kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

احیای وزارت بازرگانی اتلاف وقت است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کسانی که از تنظیم بازار عاجز هستند پیشنهاد احیای وزارت بازرگانی را می‌دهند و این کار نوعی فرافکنی و اتلاف وقت است.

عباس پاپی زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره تلاش دولت برای احیای وزارت بازرگانی اظهارداشت: در 40 سال گذشته وزارت صنعت، معدن وتجارت بارها دستخوش تغییر قرار گرفته است و تجربه ادغام‌ها و تفکیک وجود دارد. تفکیک این وزارتخانه عملاً نتوانسته است کشور را کمک کند و راه‌حلی برای تنظیم بازار باشد.
پاپی زاده افزود: امروز کسانی که از تنظیم بازار عاجز هستند پیشنهاد احیای وزارت بازرگانی را می‌دهند و این کار در واقع یک نوع فرافکنی و اتلاف وقت است. مشکلات فعلی بازار مربوط به ضعف مدیریت دولت است و ایجاد تشکل‌های قوی برای تنظیم بازار و نظارت بر صنوف راه‌حل کنترل وضعیت فعلی بازار است.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید به تولید کمک شود، گفت: ریشه وضعیت کنونی، وابستگی کشور به واردات است و اگر قرار هست به کشور کمک شود، باید به بخش تولید کمک شود. باید تولید را هدایت کنیم. بازار باید در کنار تولید باشد یعنی سیاست تجاری باید در خدمت سیاست تولیدی باشد. برای مثال، سیاست تجاری کشاورزی در خدمت بخش تولید کشاورزی و سیاست تجاری صنعت در خدمت بخش تولید صنعت باشد.
 نماینده مردم دزفول در مجلس ادامه داد: تشکیل وزارت بازرگانی ظلم به تولید است. در سال‌های تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت، مشاهده می‌شد که تولیدکنندگان داخلی به حد کفایت تولید می‌کردند، اما وزارت بازرگانی وقت اقدام به واردات می‏کرد یعنی اصلا کاری به تولیدکننده داخلی نداشت و فقط واردات انجام می‌داد.
همچنین مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی با بیان اینکه مخالف احیای وزارت بازرگانی است، گفت: دولت نباید به هفت سال گذشته برگردد و قانونی را که آن موقع به تصویب رسانده امروز نقض کند. تصویب تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد در سال ۹۰ به درستی انجام شد و قانون هیچ مشکلی ندارد و اکنون هم هیچ نیازی به احیای وزارت بازرگانی نیست.
محمد فشارکی ادامه داد: تنها باید قانون به درستی اجرا شود و اگر مشکلی در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی وجود دارد این است که قانون به درستی اجرا نمی‌شود. براساس ماده ۵۶ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی، وظایف این بخش باید به تشکل‌ها واگذار شود اما طی چند سال گذشته اصلاً چنین نشده و از ظرفیت‌های تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و در کل از ظرفیت‌های مردمی به خوبی استفاده نشده است. همه کارها به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی که از خودشان یا بازنشستگانشان هستند واگذار می‌شود و به همین دلیل در برخی موارد می‌بینیم تنظیم بازار به خوبی پیش نمی‌رود.
وی با اشاره به نابسامانی بازار گوشت افزود: مدیریت به درستی صورت نمی‌گیرد و بخش خصوصی در تنظیم بازار گوشت دخالت ندارد و ایراد از این نیست که بخش تنظیم بازار باید جدا از وزارت جهاد باشد. از یک طرف گوشت وارد می‌شود و از طرف دیگر دام‌ها از مرز خارج می‌شوند.