kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۷۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

تجمع مردمی مقابل سفارت سوئیس در اعتراض به بازداشت مرضیه هاشمی در آمریکا

جمعی از دانشجویان، اصحاب رسانه و فرهنگ، فعالان بین‌المللی و اقشار مختلف مردم روز گذشته در اعتراض به دستگیری غیرقانونی «مرضیه هاشمی» خبرنگار شبکه پرس‌تی‌‌وی مقابل سفارت سوئیس قسمت حافظ منافع خارجی (آمریکا) تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان در این مراسم ضمن سردادن شعارهایی در محکومیت آمریکا و شعار آزادی بیان در این کشور خواستار آزادی سریع و بدون شرط مرضیه هاشمی از زندان‌های آمریکا شدند.
شرکت‌کنندگان در این تجمع همچنین با محکومیت هرگونه شکنجه و آزار و اذیت این خبرنگار بین‌المللی، خواستار واکنش مجامع بین‌المللی به این اتفاق شدند.
در این تجمع اعتراضی بیانیه‌ای از سوی اتحادیه جهانی زنان مسلمان قرائت شد. در بخش‌هایی از این بیانیه که خطاب به مرضیه هاشمی نگارش شده است آمده است: خانم مرضیه هاشمی یک عمل شما کافی بود تا مورد خشم استکبار جهانی واقع شوید: اینکه یک زن هستید، علیرغم ادعای تساوی حقوق بشر، اینکه یک مسلمان هستید علیرغم بند ۱۸میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که آزادی ادیان را یکی از حقوق بشر بنیادی می‌داند؛ اینکه یک سیاه‌پوست هستید علیرغم تصویب قانون حقوق مدنی در سال ۱۹۶۳ میلادی که هر گونه تبعیض بر اساس رنگ، مذهب و... را ممنوع کرده است و اینکه یک آزادی‌خواه هستید، آزاده و یک انسان فهیم که زیبایی‌های مفهومی و مصداقی انقلاب اسلامی ایران را فهم کرده است.
در این مراسم همچنین یکی از هم دانشگاهیان سابق خانم مرضیه هاشمی در سخنانی که به زبان انگلیسی و فارسی بیان می‌شد از همه انسان‌های آزادیخواه آمریکایی در خواست کرد که به اعتراض علیه این عمل اقدام کنند. وی از مسلمانان سایر کشورها نیز درخواست کرد تا نسبت به این اتفاق موضع داشته باشند و اعتراض خود را بیان کنند.
گفتنی است مرضیه هاشمی، گوینده اخبار و مستندساز آمریکایی‌الاصل شبکه پرس‌تی‌وی ایران که پیش از این در گفت وگویی با روزنامه کیهان، از تقلبی بودن «آزادی» در آمریکا سخن گفته بود، حالا در عمل، جعلی بودن حقوق بشر آمریکایی را ثابت کرد. وی که برای دیدار با برادر بیمار خود به آمریکا سفر کرده بود، روز یکشنبه 23 دی در فرودگاه «سنت لوییز لمبرت» توسط پلیس دستگیر و بدون هیچ‌گونه تفهیم اتهامی به زندان اف‌بی‌آی منتقل می‌شود.وی پس از ساعت‌ها بی‌خبری کامل، سرانجام در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با دخترش گفته است مسئولین زندان دست و پای او را با زنجیر بسته و همانند یک جانی با او رفتار کرده‌اند. این مجری آمریکایی‌الاصل مسلمان‌شده، همچنین از عدم رعایت حقوق اولیه‌اش توسط مأموران زندان خبر داده و اظهار کرده است که حجاب او علیرغم اعتراض جدی‌اش برداشته شده و در بدو ورود، از او بدون حجاب عکسبرداری شده است. همچنین تنها دو تی‌شرت به او داده شده که هاشمی از یکی از آنها به‌عنوان پوشش سر استفاده کرده و همچنان از داشتن پوشش کامل اسلامی محروم است. مسئولین زندان دیگر حقوق مسلم این خبرنگار بین‌المللی مسلمان را نیز رعایت نکرده و غذای حلال در اختیار او نگذاشته‌اند و هاشمی از این جهت نیز به‌دلیل امتناع از خوردن گوشت خوک، در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (آی‌اف‌جی) روز پنجشنبه (17 ژانویه) در حساب توییتری خود نوشت: «مرضیه هاشمی، خبرنگار ایرانی در آمریکا بازداشت شده در حالی که اتهامات او علنی نشده است. ما به‌شدت نگران او هستیم و از مقام‌های آمریکا می‌خواهیم هرچه زودتر در این‌باره شفاف‌سازی کنند».
 این اقدام غیر قانونی آمریکا موج گسترده‌ای از اعتراضات در رسانه‌ها و فضای مجازی به همراه داشته و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های «مرضیه هاشمی را آزاد کنید»، اقدام به تولید محتوا درباره او کرده و به رفتار غیرقانونی و وحشیانه پلیس آمریکا با این مجری آمریکایی- ایرانی اعتراض کرده‌اند.