kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
دیروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با همت قرارگاه خاتم‌الانبیاء به ثمر نشست

رئیس‌جمهور روز گذشته و در دومین روز از سفر خود به استان هرمزگان، فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در شهر بندر عباس را افتتاح کرد.




در این پالایشگاه محصولاتی همچون بنزین، نفتِ گاز، ال‌پی‌جی، هیدروژن، گوگرد و سوخت جت، تولید می‌شود.در این پروژه میزان تولید بنزین براساس طرح ابتدایی ۱۲ میلیون لیتر در روز برآورد شده که قابلیت ارتقاء تا ۱۵ میلیون لیتر در روز را دارد.
این پروژه که در حین ساخت ۳۵۰۰ نفر‌اشتغال‌زایی داشته و‌اشتغال‌زایی دائم آن ۶۰۰ نفر می‌باشد، ظرفیت دریافت خوراک ۱۲۰ هزار بشکه در روز را دارد و با در مدار قرار گرفتن فاز ۳ این پالایشگاه، میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس قادر خواهد بود روزانه تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو 12/5 میلیون لیتر نفتِ گاز، ۳ میلیون لیتر گاز مایع و ۲ میلیون لیتر سوخت جت تولید کند.در این پروژه بهبود کیفیت بنزین و نفتِ گاز، با هدف صیانت از محیط زیست مد نظر قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام روحانی در مراسم بهره‌برداری از مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بندرعباس، گفت: وقتی دشمن توطئه می‌کند که ما را از توسعه بازدارد برایش بسیار دردناک است در شرایطی که به قول خودشان سخت‌ترین تحریم‌ را علیه ملت ایران اعمال کردند در عرض 24 ساعت فقط در یک استان ما یعنی هرمزگان زیبا ما سه طرح بزرگ و مهم ملی را افتتاح کردیم.
وی افزود: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و دشمنان ما که از دی ماه پارسال شروع کردند فکر می‌کردند تا دی ماه امسال به قول خودشان همه چیز تمام است و جمهوری اسلام ایران جشن چهل سالگی انقلاب را نمی‌تواند ببیند و برخی از آدم‌هایشان گفته بودند در چهل سالگی انقلاب این ما هستیم که در تهران خواهیم بود.
رئیس‌قوه مجریه خاطرنشان کرد: این افتخار جمهوری اسلامی ایران است اینکه از سال 96 تا امروز در طول کمتر از دو سال ما سه بار خدمت شما در این مکان رسیدیم و فاز اول را در سال 96، فاز دو را در همین سال 97 و فاز سوم را هم در همین سال جاری افتتاح کردیم به معنای حرکت خروشان این ملت در مسیر خودکفایی است و در مسیر عظمت این ملت است.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، افتتاح فاز سوم پالایشگاه خلیج‌فارس را به معنای خودباوری، شکست تحریم‌ها، اعتماد بنفس و خودکفایی دانست و گفت: در این دولت خودکفایی در 5 محصول اساسی محقق شد.
روحانی همچنین از سلامت و امنیت به عنوان دو نعمت بزرگ در کشور که برای تأمین آن کار و تلاش زیادی صورت گرفته است، نام برد و گفت: امنیت پایدار؛ حاصل تلاش سپاه، ارتش ونیروهای امنیتی و انتظامی است و یادمان نرود که برای امنیت کشور و ملت نیز کار بزرگی رخ داده است. وقتی یک روز حادثه‌ای در جایی رخ می‌دهد، متوجه اهمیت این امنیت می‌شویم.یا برای تأمین سلامت و بهداشت مردم در کشور پزشکان و پرستاران درمانی در حال تلاش و فعالیت هستند تا سلامت جامعه تأمین شود که این کارهای بزرگ باید مد نظر قرار گیرد. ضمن اینکه امروز شرایط کشور عادی نیست و ما تحت فشار دشمنان هستیم، اما اطمینان دارم اگر متحد بایستیم در این جنگ اقتصادی هم پیروز خواهیم شد و دشمن وادار به عقب‌نشینی می‌شود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کاری که امروز در کشور انجام می‌شود، هم برای خودکفایی است و هم سلامت مردم مد نظر قرار دارد، گفت: به ملت بزرگ، صنعت نفت، سپاه پاسداران، مهندسین، کارگران و همه تلاشگران، این موفقیت‌ها را تبریک می‌گویم. این شما بودید که در زمان جنگ نفت تولید کردید و سوخت و انرژی مورد نیاز کشور و مردم را تأمین کردید و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی، دلاورانه تلاش و کوشش می‌کنید.
ظرفیت تولید بنزین با کیفیت یورو
۴ و ۵ به ۷۶ میلیون لیتر رسید
همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت طی سخنانی در این مراسم گفت: با تکمیل طرح‌های پالایشگاه‌های نفت ستاره خلیج‌فارس، پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه تبریز در مجموع ظرفیت تولید بنزین باکیفیت یورو ۴ و ۵، به ۷۶ میلیون لیتر در روز افزایش یافت. با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به راحتی می‌توان ۴۰۰ بشکه میعانات نفتی به ظرفیت کشور اضافه کرد.
وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت 1/7 دهم میلیون بشکه بوده است، گفت: در این مدت بیش از ۲۰ درصد ظرفیت پالایشی کشور اضافه شده است.بسیار جهش بزرگی است که بیش از ۵۰ میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین افزایش یافته و به همین دلیل امروز آمریکا نمی‌تواند در مورد یکی از تهدیدهای مهم خود که محدود کردن واردات بنزین بود کلمه‌ای را بر زبان بیاورد.