وزیر راه و شهرسازی: کانال مالی ایران و اروپا امتیاز گستردهای ایجاد نکرد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره تلویحی به ناکارآمدی کانال مالی ایران و اروپا گفت: سازوکار جدید مالی اتحادیه اروپا امکان گستردهای به وجود نیاورده است.
محمد اسلامی در حاشیه مراسم گرامیداشت چهلمین سال ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به کشور در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: از بدو پیروزی انقلاب تا کنون، آمریکا و استکبار جهانی هیچ توفیقی نداشته اند، چرا که این انقلاب بر اساس دستورات الهی و الزامات و منافع ملی است.
وی افزود: مردم ما نشان دادند که هیچکس نمیتواند برای آنها تصمیمگیری کند و دشمنان ما از درک این حقیقت عاجز هستند. در این چهل سال انواع توطئهها را علیه ملت ما اعمال کردند؛ در حال حاضر شاهد توطئه اخیر آمریکا و نظام سلطه علیه ایران هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت و ملت ید واحده هستند ادامه داد: از تمامی کسانی که در حوزه اقتصادی تلاش میکنند خواهش دارم تا وابستگیها را کمتر کنند تا کشور با آرامش در یک روند مطمئن، راه توسعه را طی کند.
اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه توسعه کشور باید تراز اقتصادی و توان تولید داخلی کشور را افزایش دهیم، گفت: من از کسانی که در حوزه اقتصادی کشور فعالیت میکنند خواهش میکنم که وابستگی به ارز را از خودشان دور کنند و بتوانند کشور را با آرامش بیشتری اداره کنند.
وی در پاسخ به پرسشی درخصوص ساز و کار جدید مالی اتحادیه اروپا (SPV) اظهار داشت: ساز و کاری که توسط آنها راهاندازی شده تنها ایجاد مصونیت است تا شرکتها توسط آمریکا تحریم نشوند. در این طرح امکان گستردهای به وجود نیامده و تنها هدف این است که شرکتهایی که با ایران کار میکنند دچار آسیب
نشوند.
گفتنی است، هفته گذشته نیز وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از پروژه احداث آزادراه همت-کرج در پاسخ به سؤالی مبنی بر تحریم شرکت هواپیمایی ماهان از سوی آلمان گفته بود: تمامی شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از جمله ایرانایر نیز، در فهرست تحریمها قرار دارد که این قبیل اقدامات، خلاف حقوق بینالمللی است.
نمیتوانیم بلیت چارتری را حذف کنیم
در همین زمینه، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه از اول بهمن ماه فروش بلیت برنامهای به صورت چارتری بر اساس اظهارات وزیر راه و شهرسازی ممنوع شده، اما همچنان فروش بلیت چارتری سازمان هواپیمایی چه اقداماتی را برای جلوگیری از فروش چارتری بلیت انجام داده است، اظهار داشت: چند شرکت هواپیمایی ساختار توزیع و فروش بلیت به صورت سیستمی ندارند و باید به این ایرلاینها فرصت بدهیم تا فروش چارتری را به حداقل برسانند.
وی ادامه داد: در اکثر شرکتهای بزرگ مانند هواپیمایی آسمان، ایران ایر، ماهان و زاگرس تقریبا بیشتر بلیت را به صورت سیستمی عرضه میکنیم و اصولا نمیتوانیم پرواز چارتری را در شبکه بهطور کاملا قطع کنیم.
قسمتی از مسافرتها به صورت گردشگری انجام میشود که باید به صورت چارتری باقی بماند و موضوع تعریف شده
در دنیاست.
لازم به ذکر است، چهارشنبه گذشته وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آغاز عملیات اجرایی پروژههای زیرساختی و مترو شهر پردیس گفته بود: فروش بلیت پروازهای برنامهای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد میکند. اگر کسی از اول بهمن 97 بلیت پرواز برنامهای را چارتری فروخته تخلف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون با آن برخورد
خواهد کرد.