kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
در واکنش به اعلام وضعیت اضطراری

نانسی پلوسی خطاب به رئیس جمهور آمریکا: به زودی در دادگاه می‌بینمت!

رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به دور خوردن کنگره از سوی رئیس‌جمهور این کشور برای تامین بودجه ساخت دیوار مکزیک و اعلام وضعیت اضطراری از سوی او چنان خشمگین شده که تهدید کرده به زودی ترامپ را به دادگاه خواهد کشاند.



سرویس خارجی-

اختلاف میان دموکرات‌ها با ترامپ بر سر ساخت دیوار در مرز مکزیک، تبدیل به یک «بحران تمام عیار سیاسی» در این کشور شده است. این بحران چندی پیش موجب تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال و بیکاری اجباری 800 هزار کارمند دولت برای مدت 35 روز شد. ترامپ تهدید کرده بود که اگر تا دو هفته دیگر بودجه مورد نظر وی برای ساخت دیوار تامین نشود دوباره دولت را تعطیل خواهد کرد. کنگره آمریکا هم موافقت کرده بود تا 1/4 میلیارد دلار برای ساخت دیوار در اختیار دولت قرار دهد، ولی ترامپ اصرار دارد که دست‌کم 5/7 میلیارد دلار برای ساخت دیوار نیاز دارد. درخواستی که با مخالفت دموکرات‌ها مواجه شد تا اینکه...
 ترامپ روز جمعه طی کنفرانسی خبری در کاخ سفید همه را غافلگیر کرد و گفت دستور «وضعیت اضطراری ملی» را امضا کرده و سندهای نهایی این فرمان را هم پس از رفتن به سالن بیضی کاخ، امضا خواهد کرد. بدین ترتیب، ترامپ برای ساخت دیوار مورد نظر خود در مرز مکزیک، کنگره آمریکا را دور زد و با اختیارات اعطاشده به رئیس‌جمهور، بودجه هنگفت ساخت این دیوار مرزی را تأمین کرد.
به گزارش رویترز، با اعلام وضعیت اضطراری، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند بدون اجازه و تصویب کنگره این کشور، اعتبار مالی برای ساخت دیوار در مرز مکزیک را از سایر ردیف‌های بودجه تأمین کند. وی در سخنرانی خود از آنچه «اعضای باندهای تبهکاری مکزیک» خواند، به‌عنوان «هیولا» یاد کرد و گفت هزاران تن از آنها آماده هجوم به داخل آمریکا هستند.
خشم دموکرات‌ها
اعلام وضعیت اضطراری از سوی ترامپ با انتقاد شدید دموکرات‌ها رو به رو شده و چهره‌های شاخص حزب دموکرات این اقدام را «پایمال‌کردن قانون اساسی» خوانده‌اند. بر اساس گزارش رویترز، مطرح‌ترین چهره‌های حزب دموکرات در کنگره آمریکا از تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام وضعیت اضطراری ملی به‌عنوان «ریز ریز کردن» قانون اساسی کشور یاد کرده‌اند. آنها حتی اعلام کرده‌اند که علیه اقدام ترامپ در سوءاستفاده از اختیارات رئیس‌جمهور برای کنترل دارایی‌ها اقدام قانونی به‌عمل می‌آورند.
«نانسی پلوسی» رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «سخنرانی تو خشن و مملو از‌اشتباهات بوده و به زودی تو را در دادگاه خواهیم دید... اعلام وضعیت فوق‌العاده به صورت غیرقانونی، تجاوز به قانون به شمار می‌آید و اقدامی که ترامپ انجام می‌دهد تلاش برای تحقق خواسته‌اش پس از شکست در دستیابی به آن از طریق قانون است.» وی سپس با دعوت از اعضای حزب جمهوری‌خواه برای پیوستن به دموکرات‌ها در دفاع از قانون گفت: «ترامپ فراتر از قانون نبوده و کنگره نباید به وی اجازه دهد که قانون را
پاره کند.»
آنطور که رویترز نوشته، نانسی پلوسی و چاک شومر رئیس‌دموکرات‌های مجلس سنا همچنین در بیانیه مشترکی اعلام کرده اند: «کنگره از اختیارات ما که توسط قانون اساسی اعطا شده‌اند در کنگره، در دادگاه، و در عموم جامعه با هر وسیله‌ای که در اختیار باشد، دفاع خواهد کرد. کنگره نمی‌تواند به رئیس‌جمهور اجازه دهد تا قانون اساسی را ریز ریز کند... واقعی جلوه دادن یک بحران غیرواقعی از سوی رئیس‌جمهور، نقض آشکار قانون اساسی است و کشور را ناامن‌تر خواهد کرد.»
در همین حال، دادستان ایالتی نیویورک اعلام کرد که علیه اقدام ترامپ مبنی بر اعلام وضع اضطراری ملی که با هدف تأمین بودجه دیوار مکزیک صورت گرفته است، اقدام قضایی انجام می‌دهد.