازند، ما به یکی از آقایان و مسئولین گمرک گفتیم شما مگر کارت‌های بازرگانی را کنترل نمی‌کنید؟  جوابش را بگویم؟ به ما گفت که چرا فلانی،  ارزیابی می‌کنیم، منتهی یک آقایی - که قول گرفته اسمش را نیاورم-  تماس گرفت و  گفت که چه کار به این کارها دارید؟! این نسخه انقلاب اسلامی است؟!
 دیگر برجامی نمانده است
 که خود را در آن حبس کرده‌ایم
مدیر مسئول کیهان  در پاسخ  به این سؤال که برخی علت مشکلات را خروج آمریکا از برجام می‌دانند نیز گفت: خب، ما چرا در برجام مانده‌ایم؟ مگر برجام وجود خارجی دارد که خودمان را در آن محبوس کرده‌ایم‌؟! آقای عراقچی چند هفته قبل از اینکه ترامپ از برجام خارج شود، گفتند که اگر آمریکا از برجام خارج شود، دیگر برجامی نیست و درست هم می‌گفتند دیگر برجامی نیست، مگر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تضمینِ برجام نیست، پس چرا وقتی آمریکا از آن خارج شده است، اعتراضی نمی‌کنند؟ چرا اروپایی‌ها به عنوان بخشی از گروه ۱+۵ از شورای امنیت نمی‌خواهند آمریکا را محکوم کند‌؟
چرا از این موضوع حرفی نمی‌زنید‌؟
مجری برنامه به مدیر مسئول کیهان گفت: شما علاوه بر زندانی سیاسی در رژیم شاه، در جنگ تحمیلی هم به سختی مجروح شده‌اید‌. چرا از این موضوع حرفی نمی‌زنید‌؟ شریعتمداری در پاسخ گفت؛ مثلا چه بگویم‌؟ مجری پرسید؛ درکجا مجروح شدید‌؟ چند درصد جانبازی دارید‌؟ و آیا آثار آن وجود دارد‌؟ مدیر مسئول کیهان گفت؛ در  ارتفاعات گُلان در خاک عراق و آن سوی چومان مصطفی مجروح شدم، از مدارک جانبازیم برای درصد جانبازی استفاده نکرده‌ام‌. چند ترکش در بدنم مانده که یکی نزدیک نخاع است و جای‌گیر شده و فعلا خطری ندارد. البته برای دوران زندانم در رژیم طاغوت، خودشان به روال جاری محاسباتی کرده‌اند.