kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
جرعه های معرفت - شرح حدیث معصومین(ع) در کلام رهبر انقلاب

انتخاب نام نیکو و زیبا اولین هدیه پدر و مادر به فرزند




عن امیرالمومنین(ع) عن رسول‌الله(ص) انه قال: ان اول ما ینحل به احدکم ولده الاسم الحسن فلیحسن احدکم اسم ولده.(1)
«امیرالمومنین(ع) از قول رسول خدا نقل می‌کنند که فرمود: اولین هدیه‌ای که شما به فرزند خود می‌دهید، نام نیکو است؛ پس اسم زیبا برای فرزندتان بگذارید.»
- ان اول ما ینحل به احدکم ولده الاسم الحسن؛ ]امیرالمومنین(ع): از قول پیامبر(ص) می‌فرماید:[ اولین هدیه‌ای که شما در این دنیا به فرزند خود می‌دهید، نام نیکویی است که روی او می‌گذارید.
- فلیحسن احدکم اسم ولده؛ ]پس[ اسم زیبا بگذارید. خب، یکی زیبا ]بودن اسم‌[ از جهت معنا است که یک معنای درست و حسابی و خوبی داشته باشد؛ غالبا اسمائی که متضمن عبودیت خدا است یا اسماء ائمه اطهار و از این قبیل معانی خوبی دارد؛ یا از باب انطباق بر شخصیت‌های بزرگ ]است[؛ مثل اسمهایی که اسامی انبیا است و معنایش را هم انسان نمی‌داند لکن چون اسم آن پیغمبر است- مثلا فرض کنید اسم یوسف است، اسم عیسی است، اسم ابراهیم است، اسم موسی است؛ حالا موسی که اسم امام کاظم(ع) هم هست-  و یادآور آن شخصیت عظیم، آن پیامبر و آن بنده بزرگ خدا است، از این جهت مثلا خوب است. اما بعضی هیچ کدام از اینها را ندارد؛ اینها اسمهایی است که هیچ وجهی ندارد جز بی‌اطلاعی و عدم آشنایی به حقیقت این اسم.  زیبا بودن خود اسم هم یک چیز ]دیگری[ است- غیر از آن جنبه معنا- که آن جنبه ظاهر لفظ را هم انسان ]در نظر بگیرد[. البته سلایق مختلف است. غرض، این را رعایت باید کرد برای فرزند.
* شرح حدیث در ابتدای درس خارج؛ 1383/10/13  به نقل از کتاب نسیم سحر.
ــــــــــــــــــــــــ
(1) نوادر راوندی ص 96