kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷
به گفته مسئولان

قیمت گوشت و مرغ تا پایان سال به ثبات می‌رسد

به گفته مسئولان حوزه دام و طیور، با برنامه‌ریزی برای تولید و واردات، نوسان قیمت محصولات گوشتی در ایام پایان سال کنترل خواهد شد.




گوشت قرمز و سفید از کالاهای مصرفی اساسی خانوارهای ایرانی است که روند صعودی قیمت آن در هفته‌های گذشته، مردم را با مشکل تأمین این مواد غذایی مواجه نموده است. قیمت‌های بالای 120 هزار تومان برای هر کیلو گوشت قرمز و رکوردزنی گوشت مرغ با نرخ هر کیلو 14 هزار تومان، دسترسی مردم به نیازهای پروتئینی اساسی را محدود کرده است.
این نگرانی‌ها با نزدیک شدن به تقاضای مازاد شب عید بیشتر شده است، اما اظهارات مسئولان نشان می‌دهد تمهیداتی برای کنترل نوسانات قیمتی بازار گوشت پیش‌بینی شده است.
در همین رابطه رئیس ‌انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با‌ اشاره به اینکه کمبودی در توزیع مرغ شب عید وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به آنکه ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون قطعه برای ایام پایانی سال جوجه‌ریزی شده که شب عید به بازار عرضه می‌شود، از این رو نوسان چندانی نخواهیم داشت. محمد یوسفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تقاضا در ایام پایانی هفته را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به توزیع مناسب مرغ منجمد و گرم با نرخ مصوب در میادین میوه و تره‌بار و اصناف منتخب پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ برای ایام شب عید نوسان چندانی نداشته باشد.وی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها را ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.
گفتنی است توان تولید گوشت مرغ در کشور به گونه‌ای است که قادریم نیاز کشور را تأمین کنیم، اما در برخی شرایط از جمله شیوع بیماری‌های دام و طیور و یا ورود دلالان در بازار، نوسانات قیمتی رخ می‌دهد.
براساس آمار ارائه شده توسط معاونت تخصصی تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، هم اکنون در حدود 19 هزار واحد مرغداری صنعتی و نیمه صنعتی گوشتی دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت۴۲۰ میلیون قطعه و حدود چهار هزار واحد فاقد پروانه با ظرفیت ۳۰ میلیون قطعه در کشور مشغول فعالیت هستند. این ظرفیت بزرگ توان تأمین نیاز بازار را دارد که با مدیریت درست مشکلات پیش آمده را حل می‌کند.در مورد بازار گوشت قرمز هم مسئولان از واردات حجم زیادی گوشت گرم به کشور خبر می‌دهند که می‌تواند در آرامش بازار موثر باشد.رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران از واردات ۴۰۰ هزار راس دام زنده تا پایان سال خبر داد و گفت: براساس دو قرارداد ۲۰۰ هزار رأسی دام زنده، هر هفته ۵۰ هزار رأس دام به منظور تنظیم بازار وارد کشور خواهد شد.سالمی با ‌اشاره به اینکه ۲ تا ۳ برابر سال گذشته گوشت وارد کشور شده است، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون، ۳۵ هزار تن گوشت گرم گوسفندی، ۱۰۰ هزار تن منجمد گوساله و ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن گرم گوساله وارد شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون هر کیلو گوساله منجمد وارداتی با نرخ ۲۹ هزار، گوساله گرم وارداتی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تا ۳۸ هزار و ۵۰۰، گرم گوسفندی ۴۰ تا ۴۳ هزار و منجمد گوسفندی ۳۶ تا ۳۸ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
این مقام مسئول با‌ اشاره به اینکه روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن گوشت گرم وارد می‌شود، اظهار کرد: با واردات دام زنده و افزایش واردات گوشت گرم و منجمد پیش‌بینی می‌شود که بازار به آرامش برسد.
سالمی افزود: با توجه به آنکه در بحث نقل و انتقال ارز مشکلاتی وجود دارد، از این رو نمی‌توان میزان دقیقی برای واردات تا پایان سال اعلام کرد. اما در هر صورت به میزان کافی گوشت وارد می‌شود و مشکل خاصی در این خصوص نخواهیم داشت.
وی همچنین از توزیع گوشت وارداتی در ۲۵۰ نقطه خبر داد و گفت: بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار، مراکز عرضه گوشت را به ۲۵۰ نقطه برای اعمال نظارت بیشتر محدود کردیم که ۸۰ تا ۹۰ درصد مراکز عرضه و فروشگاه‌ها در مناطق جنوب شهر است.