kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۰۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
مدیرعامل سابق سایپا:

افزایش قیمت خودرو تصمیم وزیر صنعت بود

مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا گفت: مسئله افزایش قیمت‌ها مصوبه‌ای است که خود رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته است.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سروش درباره چگونگی رفتن خود از سایپا گفت: بنده برکنار شدم و تصمیم را هم در وزارتخانه گرفتند و ارجاع مسئله به هیئت مدیره سایپا فرافکنی و با هدف فرار از مسئولیت طرح شد.
وی با انتقاد از عملکرد وزیر صمت، اظهار کرد: با مانورهای سیاسی و پوپولیستی وضعیت صنعت از این هم بدتر خواهد شد و دود آن به چشم همه مردم می‌رود.
مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه برکناری او به علت تضاد برنامه‌هایش با برنامه های وزیر صنعت نبوده است، عنوان کرد: مسئله افزایش قیمت‌ها که مصوبه‌ای است که خود جناب رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته است، بهانه کار شد.
سروش ادامه داد: به این شکل مهندسی سیاسی و روانی شد که گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مسئله حل شده است.
وی با تأکید بر اینکه یقین داشته باشید قیمت پراید را به قیمت‌های قبل بازنمی‌گردانند، گفت: شخص وزیر طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است، پس به‌راحتی نتیجه می‌گیریم که یک بازی سیاسی با مسئله‌ای ذاتاً کارشناسی و فنی اتفاق افتاده است.
این مسئول سابق با اشاره به قیمت‌های نجومی خودروهای داخلی و وارداتی و مونتاژی، عنوان کرد: آیا واقعاً باید 30 سال پراید و پژو 405 تولید کرد و اساساً در کجای دنیا 30 سال یک محصول را تولید می‌کنند؟
سروش افزود: باید کسانی که 40 سال در این صنعت حضور داشته‌ و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند جواب دهند که البته وزیر صمت حتی به آنها نزدیک هم نمی‌شود، چون حمایت سیاسی قوی دارند.
البته وی به دفاع از قیمت پراید پرداخت و خاطرنشان کرد: قیمت پراید اگر به ‌فرض مثال 40 میلیون تومان هم باشد، معادل سه هزار و 700 دلار است. آیا کسی می‌تواند خودرویی در هر کجای جهان به بنده نشان دهد که بتوان با این قیمت خرید؟ قطعاً خیر.
مدیرعامل سابق سایپا توضیح داد: این‌که جامعه ما به‌دلیل رکود اقتصادی شدید کنونی فقیر شده و توان خرید بالا ندارد تقصیر خودروساز نیست. نمی‌شود در بازارهای سکه، ارز و ... جهش قیمتی تا 4 برابر باشد و همزمان قیمت خودرو سرکوب شود؛ این کار نشدنی است و خودروساز را نابود می‌کند.
سروش با اشاره به هزینه‌های زائد در خودروسازی گفت: البته حداقل 12 درصد هزینه زائد در قیمت‌گذاری پراید، یعنی حدود 4/5 میلیون تومان؛ فقط از ناحیه خرید سهام شرکت به خریدار تحمیل شده است که به دوره‌های قبل باز می‌گردد.
وی افزود: با قیمت‌های کنونی ارز، به‌راحتی می‌توان با خودروسازان دنیا رقابت کرد؛ یعنی دیوار تعرفه‌ها را کنار گذاشت و البته قیمت‌گذاری را هم به بازار سپرد.
این مسئول سابق ادامه داد: با سرکوب قیمتی، سایپا ماهانه هزار میلیارد تومان زیان می‌دهد و در 10 ماه اخیر 10هزار میلیارد تومان از جیب ایران خودرو و سایپا؛ به نام مردم؛ به جیب دلالان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به جیب 650 هزار نفر رفته است. کدام عقل سلیمی از این وضعیت دفاع می‌کند؟