kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

بیکاری و گرانی موجود حاصل بی‌تدبیری‌های دولت قبل از روحانی است!

روزنامه همشهری در مطلبی نوشت:«گرانی، تورم و افزایش آسیب‌های اجتماعی نظم جامعه ایرانی را به هم ریخته است. این چالش‌ها حاصل بی‌تدبیری‌ها و ندانم‌کاری‌ها به خصوص در 2 دوره دولت احمدی‌نژاد است. در آن دوران کشور به سبب افراط‌کاری‌ها تقریبا در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و به خصوص در بخش سیاست خارجی با بن‌بست مواجه شد. حاصل این بن‌بست‌ها امروز به شکل‌های مختلف نظیر بیکاری بالا، مشکلات محیط زیستی و غیره پدیدار شده است».


 
 سرویس سیاسی-

اکنون قریب به 6 سال از آغاز به کار دولت روحانی سپری شده است. اما متاسفانه طیف حامی دولت با توهین به شعور مردم همچنان تقصیر و قصورهای دولت در حوزه‌های مختلف را به گردن دولت قبل از روحانی می‌اندازند!
دولتمردان تاکید داشتند که با برجام تمامی مشکلات از جمله تورم، رکود، بیکاری و حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع می‌شود ولی حالا که تشت رسوایی برجام از بام افتاده، نعل وارونه زده و از پذیرش مسئولیت وضع موجود شانه خالی می‌کنند.
با برجام، دلار از حدود 3000 تومان تا 19000 تومان نیز افزایش یافت و اکنون نیز در کانال 10000 و 11000 تومان است. گرانی افسارگسیخته در شرایط فعلی محصول گره زدن امور کشور به برجام و بی‌توجهی به ظرفیت‌های عظیم داخلی و بی‌عملی در اجرای اقتصاد مقاومتی است.
آقای رئیس! ‌به جای اخطار کردن بیلان کار داده و استعفا دهید!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان به اظهارات اخیر رئیس‌ سازمان محیط زیست پرداخت که گفته است از عملکرد این سازمان نمی‌تواند دفاع کند!
در بخشی از یادداشت روزنامه آرمان آمده است: عیسی کلانتری به عنوان رئیس‌ سازمان محیط زیست «نمی‌تواند از عملکرد محیط زیست دفاع کند و در عین حال نمی‌تواند به مردم دروغ بگوید که وضعیت محیط زیست بهتر شده و به نظرش قبل و بعد انقلاب اصول اولیه حفظ محیط زیست را رعایت نکرده‌ایم».
نویسنده افزوده است: «از اینکه آقای کلانتری صداقت به خرج داده، استقبال می‌کنم. فقط نمی‌فهمم به چه کسی اخطار می‌کند؟ اگر بنده انتقاد می‌کنم، یک استاد دانشگاه هستم و از نظر علمی بررسی می‌کنم و می‌گویم شرایط بد است. آقای کلانتری یک سازمان هفت هزار نفری را در اختیار دارد و همین دو سال پیش بیان کرد 70 درصد وقتش را روی آب می‌گذارد. بیایید بیلان دهید. بیلان سازمان را در زمینه‌های تالاب، هوا، ریزگرد، رودخانه‌ها، چشمه‌های آب، سفره آب‌های زیرزمینی بدهید.»
در ادامه یادداشت روزنامه آرمان خطاب به کلانتری آمده است: پیشنهاد می‌دهم برای اینکه از راحتی وجدان خلاص شوید، استعفا دهید.
این موضوع که برخی مقامات دولت یازدهم و دوازدهم در نزدیک به شش سال گذشته به جای ارائه گزارش عملکرد و به قول روزنامه آرمان بیلان کار از بایدها سخن گفته و اخطار داده‌اند امری است که دیگر کسی منکر آن نیست ولی روی سخن اینجا است که روزنامه‌های زنجیره‌ای خود این رویه را در چهار ساله دولت یازدهم می‌دیدند و از آن دفاع می‌کردند و منتقدین را به انواع تعابیر مورد حمله و توهین قرار می‌دادند، سؤال اینجا است که مخاطب بایدهایی که مسئولین می‌گویند چه کسانی هستند؟ جز خود آنان؟! و اگر مبنای روزنامه آرمان را مورد نظر قرار دهیم چه تعداد مسئول باید به خاطر ناکارآمدی استعفا دهند؟!
دفاع از FATF به بهانه شفافیت!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در یادداشتی به دفاع از FATF پرداخته و مبارزه با فساد که لازمه آن شفافیت است را دلیلی برای این نوشتار خود قید کرد!
در بخشی از این یادداشت آمده است: مبارزه با فساد تلاش مجموعه حکومت را می‌طلبد که استراتژی مبارزه با فساد را در دستور کار خود قرار دهد. لذا هیچ یک از قوا اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه به تنهایی نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند. مهم‌ترین فاکتور برای تحقق این استراتژی ایجاد شفافیت در اقتصاد ایران است.
