kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
در جریان سخنرانی سالانه اتفاق افتاد

تحقیر ترامپ در کنگره دموکرات‌ها برای رئیس‌جمهور تره هم خرد نکردند

دومین سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره آمریکا که امسال به دلیل تعطیلی دولت فدرال با چند روز تاخیر برگزار شد، هم از نظر محتوا و هم از نظر حاشیه‌هایی که بر متن غلبه کرد، یک نمایش کامل از «تحقیر ترامپ» بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در دومین نطق سالیانه خود موسوم به « نطق اتحاد» یا «سخنرانی وحدت» درخصوص مسائل مختلفی از جمله سربازان آمریکایی حاضر در سوریه، کاهش نظامیان آمریکایی درافغانستان، پیشبرد مذاکرات با مقامات طالبان، دیدار آتی با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، مذاکرات تجاری با چین، افزایش بودجه ناتو، لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد، خروج از توافق هسته‌ای ایران، حمله به تعرفه‌های تجاری و... صحبت کرد. ترامپ همچنین وعده‌های زیادی درخصوص ریشه‌کن کردن ایدز در آمریکا و توسعه تحقیقات در زمینه سرطان و مبارزه با مواد مخدر ارائه داد.
اما این سخنرانی که به گفته بسیاری از رسانه‌ها «چیز جدیدی نداشت»، با حاشیه‌های زیادی همراه بود. همزمان با آغاز سخنرانی ترامپ، بسیاری از اعضای کنگره [دموکرات‌ها] از دست زدن و ایستادن به احترام او خودداری می‌کردند. همچنین در طول سخنرانی ترامپ، مایک پنس، معاون او، بار‌ها از جای خود بلند می‌شد و برای او کف می‌زد، ولی پلوسی که به گونه‌ای از پشت سر ترامپ، دموکرات را هدایت می‌کرد در مواردی از جمله هنگام سخنرانی ترامپ درباره دستاوردهای اقتصادی و سیاست خارجی دولت خود و ساخت دیوار در مرز مکزیک، از ایستادن و دست زدن برای ترامپ خودداری می‌کرد و بعضا شکلک‌های خنده داری از خود در می‌آورد که از سوی عکاسان تیزبین شکار می‌شد.
برخی واکنش‌های «پلوسی» آنقدر عجیب بود که توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. جالب‌ترین واکنش او زمانی بود که ترامپ در سخنرانی‌اش هرگونه سیاست انتقام، مقاومت و مجازات را رد کرد و از مصالحه و منافع مشترک دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه سخن گفت. پلوسی، پس از ایراد این اظهارات کمی نیم‌خیز شد و به شیوه طعنه‌آمیزی که سوژه رسانه‌ها شد، شروع به کف زدن برای ترامپ کرد.
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نحوه کف زدن پلوسی و نگاه‌های عجیب او به ترامپ را «تحقیرآمیز» توصیف کرده‌اند. تعدادی از کاربران نیز نحوه کف زدن او برای ترامپ را به »کف زدن برای فراخواندن یا دور کردن سگ‌های خانگی» تشبیه کرده‌اند! در شرایطی که ترامپ درباره خروج از توافقنامه هسته‌ای ایران، اعمال تحریم علیه تهران و اتهامات علیه ایران نیز سخن می‌گفت، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و شماری از اعضای سنا دو بار از جای خود بلند شدند و برای او دست زدند، اما نانسی پلوسی زمانی که ترامپ سخنان خود علیه ایران را آغاز کرد، کاغذهای جلوی خود را برداشت و شروع به خواندن آنها کرد و با بی‌توجهی به سخنان ترامپ، از بلند شدن از جای خود و حتی دست زدن برای سخنان ترامپ خودداری کرد.
پوشش‌های عجیب زنان دموکرات
از دیگر حاشیه‌های سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره، نوع پوشش نمایندگان بود. نمایندگان زن دموکرات حاضر در این جلسه با لباس‌های سفید حاضر شده بودند. آنها در بسیاری از موارد با اظهارات ترامپ مخالفت کرده و از تشویق و ایستادن برای او خودداری کردند. آنها با پوشیدن لباس سفید قصد داشتند همبستگی خود را در مقابل زن ستیزی ترامپ نشان دهند. این در حالی بود که ملانیا ترامپ و ایوانکا ترامپ، همسر و دختر رئیس‌جمهور آمریکا با لباسی سیاه در جلسه حاضر شده بودند.
دردسر‌های هم اسم بودن با ترامپ!
