kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۰۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳
یک باغدار نمونه در گفت‌وگو با کیهان:

سیب را کیلویی 1500 تومان از کشاورز می‌خرند ولی 9500 تومان می‌فروشند!

یک باغدار نمونه با‌ اشاره به سود سرشار دلالی در این بازار و فشاری که بر کشاورزان می‌آید گفت: سیب مرغوب را دلال از ما 1500 تومان می‌خرد اما تا 9500 تومان می‌فروشد.



گروه اقتصادی-

هاشم رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی روزنامه کیهان اظهار داشت: ما در درگز منطقه‌ای به نام میان کوه داریم که به دلیل پربرف و باران بودن این منطقه، کیفیت بالایی دارد. این سیب‌ها ماندگاری بالایی دارد و تا شش ماه در سردخانه سالم می‌ماند در حالیکه بقیه سیب‌ها تقریبا سه ماه ماندگاری دارد.
وی با بیان اینکه در منطقه میان کوه هفت هزار تن سیب طبیعی تولید می‌شود، گفت: با وجود کیفیت بالای محصولاتمان، برای فروش، مشکلات بسیاری داریم؛ امسال دلالان هر کیلو سیب روی درخت را پس از دستچین کردن! از ما 1500 تومان می‌خرند.
این کشاورز نمونه ادامه داد: این در حالی است که پس از دستچین شدن سیب‌ها توسط دلالان، خودمان سبدهای سیب را تا کنار جاده می‌بریم و آنجا هم پول ما را به صورت نقد نمی‌دهند، بلکه با چک پرداخت می‌کنند که معلوم نیست این چک‌ها صاحب دارد یا نه، پاس می‌شود یا نه و...
رجبی اضافه کرد: سیبی که هزینه تولید آن برای ما 2000 تومان درمی آید را 1500 تومان می‌فروشیم و در نهایت تا 9500 تومان هم در بازار فروخته می‌شود. جالب اینجاست که دو سال پیش هم سیب را از ما 1200 تومان می‌خریدند یعنی طی دو سال گذشته تقریبا با همان قیمت محصولات خود را فروخته ایم.
به گفته وی، سال 95 سیب ما به میادین شهرداری 3000 تومان فروخته می‌شد، ما پیشنهاد دادیم که بیایید به قیمت 2000 تومان از خودمان بخرید اما به ما گفتند اجازه ترخیص به شما نمی‌دهیم و بروید سیب‌هایتان را در خیابان بفروشید!
این باغدار نمونه با رد ادعای وزارت جهاد کشاورزی درخصوص خرید محصولات از کشاورزان، بیان کرد: من خودم الان 300 تن سیب در سرد خانه دارم، قیمت بازار هم حدود 8000 تومان است، همین الان برویم من حاضرم کیلویی 5000 تومان به آنها سیب هایم را بفروشم.
رجبی با ‌اشاره به زیان شدید باغداران منطقه درگز ادامه داد: کشاورزان درخت‌هایشان را قطع می‌کنند و به سمت حاشیه‌نشینی می‌روند، آنها می‌گویند اگر سیگار فروش بودیم الان حداقل یک چیزی در زندگی داشتیم در حالی که هم‌اکنون محصولاتمان را دلالان مفت می‌خرند.
در این میان خبرنگار ما با سازمان تعادل روستایی تماس گرفت که مسئول روابط عمومی این سازمان اعلام کرد خرید سیب ما از باغداران تمام شده و دیگر سیب نمی‌خریم.
همچنین باغدار درگزی در ادامه اظهاراتش به خبرنگار ما گفت: اداره کشاورزی هیچ کمکی به ما نمی‌کند گاهی اقدام به توزیع سم درخت می‌کند ولی روی حشرات و کرم و آفات هیچ تاثیری نمی‌گذارد. سال گذشته فردی در حضور کارشناسان اداره کشاورزی یک لیوان از سم دولتی را مانند آب خوردن سر کشید و در کمال تعجب حتی دچار تهوع هم نشد! این است حمایت دولت امید از ما کشاورزان.
به گفته این کشاورز نمونه، هیچ شکی نیست که کسانی دنبال این هستند که مردم را نزدیک به آشوب کنند. گفتنی است، این باغدار نمونه موفق شده از هر اصله درخت حدود 780 کیلو سیب برداشت کند.