در ادامه این یادداشت تصریح شده است: اقتصاد ایران در شرایط فعلی به شدت از عدم شفافیت رنج می‌برد و به همین دلیل است که امروز در اقتصاد ایران یکی از بالا‌ترین فرارهای مالیاتی در جهان اتفاق می‌افتد. یعنی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران که شاخصی بین‌المللی است چیزی حدود 5/7 درصد است، در حالی که همین شاخص در کشور ترکیه حدود 20درصد است. لذا ممکن نیست که کشوری بخواهد با فساد مبارزه کند، با جهان بین‌الملل روابط تجاری داشته باشد، اما همکار FATF نباشد.
روزنامه زنجیره‌ای آرمان نیز دیروز در گزارشی با عنوان «اگر به پالرمو نپیوندیم چه اتفاقی خواهد افتاد» به نقل از فردی که او را کارشناس اقتصاد بین‌الملل خواند نوشت: اگر حتی شرایط عادی در مناسبات سیاسی ایران با جهانیان فراهم باشد عدم الحاق به کنوانسیون پالرمو می‌تواند محدودیت‌های جدی برای سیستم مالی کشور به همراه داشته باشد.
ادعای روزنامه زنجیره‌ای آرمان در ضرورت همکاری ایران با FATF برای رسیدن به شفافیت و مبارزه با فساد در حالی است که بر اساس برآوردها حجم پولشویی که به صورت سالیانه در جهان انجام می‌شود، بین 800 میلیارد تا 2 تریلیون دلار است. حال سؤال این است که چه مقدار از این 2 تریلیون دلار حجم پولشویی در اقتصاد جهانی متعلق به اروپا و آمریکا، یعنی اعضای اصلی FATF است؟
برای دریافت پاسخ بد نیست به اظهارات رسمی مقامات دولت کشورمان نگاهی بیندازیم؛ «عبدالمهدی ارجمندنژاد» که تا همین چند ماه پیش «مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی» بانک مرکزی بوده و اخیراً با حکم «همتی» رئیس‌کل بانک مرکزی، به‌عنوان «مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» منصوب شده است، هشت آذر 96 خبرگزاری رسمی دولت(ایرنا) به نقل از وی، خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه «70 درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپا صورت می‌گیرد»، یعنی سالانه حدود یک تریلیون و 400 میلیارد دلار.
نگاهی به تجربه کشورهای عضو FATF نشان می‌دهد که پدیده پولشویی علی‌رغم گذشت چند سال از الحاق این کشورها، همچنان با تار و پود نظام مالی و بانکی آنها درهم‌تنیده باقی مانده است و ضوابط این نهاد نتوانسته از بروز پدیده پولشویی جلوگیری کند. از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌های موجود، 99 درصد پول کثیف موفق به عبور از سیستم‌های نظارتی آمریکا و اروپا شده‌اند و حدود ۸۰ درصد از این پول‌ها مجدداً برای سرمایه‌گذاری و ساماندهی جنایات دیگر به کار می‌روند.
هر کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شد برجام همین بود که هست!
سردبیر روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در سرمقاله شماره دیروز این روزنامه با عنوان «اگر کلینتون رئیس‌جمهور می‌شد» نوشت: بسیاری معتقدند ترامپ که آمد برجام متزلزل شد. یعنی اگر فی‌المثل هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌شد چه‌بسا برجام با قوت سابق برقرار می‌ماند و ثلمه‌ای به آن وارد نمی‌شد.
نویسنده افزوده است: به دلایلی که به هم مرتبط هستند اگر کسی غیر از ترامپ نیز ساکن کاخ سفید می‌شد شرایط آنچنان تفاوتی نمی‌کرد.
نویسنده نفوذ فرهنگی و افزایش عمق استراتژیک ایران را یکی از دلایل خوانده و نوشته است: در واقع همان طور که آمریکا از آن سوی دنیا به خاورمیانه آمده و سعی می‌کند بازیگر موثری باشد تهران نیز این حق را برای خود قائل است بر حسب دعوتی که صورت می‌گیرد به متحدان استراتژیک و غیر استراتژیک خود در منطقه مشاوره دهد حتی مثل سوریه حضور نظامی نیز داشته باشد.
سردبیر آفتاب یزد افزوده است: این یک حساب ریاضی ساده است، کشوری مثل ایران با چنین سیاستی اگر قدرت بگیرد متعاقبا قدرت نفوذش در منطقه نیز افزوده می‌شود، این در حالی است که آمریکا اصولا با چنین موضوعی مشکل اساسی و بنیادی دارد و نمی‌خواهد بازیگر اصلی خاورمیانه و منطقه کشوری همچون ایران باشد که حرف‌شنوی از واشنگتن ندارد.
