kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
نمایندگان مجلس مطرح کردند

استانی شدن انتخابات موجب نادیده گرفتن حقوق مردم در شهرهای کوچک می‌شود

نمایندگان مجلس در گفت‌و‌گوهای جداگانه‌ای با بیان اینکه استانی شدن انتخابات باعث کاهش ارتباط نمایندگان با بدنه اجتماعی می‌شود گفتند: استانی شدن انتخابات موجب نادیده گرفتن حقوق مردم در شهرهای کوچک می‌شود.

بشیر خالقی نماینده خلخال در گفت‌و‌گو با فارس، ضمن مخالفت با استانی شدن انتخابات مجلس گفت: مردم به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک از نمایندگان‌شان انتظاراتی دارند و برای ما هم رأی آنها مهم است و باید ببینیم آنها چه می‌خواهند.وی افزود: شاید استانی شدن انتخابات برای شهرهای بزرگی همچون تهران مشکلی را ایجاد نکند اما در مورد شهرهای کوچک و روستاها باعث می‌شود تا حق و حقوق مردم در این مناطق نادیده گرفته شود.خالقی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات هزینه‌های انتخاباتی زیاد می‌شود، خاطرنشان کرد: افزایش هزینه در استانی شدن در انتخابات باعث ایجاد فساد مالی می‌شود و این موجب می‌شود تا وابستگان به قدرت و ثروت به مجلس راه پیدا کنند.
در کشور مهم‌تر از استانی شدن انتخابات هم داریم
جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب نیز با بیان اینکه استانی شدن انتخابات را تأیید نمی‌کنم، گفت: ما امروز مسائل مهم‌تری همچون مسائل معیشتی مردم را داریم و باید به آنها رسیدگی کنیم و اولویت اول ما اینها است.نماینده میاندوآب اظهار داشت: با استانی شدن انتخابات احتمال اینکه مشارکت مردم در انتخابات پایین بیاید وجود دارد.
کاهش ارتباط نمایندگان با بدنه اجتماعی با استانی شدن انتخابات
محمد نعیم امینی‌فرد نماینده ایرانشهر نیز در مورد طرح استانی شدن انتخابات مجلس درباره مزیت‌های این طرح گفت : افزایش سطح مطالبات مردم از نمایندگان مجلس و بهبود سطح نظارت آنها نسبت به مسائل کلان و اجرایی کشور و کمک به نهادهای نظارتی مهم‌ترین این مباحث است.امینی فرد درباره معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصریح کرد: با اجرای این طرح این خطر وجود دارد که ارتباط نمایندگان مجلس با بدنه اجتماعی و کف جامعه ضعیف خواهد شد در حالی که در کشوری مثل ما که باید بین مسئولین و مردم ارتباطات به صورت رودر رو باشد این امر مطلوب نخواهد بود. امینی فرد اظهار داشت: ارتباط نمایندگان با بدنه اجتماعی جامعه با استفاده از طرح استانی شدن انتخابات ضعیف خواهد شد این در حالی است که باید ارتباط مستمری بین مردم، دستگاه‌ها، سازمانها و کلیه ارکان جامعه وجود داشته باشد به خصوص در قوه مقننه که مهم‌ترین نهاد مردم‌سالاری در ایران است این دغدغه وجود دارد.
وابستگان به صاحبان قدرت و ثروت به مجلس راه پیدا می‌کنند
روح‌الله حضرت‌پور نماینده ارومیه نیز با بیان اینکه بنده مخالف طرح استانی شدن انتخابات هستم،‌گفت: با استانی شدن انتخابات دیگر نماینده نمی‌تواند در کنار مردم حضور داشته باشد و نمایندگان دیگر نخواهند توانست همانند قبل در حوزه‌های انتخابیه خود حضور داشته باشند. وی افزود: با استانی شدن انتخابات کسانی که از رانت قدرت و ثروت برخوردار هستند وارد مجلس می‌شوند و با استانی شدن انتخابات زمینه برای ورود صاحبان قدرت و ثروت به انتخابات فراهم شود. نماینده ارومیه اظهار داشت: استانی شدن انتخاب باعث می‌‌شود که مردم دیگر نمی‌توانند نماینده خود را ببینند و همه چیز دیگر صوری خواهد بود. حضرت‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در این نوع انتخابات رانت‌های قدرت و ثروت به عرصه انتخابات ورود پیدا می‌کنند و نمایندگانی که وابسته به صاحبان قدرت و ثروت هستند به مجلس راه پیدا می‌کنند.
مجلس با استانی شدن انتخابات کلان‌نگر می‌شود
محمد قمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در مقابل ‌نماینده پاکدشت ضمن اعلام موافقت خود با استانی شدن انتخابات مجلس گفت: متأسفانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شهرستانی بودن انتخابات باعث شده که انتخابات پولکی و قومی قبیله‌ای شود و نمایندگان از وظیفه اصلی‌شان که قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است غفلت کرده‌اند. محمد قمی خاطرنشان کرد: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به نظر من با استانی شدن انتخابات، مجلس کلان‌نگر می‌شود و دید وسیعی پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا نمایندگان مجلس به مشکلات اصلی بپردازند.