kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۹۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

شکایت همزمان 16 ایالت از ترامپ بابت اعلام وضعیت اضطرار ملی

همزمان با تظاهرات مردم شهرهای مختلف آمریکا علیه اعلام وضعیت اضطرار ملی توسط «دونالد ترامپ»، فرمانداران 16 ایالت این کشور هم علیه رئیس‌جمهور شکایت کردند تا ترامپ به دردسری جدی بیفتد.


سرویس خارجی-

کشمکش‌های میان «دونالد ترامپ» و کنگره آمریکا بر سر بودجه احداث دیوار، بالاخره از مرزهای ایالت واشنگتن گذشت و پای مردم فرمانداران ایالت‌های مختلف را هم به میان کشید.
آنطور که فارس نوشته فرمانداران 16 ایالت آمریکا از رئیس‌جمهور این کشور به خاطر اعلام وضعیت اضطرارملی با هدف تأمین بودجه دیوار حائل مرزی، شکایت کرده‌اند. ترامپ خواستار پنج میلیارد و 700 میلیون دلار بابت ساخت دیوار حائل است ، ولی کنگره فقط با یک میلیارد و 300 میلون دلار آن موافقت کرده است. اینجا بود که ترامپ با اعلام وضعیت اضطرار ملی، کنگره را دور زد و بودجه لازم برای ساخت دیوار را به دست آورد.
فرمانداران ۱۶ ایالت فوق به رهبری دادستان کل ایالت کالیفرنیا می‌گویند شکایت خود را در دادگاه منطقه‌ای این ایالت ثبت کرده‌اند.
«خاویر باکرا»، دادستان کل کالیفرنیا، به سی‌ان‌ان گفته: «ما می‌خواهیم جلوی نقض قانون اساسی، نقض اصل تفکیک قوا و سرقت پول از آمریکایی‌ها و ایالت‌ها توسط ترامپ را بگیریم.»
دادستان‌ ایالت‌های کلرادو، کانکتیکت، دلاوِر، هاوائی، ایلینوی، مین، مریلند، میشیگان، مینه‌سوتا، نوادا، نیوجرسی، نیومکزیکو، نیویورک، اورگن و ویرجینیا نیز با ایالت کالیفرنیا برای تنظیم این شکایت همراه شدند.استدلال فرمانداران شاکی این است که ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری برای تأمین بودجه ساخت دیوار، کنگره را دور زده است.
هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا تاکنون برای تأمین بودجه مربوط به یکی از پروژه‌های مدنظر خود، اعلام وضعیت اضطراری نکرده است.
«قانون اضطرار ملی» این اختیار را به رئیس‌جمهور آمریکا می‌دهد در مواقعی که ضروری می‌داند وضعیت اضطراری اعلام کند. در چنین وضعیتی، رئیس‌جمهور حق دسترسی به وجوهی را خواهد داشت که در حالت عادی بایستی از کنگره تأمین آنها را درخواست کند.
پیش از این، امتناع قانونگذاران آمریکایی از موافقت با درخواست تامین بودجه دیوار، به تعطیلی دولت فدرال منجر شده و این تعطیلی ۳۵ روز ادامه داشته است. تعطیلی فوق، طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا در تاریخ را به نام ترامپ رقم زده است.
تظاهرات علیه ترامپ
فعالان و معترضان شهر‌های واشنگتن، شیکاگو ، ماساچوست و چند شهر دیگر آمریکا در «روز روسای جمهور» علیه اعلام وضعیت اضطرار ملی ترامپ به خیابان‌ها آمدند.
روز روسای جمهور مقارن سومین دوشنبه ماه فوریه بوده و تعطیل رسمی است.
به گزارش ایسنا، معترضان، اعلام وضعیت اضطراری را سوءاستفاده از قدرت و تخطی از کنگره اعلام کردند.
روی برخی از پلاکارد‌های شرکت کنندگان نوشته شده بود : «ترامپ! هیچ کس بالاتر از قانون نیست» و «اعلام وضعیت اضطرار ملی ، حقه ترامپ است».
در شیکاگومعترضان در میدان بزرگ شهر گرد هم آمدند و شعارهایی علیه ترامپ مثل «وضعیت اضطراری جعلی»، «نه به دیوار، نه به ترس، مهاجران به اینجا خوش آمده‌اند» سر دادند.رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی است، ساخت دیوار در مرز مکزیک باعث توقف مهاجرت غیرقانونی به کشورش خواهد شد.
خبرگزاري صدا و سيما نیز به نقل از فرانس پرس گزارش داد، مردم ایالت ماساچوست ضمن برگزاری تظاهرات علیه ترامپ، این اقدام وی را به معنای نقض قانون اساسی دانستند.