«الکسندریا اوکازیو کورتس»، نماینده دموکرات ایالت نیویورک نیز که در این جلسه با لباس سفید حاضر شده بود، برروی لباسش تصویر کودک مهاجر گواتمالایی که چندی پیش در بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا جان باخت، را سنجاق کرده بود. «جوشوآ ترامپ»، کودکی که به واسطه شباهت نام فامیلش با رئیس‌جمهور آمریکا در مدرسه هدف آزار و اذیت قرار گرفته بود، هم به این مراسم دعوت شده بود اما تمایلی به گوش دادن به سخنرانی ترامپ نداشت و خیلی زود مانند برخی دیگر از مهمانان به خواب رفت.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران چهره اخم‌آلود نانسی پلوسی، سناتور برنی سندرز و همچنین رشیده طلیب، نماینده دموکرات میشیگان که اخیرا ترامپ را به چالش کشیده بود نیز یکی دیگر از حاشیه‌های سومین سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره را رقم زد. دست کبودشده ترامپ هم از دید رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی پنهان نماند. برخی کبودی دست او را ناشی از یک جراحت عنوان کرده‌اند و برخی از کاربران توئیتر نیز نوشته‌اند یکی از حاضران در سخنرانی ترامپ از فرط نفرت دست او را به حدی فشار داده که کبود شده است.
وجود تنش در جلسه به حدی آشکار بود که حتی دوربین رسانه‌ها با زوم کردن روی شخصیت‌های مختلف اعم از فرماندهان ارشد نظامی، جمهوریخواهان و دموکرات‌های حاضر در جلسه تلاش می‌کردند تفاوت واکنش آنها را به سخنان ترامپ نشان دهند. این تصاویر نشان می‌داد در حالی که جمهوریخواهان ترامپ را به شدت تشویق می‌کردند، دموکرات‌ها واکنشی جز لبخند تمسخرآمیز نداشتند و نظامیان ارشد نیز سکوت را به عنوان بهترین واکنش برگزیدند. رسانه‌ها این حواشی را نشان‌دهنده دودستگی بین جمهوریخواهان و دمکرات‌ها دانستند.
سخنرانی تکراری
جدای از حاشیه‌ها سخنرانی ترامپ واکنش‌های گسترده‌ای نیز به دنبال داشت. سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه آمریکا سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره را آغاز زودهنگام تبلیغات انتخاباتی توصیف کرد. «آدام ارلی» گفت: «درباره مضمون سخنان ترامپ باید بگویم که چیز جدیدی در آن وجود نداشت. همه منتظر بودند تا ببینند که آیا موضع قاطعی در برابر دموکرات‌ها اتخاذ خواهد کرد، اما زمانی که خواستار همکاری بین دو حزب شد، همه را غافلگیر کرد. ترامپ بدون نام بردن از دموکرات‌ها به آنها حمله کرد. اگر بخواهم به این سخنرانی ترامپ نمره بدهم، نمره هفت از ده برای او در نظر می‌گیرم.»
نانسي پلوسی رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا نیز نطق سالانه ترامپ را «سخنرانی بدون اطلاعات به روز شده» توصیف کرد. وی در حساب توئیتری خود نوشت: «ما شاهد سخنرانی بدون اطلاعات به روز شده بودیم. چندین روز طول می‌کشد تا همه اطلاعات غلط و گمراه‌کننده‌ای را که دونالد ترامپ امشب در نطق خود ارائه کرد با واقعیات مطابقت دهیم.»
 خبرگزاری رویترز نیز نوشت: دموکرات‌های آمریکا برای به چالش کشیدن ترامپ در انتخابات سال 2020 به سرعت سخنرانی سالانه وی را مورد انتقاد قرار دادند و گفتند: این سخنرانی بی‌محتوا بود و کمکی به اتحاد کشور نکرد.سناتور «کوری بوکر»، که جمعه گذشته نامزدی خود را برای شرکت در این انتخابات اعلام کرد، گفت: درخواست ترامپ برای اتحاد در روز سه‌شنبه پوچ و توخالی بود.الکساندریا اوکازیو-کورتس، عضو مجلس نمایندگان، نیز به ام اس ان بی‌سی گفت: «سخنان ترامپ فاقد سیاست خاصی بود». وی افزود: «فکر می‌کنم رئیس‌جمهور آماده نبود. سخنانش حاوی هیچ برنامه‌ای نبود.» خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس 24 در واشنگتن هم تاکید کرد در نطق سالانه ترامپ در سنای آمریکا هیچ موضوع جدیدی وجود نداشت.
 این نطق در واقع یک سخنرانی انتخاباتی بود و مسئله چندان دور از ذهنی در آن مطرح نشد. در واقع مسئله جدیدی در این نطق وجود
 نداشت.