kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۰۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
سازمان هواپیمایی کشور بعد از یک ماه خبر کیهان را تایید کرد

تحریم پروازهای شرکت ماهان از سوی آلمان

در شرایطی که حدود یک ماه پیش روزنامه کیهان خبر از پروازهای شرکت ماهان به آلمان داده بود اما روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور در آن زمان سعی در تکذیب خبر فوق داشت اما حالا با اعلام رسمی این موضوع، سازمان هواپیمایی وقوع این ممنوعیت را تایید کرد!


 

بیش از یکماه پیش، زمزمه‌های عدم همکاری آلمان و سایر کشورهای اروپایی با هواپیمایی ایران شنیده شد؛ در گام نخست رئیس‌سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد کشورهای اروپایی از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کنند و چند روز بعد از آن خبری مبنی بر تحریم پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به آلمان منتشر شد.
روزنامه کیهان در همان زمان براساس گزارش روزنامه آلمانی بیلد، نوشت: آلمان پروازهای ورودی و خروجی ماهان‌ایر را به این کشور ممنوع کرد؛ اقدامی که پس از بررسی دقیق درخواست‌های آمریکا انجام شد تا آلمان مانع پروازهای ماهان‌ایر به دوسلدورف و مونیخ شود. سخنگوی دولت آلمان نیز به جای توضیح در این زمینه گفته که نظری در مورد گزارش روزنامه بیلد در مورد ممنوعیت پرواز ماهان‌ایر در ژانویه ندارد!
با این حال، رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با رد خبر فوق مدعی شده بود: «هواپیمایی ماهان‌ ۱۵ سال است که به آلمان پرواز دارد و اخیراً حتی قرارداد شش ماهه پروازهای زمستانی با آلمان منعقد کرده که این پروازها در حال انجام است.»
این تکذیب در شرایطی انجام شد که روز دوشنبه همین هفته، خبرگزاری رویترز اعلام کرد: اطلاعاتی از دولت آلمان در دست دارد که حاکی از لغو مجوز فعالیت خطوط هوایی ماهان در این کشور است.
به گزارش خبرگزاری فارس، پس از این اتفاق بود که «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان ‌در صفحه توئیتر خود نوشت: «به صورت فوری اجازه فعالیت شرکت هواپیمایی ماهان در آلمان گرفته شد. از دولت آلمان به‌خاطر رهبری‌شان (در این موضوع) تشکر می‌کنم.»
سازمان هواپیمایی کشوری، ‌در بیانیه‌ای توقف پروازهای ماهان به آلمان را تایید کرده و آورده است: سازمان هواپیمایی کشوری، تصمیم دولت آلمان را در تعلیق مجوزهای پروازی ماهان به آن کشور غیر قابل توجیه و غیر‌حرفه‌ای ارزیابی می‌کند و آن را ناشی از فشار سیاسی و موضوعاتی غیرمرتبط با هواپیمایی و شرکت ماهان می‌داند، از نظر ما، این تصمیم در راستای جنگ اقتصادی با ملت ایران بر سازمان هواپیمایی کشوری آلمان تحمیل شده است؛ این محدودیت نشان از قدرت صنعت هوانوردی کشور و شرکت تحریم شده دارد، زیرا در جنگ اقتصادی و روانی کنونی، دشمنان به دنبال مبارزه با نقاط قوت کشور هستند.
در پایان بیانیه سازمان هواپیمایی عنوان شده است: سازمان هواپیمایی کشوری با کمک همه مراجع در کشور و شرکت‌های هواپیمایی، تدابیر لازم جهت مقابله با این تصمیم به‌عمل آورده و گسترش مقاصد خارجی پروازی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را در دستور کار قرار داده و اطمینان می‌دهد که پرچم ایران در آسمان جهان در اهتزاز خواهد بود.
گفتنی است، سازمان هواپیمایی کشور در شرایطی اعلام کرده که تحریم‌ها به آلمان تحمیل شده! که انگار این سازمان عهده‌دار توجیه و یا ایفای نقش سخنگویی برای آلمانی‌ها را دارد.‌ای کاش سازمان هواپیمایی به‌جای توجیه ‌اشتباه خود (زمانی که منکر ممنوعیت‌ها بود) از مردم عذرخواهی می‌کرد.