kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
قاسمی در پاسخ به خبرنگار کیهان:

15 توصیه در پیام «گام دوم» مربوط به سیاست خارجی و در کمیته‌ای در حال مطالعه است

سخنگوی وزارت امور خارجه با‌اشاره به اینکه 15 توصیه در سیاست‌های جدیدی که توسط رهبر معظم انقلاب اعلام و گام دوم نامیده شد، درباره سیاست‌ خارجی مطرح شده است،اظهار داشت: این موضوع در کمیته‌ای در حال مطالعه است.




سرویس سیاسی-

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح دوشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
خبرنگار کیهان از قاسمی پرسید:«برنامه وزارت امور خارجه برای عملیاتی کردن بخش‌های سیاست خارجی بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟».
قاسمی در پاسخ گفت: در حدود 15 توصیه در سیاست‌های جدیدی که توسط رهبر معظم انقلاب اعلام و گام دوم نامیده شد، درباره سیاست‌ خارجی مطرح شده است. تصورم این است بخش عمده‌ای از آنها از گذشته و در گذشته در حال اجرا بوده و باید با جدیت بیشتری و نگاه عمیق و دقیق‌تری این موارد پیگیری شود.
وی با بیان اینکه این موضوع در کمیته‌ای در حال مطالعه است، اظهار داشت: ما سعی خواهیم کرد که به‌ عنوان مجری سیاست خارجی کشور همه این نکات را در فرآیندهای آتی سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک در عرصه جهانی، بین‌المللی و منطقه‌ای با دقت تمام اجرا کنیم.
صبر ایران حدی دارد
سخنگوی وزارت خارجه با‌اشاره به اینستکس گفت: تاکنون در ثبت این سازوکار موفقیت لازم را از اروپا ندیدیم و با کندی بسیار پیش رفته‌ است و البته این صرفا گام اول است، آنچه اهمیت دارد گام‌های بعدی آنهاست و خواسته ما از آنها اجرایی کردن این سازوکار است.
قاسمی افزود: آنها نمی‌توانند در این شرایط این انتظار را داشته باشند که تعهدات ایران کاملا اجرا شود، ما بارها به آنها تاکید کردیم که صبر ما حدی دارد.
وی خاطرنشان کرد: بحث FATF هیچ ارتباطی با سازوکار اینستکس ندارد و ایران کشوری نیست که شرطی بپذیرد و شرط پذیر نیست و در بیانیه اروپا هم پیوستن به این کنوانسیون به عنوان شرط مطرح نشده و آنچه مطرح شده توصیه است و نمی‌توانند در این خصوص شرطی را مطرح کنند.
شرارت در مرزها
سخنگوی وزارت خارجه درباره حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان و در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد پاکستان به دنبال پیوستن به ائتلاف‌ ضدایرانی است که عربستان و اسرائیل در حال راه انداختن آن هستند و واکنش دستگاه دیپلماسی به این اقدامات دولت پاکستان، گفت: بعد از حادثه تلخ سیستان و بلوچستان که به شهادت عزیزان ما انجام شد، اقدامات اولیه لازم چه در اسلام آباد و چه در تهران دنبال شد، در تماس تلفنی وزیر خارجه پاکستان با ظریف این حادثه را محکوم کرد و درباره همکاری‌های بیشتر که مانع چنین اقدامات ناگواری شود، صحبت‌هایی شده است.
قاسمی با بیان اینکه ملاقات‌های متعددی را در اسلام آباد و تهران داشتیم، خاطرنشان کرد: این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد. برای ما قابل تحمل نیست که دولت و ارتش پاکستان نتوانند از این نوع شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاک خودش نسبت به ایران جلوگیری کنند و امیدواریم این ماجرا با اراده بیشتر و تصمیم جدی‌تر در اسلام‌آباد حل و فصل شود و ما شاهد افزایش این نوع تنش‌ها در مرزهای شرقی خود نباشیم.
وی اضافه کرد: من فعلا درباره پیوستن پاکستان به ائتلاف‌ یا ائتلاف‌هایی در منطقه صحبت نمی‌کنم، ما  منتظر نوع اقدامات و بیان راه‌حل‌هایی که قرار است دولت پاکستان ارائه کند، هستیم و در نهایت تصمیمات خود را خواهیم گرفت. علاقه‌مندی ما این بوده و خواهد بود که مرزهایمان با پاکستان مرز دوستی باشد و این نوع اقدامات با مرزهای صلح آمیز مغایر است. امید من این است که نهایتا دولت پاکستان بتواند و بخواهد بر این روایت تلخ یک نقطه پایان بگذارد و شاهد این نوع وقایع نباشیم.
به گزارش مهر، سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از نشست خبری گفت: ما درخصوص یمن با کشورهای اروپایی هم مذاکراتی داشتیم و تمام تلاش خود را به کار بستیم تا حملات ائتلاف متجاوز به یمن را متوقف کرده و فضای مناسبی را برای آتش بس و کمک‌های بشردوستانه به یمن فراهم کنیم.