kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
معاون وزیر کشاورزی:

ذخایر کالاهای اساسی برای شب عید فراتر از نیاز است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی، ذخیره کالاهای اساسی برای شب عید را هم مناسب اعلام کرد.


 

به گزارش خبرنگار ما، یزدان سیف در نشست خبری روز گذشته خود اظهار داشت: در سال 1356، حدود 56 هزار تن پنیر وارد کشور کردیم اما الان جزو صادرکنندگان لبنیات در منطقه هستیم؛ در حالی که منابع ما همین میزانی بوده که الان هست، ضمن اینکه جمعیت روستاها از 60 درصد به 30 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: در حوزه گندم در سه سال اخیر، 13 میلیون تن تولید داشتیم که 11 میلیون تن آن صرف مصارف انسانی شده است. در حوزه صنعت نان، حرف اول را در دنیا می‌زنیم و امروز تکنولوژی تولید نان خود را به دنیا صادر می‌کنیم، همچنین در زمینه ماکارانی هم یکی از معتبر‌ترین برندهای منطقه و حتی جهان را داریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال 1357، 7700 تن ظرفیت سیلویی داشتیم که امروز به 17 میلیون تن در بلندمدت و چهار میلیون تن هم در کوتاه‌مدت افزایش یافته است.
سیف اضافه کرد: سهم هزینه های خوراکی از کل هزینه‌های روستاییان در سال 1357 معادل 53 درصد بوده که هرچه این سهم بالاتر باشد نشانه رفاه کمتر است؛ چون نشان دهنده این موضوع است که کالای مذکور یا ضروری است یا پست. بر همین اساس، سهم هزینه‌های خوراکی از کل هزینه‌ها به 37 درصد کاهش یافته که نشانه بهبود رفاه است.
وی با بیان اینکه موضوع ما در زمینه آب و خاک نباید این باشد که کشاورزی را تعطیل کنیم، بلکه باید بخواهیم کشاورزی ما بهره ور شود، گفت: تولید محصول در هکتار پیش از انقلاب 24 میلیون تن بود که در حال حاضر به 46 میلیون تن افزایش یافته؛ این یعنی صرفه‌جویی در آب و خاک.
به گفته مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، امروز از نیشکر به جز شکر، MDF، علوفه و خمیرمایه صنعتی تولید می‌کنیم و تولیدات ما منطقه را فرا گرفته؛ در کل، کشاورزی ما در حالت پایدار قرار گرفته و در حوزه تولیدات باغی، زراعی و... به جایگاه مناسبی رسیدیم.
به گزارش فارس، سیف برنامه‌های تنظیم بازار شب عید را اعلام کرد و گفت: ذخایر کافی محصولات اساسی را داریم و هیچ مشکلی از نظر تامین نداریم.
وی با اشاره به اینکه قیمت برنج تایلندی از ۴۶۰۰ تا ۵۹۰۰ تومان است، بیان کرد: ماهانه ۱۰ هزار تن برنج ارزان توزیع می‌شود که از مهر شروع شده و در آخر سال این رقم را به ۲۰ هزارتن افزایش می‌دهیم و این توزیع تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد یافت.
در همین نشست، حسین یزدجردی، رئیس انجمن صنفی صنایع آرد ایران اظهار داشت: ظرفیت تولید آرد کشور قبل از انقلاب 4/5 میلیون تن بوده که به دلایل بهداشتی بعدها تعطیل شدند، در حال حاضر ظرفیت تولید آرد کشور 25 میلیون تن است که با توجه به مصرف 11 میلیون تنی داخل، زمینه خوبی برای صادرات به وجود آمده است.