درباره نوشته روزنامه آفتاب یزد نکاتی است که به اختصار به آن می‌پردازیم، سردبیر این روزنامه به درستی می‌نویسد و تاکید می‌کند که آمریکا با ایران قوی و قدرتمند مشکل دارد و این حساب ریاضی است که ایالات متحده نمی‌تواند ایرانی که قوی است را بپذیرد اما این استدلال که چون برجام ایران را قوی کرده بود آمریکا از آن خارج شد صحیح نیست.
اگر کلینتون نیز رئیس‌جمهور می‌شد آمریکا از برجام خارج می‌شد و دلیل آن بی‌عملی دولت است اوباما نیز اخیرا گفته است تصمیم ما این بود که بعد از برجام به سوی مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران برویم، وقتی که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده و از سوی دیگر نیز به هیچ دلیلی حاضر به خروج از برجام نیست این کدام مقام آمریکایی است که بخواهد در ذیل برجام بماند، کلینتون نیز رئیس‌جمهور می‌شد آمریکا از برجام خارج می‌شد چون مطمئن بود ایران از برجام خارج نخواهد شد.
نکته دیگر اینکه همین روزنامه‌های زنجیره‌ای پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای پیروزی کلینتون لحظه‌شماری و حتی رنگ صفحات نخست خود را به رنگ انتخاباتی کلینتون مزین می‌کردند و امروز حرف دیگری می‌زنند چون می‌بینند انتظاراتشان برآورده نشده است، آنان امضای کری وزیر خارجه آمریکا را تضمین می‌دانستند و امروز می‌بینند آمد و شد مسئولین آمریکایی همه برنامه‌های آنها را به هم ریخته است ولی حاضر به پذیرش خطا و ‌اشتباه خود در بزک کردن برجام نیستند.
آمریکا؛ سرنگونی نظام جمهوری اسلامی با حسن نیت!
احمد نقیب‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران دیروز در روزنامه سازندگی نوشت: «واقعیت این است که اگر قرار بر سناریوی جدی باشد، مذاکرات باید مستقیم با خود آمریکا صورت بگیرد همان‌طور که آنها هم درصدد قرارداد جدیدی با ایران هستند. اما به هر دلیلی فعلا این امر میسر نیست و ایران خواهان گفت‌وگو و مذاکره با آمریکا نیست. این به معنای ساده‌لوحی نیست که فکر کنیم قرارداد پیشنهادی آمریکا قراردادی با حسن نیت است، بلکه سخن بر سر این است که اگر مذاکره با اروپا شدنی است، با آمریکا هم شدنی است.» وی به ترک اتاق مذاکره با اروپایی‌ها از سوی عراقچی ‌اشاره کرده و نوشته: «توپیدن به اروپا یا قهر کردن با آن فایده‌ای ندارد.»
ضرر مطلق بودن مذاکره با آمریکا مثل روز روشن است. گرچه نگاهی به سابقه نویسنده جای تعجب از این حرف‌هایش باقی نمی‌گذارد. اوایل دهه 70 که به همراه چند تن دیگر قصد داشتند برخي دروس اسلامي را از فهرست دروس رشته علوم سياسي دانشگاه تهران حذف کنند. به اظهار نگرانی اروپایی‌ها از توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران رسمیت داده و خواستار عقب‌نشینی هم شده بود. جزء معدود كساني هم بود كه هوادار همه‌پرسي كردستان عراق بود!
جان بولتون می‌گوید امیدوار است جشن کریسمس 2019 را در تهران بگیرد. مشاور امنیت ملی ترامپ سال گذشته در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس غلط زیادی دیگری هم کرد و گفت که رفتارها و اهداف نظام ایران تغییر نخواهند کرد و بنابراین، تنها راه‌حل تغییر آن نظام است. دکتر نقیب زاده‌اشاره کرده؛ اینکه فکر کنیم آمریکا دارای حسن نیت است، ساده‌لوحی نیست!! معلوم است که ساده‌لوحی نیست و فکر و حرفی خائنانه است. چهره‌های انقلابی از سوء نیت آمریکا بگویند، اینها می‌گویند نیت‌خوانی نکنید! واقع‌بین باشید. چطور از طرف شما نیت‌خوانی جایز شده؟ غیر از این، شاید اصلا این مدعی اصلاح‌طلبی همراه دیگر هم‌پالگی‌هایش همین تغییر نظام را حسن نیت آمریکا می‌داند؛ چون حرف‌های بولتون و گستاخی آمریکا را که می‌داند اما باز بر حسن نیت آمریکا تأکید کرده. بعید نیست چون رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا هم گفته بود که دولت ترامپ سیاستش را کار با مخالفان داخلی در ایران برای تغییر نظام این کشور قرار داده است. در طول این 40 سال همواره سرشان به سنگ خورده، از این پس هم می‌خورد.