kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۶۵۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵

بایکوت برنامه «ثریا» در جشنواره جام جم(اخبار ادبی و هنری)

با اینکه «ثریا» ازجمله برنامه‌های چالشی پربیننده و جریان ساز سیما در سال‌های اخیر بوده ‌اما در جشنواره جام جم بایکوت شده است!



به گزارش خبرنگار کیهان، پنجمین جشنواره جام جم که با هدف انتخاب برترین برنامه‌ها، برنامه سازان و هنرمندان تلویزیون در یک سال اخیر توسط معاونت سیما برگزار می‌شود، به روزهای پایانی داوری خود نزدیک شده و مراسم اختتامیه آن به‌زودی برگزار خواهد شد. با این حال، گزینش آثار و افراد در این جشنواره با اما و اگرهایی همراه است. طوری که مشخص نیست ملاک و معیارهای انتخاب آثار چگونه است. به طور مثال، در بخش برترین مجری‌ها، نام بسیاری از چهره‌های موثر و فعال دیده نمی‌شود و در مقابل، افرادی که کارشان اصلا به چشم نمی‌آید، در بین نامزدها هستند!
همچنین حذف برخی از برنامه‌های شاخص سیما طی یک سال اخیر نیز از دیگر شگفتی‌های این دوره از جشنواره جام جم است. شاید شگفت انگیزترین مسئله، نبودن برنامه «ثریا» در هیچ یک از بخش‌هاست! البته بایکوت ثریا در جشنواره‌ها و گزینش‌های سیما، مسبوق به سابقه است. دو سال قبل نیز در برنامه «سه ستاره» که با هدف انتخاب برترین‌های سیما از نگاه مردم، کارشناسان و رسانه‌ها برگزار شد، نام «ثریا» از اسامی پیشنهادی خط خورده بود که پس از انتقاد «کیهان» این برنامه هم به داوری اضافه شد. نکته قابل تأمل این است که وقتی «ثریا» در جمع کاندیداها قرار گرفت، با رأی مردم به عنوان یکی از برنامه‌های منتخب شناخته شد.
 این اتفاق، این بار در جشنواره «جام جم» تکرار شده است. این درحالی است که جایگاه این برنامه به قدری موثر بوده که هم استقبال مردم و نخبگان را در پی داشته و هم با واکنش‌هایی از سوی مدیران و دولتمردان مواجه شده بود. به‌گونه‌ای که به‌خاطر طرح مسائل چالشی، پخش این برنامه با فشارهای بیرونی متوقف شده بود. شاید این بار فشارهای بیرونی دلیل نادیده گرفتن «ثریا» در جشنواره جام جم باشد. نکته مهم این است که «ثریا» در بخش «مردمی» حذف شده است، چون اگر در این بخش قرار می‌گرفت، با رأی بالایی مواجه می‌شد.