kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴
با انصراف کشورهای دعوت شده

اجلاس لهستان به ویترین شکست‌های آمریکا اضافه شد

«وال استریت ژورنال» به نقل از «برخی دیپلمات‌های اروپایی» از وجود گمانه‌زنی‌هایی در مورد «احتمال لغو نشست ورشو» خبر داده است. مقامات آمریکایی نیز ساعاتی قبل از انتشار گزارش این روزنامه آمریکایی وقتی مجددا محور این نشست را اعلام می‌کردند، نام ایران را حذف کردند!




«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره‌ای خود به منطقه غرب آسیا با راه‌اندازی یک شوی دیگر از برگزاری نشستی ضدایرانی در لهستان در بهمن ماه خبر داد. اما از آن روز بسیاری از کشورها اعلام کرده‌اند که در این نشست شرکت نمی‌کنند و بسیاری از رسانه‌ها نیز این نشست را از پیش شکست‌خورده توصیف کرده‌اند. بررسی نوع واکنش‌ها به این نشست نشان‌دهنده این است که نباید انتظار هیچ موفقیتی از این نشست را داشت و همان‌طور که هاآرتص تاکید کرده تنها دستاورد این نشست احتمالا گرفتن عکس‌های یادگاری توسط نتانیاهو با شیوخ مرتجع عرب خواهد بود. حالا خبرهایی از احتمال لغو این نشست نیز به گوش می‌رسد.روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» با‌ اشاره به انتقادات مطرح‌شده علیه نشست ورشو، نوشته برخی از دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند که احتمال دارد این نشست لغو شود. به گزارش فارس، این روزنامه در ادامه نوشته دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند ممکن است به واسطه میزان مشارکت اندک کشورها یا حضور آنها با مقام‌های رده پایین، پمپئو در دقیقه ۹۰ این نشست را لغو کند. موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از این مخالفت خود را با شرکت در این نشست اعلام کرده بود. روسیه نیز تصریح کرد در این نشست شرکت نمی‌کند. در همین ارتباط «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل، ضمن انتقاد شدید از برگزاری نشست ضدایرانی در لهستان، آن را «ساده‌انگارانه» توصیف کرده بود.
رسوایی
از سوی دیگر خبر رسیده که «جاناتان کوهن» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل پس از شنیدن خبر انصراف شماری از کشورها از شرکت در این نشست ضدایرانی، از اظهارات پمپئو عقب‌نشینی کرده و گفته قرار نیست نشست ورشو به محلی برای «بدنام کردن ایران» بدل شود، بلکه صرفا به چالش‌های پیش روی غرب آسیا می‌پردازد!
تلاش آمریکا برای برگزاری یک نشست ضدایرانی در حالی است که بسیاری این مسئله را به سخره گرفته‌اند. چرا که ایران در منطقه همواره به دنبال مبارزه با تروریسم بوده و بر عکس برخی از متحدان منطقه‌ای آمریکا در راستای افراطی‌گری تلاش کرده‌اند. مثلا «نشنال اینترست» در این ارتباط اعلام کرده «تصور آمریکا در مورد اینکه ایران عامل مشکلات است غلط و ‌اشتباه بوده و آمریکا باید برای این منظور به عربستان هم نگاهی بیندازد.»
پیش از این نیز «نیویورک تایمز» در ادامه دلایل شکست طرح ضدایرانی آمریکا در منطقه نوشته بود: «برخی کشورهای عربی در پذیرفتن ریسک مقابله با ایران تعلل خواهند کرد، کشور‌های کوچک‌تر، مانند کویت و عمان، مناسبات دیپلماتیک و تجاری با ایران دارند و بعید است به دشمنی‌ها علیه ایران ملحق شوند. عراق هم تحت کنترل عرب‌های شیعه است و مرزی طولانی و مناسبات فرهنگی، مذهبی و سیاسی عمیقی با ایران دارد. مقامات دولت ترامپ از رهبران عراق خواسته‌اند مناسبات اقتصادی خود را با ایران قطع کنند، و از عربستان و دیگر کشور‌های عرب خواسته‌اند به بهبود اقتصاد عراق کمک کنند. اما دولت عراق به هیچ تمایلی برای مخالفت با ایران نشان نداده است.»
اندیشکده آمریکایی «هریتیج» نیز تاکید کرده بود، تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای موسوم به «ناتوی عربی» یک تلاش دشوار خواهد بود، چرا که بسیاری از سران عرب نسبت به یکدیگر بی‌اعتماد بوده و در حال رقابت با یکدیگر در منطقه هستند. به گونه‌ای که پاشنه آشیل این ائتلاف اختلافات قطر و دیگر کشورهای عربی به واسطه نزدیکی قطر به جمهوری اسلامی ایران است.